کاندیداها درک خود از "فرهنگ" و اقدامات دولتشان را بیان کنند
وی ادامه داد: در نظام یادگیری اهمیت جنس زن به دلایلی بسیار بالاتر و عمیقتر است چراکه مراحل اولیه شکل گیری شخصیت و هویت افراد درون خانه رخ میدهد و مسئولیت این شکل گیری بر عهده مادران است.
وی با اشاره به نقش آفرینی مادران درون خانه برای شکل گیری شخصیت فرزندان، ادامه داد: اگر میخواهیم بدانیم آینده یک جامعه چگونه است باید به توانایی و اندیشه مادران آن جامعه توجه کرد. اگر از پرورش زنان توانمند غفلت کنیم آینده خود را از دست خواهیم داد چراکه هیچ مسیری برای آینده کشورها قویتر تربیت زنان شایسته نیست، کمااینکه تمامی توافقنامههای این وزارت خانه با معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری در همین راستا شکل گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش "پیشرفت" را دغدغه تمامی کشورها دانست و افزود: دغدغه تمام جوامع پیدا کردن الگوی موثر برای پیشرفت است و در این راستا مطالعات زیادی انجام شده اما از جمله چالشهای جوامع درک نادرست از الگوی موثر برای پیشرفت و جابجا شدن ارزشها و تغییر اولویتها است.
حاجی میرزایی با تاکید بر اهمیت "توسعه فرهنگی" در پیشرفت جوامع، خاطر نشان کرد: بیتردید وحدت نظری و تجربی در این خصوص وجود دارد که پیشرفت جوامع بدون توسعه فرهنگی آنها اتفاق نمیافتد. هیچ شاخصی به اندازه "توسعه فرهنگی" در توسعه و پیشرفت جوامع موثر نیست. فرهنگ یک جامعه نیز متاثر از "نظام یادگیری" آن جامعه است و اگر فرهنگی استوار و غنی شود به پیشرفت میانجامد.
وی یادآور شد: تا زمانی که نظام یادگیری پارسا و موثر نباشد منتج به پایداری و رشد مستمر و دائمی کشور نمیشود، از این رو باید در حوزه فرهنگ و نظام یادگیری اقدامات کارسازی انجام شود. برای برگزاری انتخابات باشکوه نیاز است کاندیداها مواضع و فهم خود را از "فرهنگ" مطرح و اقدامات آینده خود در این راستا را بیان کنند و بگویند با نظام یادگیری به عنوان مهمترین عرصه جوامع چگونه ارتباط برقرار خواهند کرد؟
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اهمیت پرداختن به مهارتهای ارتباطی و مهارتها زندگی و... برای دانش آموزان، والدین و مربیان تصریح کرد: اگر جامعهای نیاموزد چگونه حرف بزند، چگونه مسایل را اولویت بندی کند و چگونه نسبت به مسائل نگرش خلاقانه داشته باشد نمیتواند به پیشرفت دست یابد. والدینی که خود اعتماد به نفس کامل ندارند چگونه میتوانند خودباوری را به فرزندان منتقل کنند و آنها را برای حضور در جامعه آماده کنند؟
وی با اشاره به اهمیت مهارتهای یادشده، گفت: برای افزایش مشارکت اجتماعی باید از همین نکات آغاز کنیم. این مهارتهای ارتباطی اکتسابی است و اگر نظام آموزشی این مهارتها را به دانش آموزان و والدین نیاموزد پس افراد در کجا باید این مهارتها را کسب کنند؟. مادری که درک روشنی از خود و تکالیف خود دارد بهتر میتواند فرزندی تربیت کند که مدافع حقوق خود باشد و از شخصیت خود دفاع کند.
حاجی میرزایی با اشاره به "جابجا شدن اولویتها" درون جوامع، افزود: گوهر اصلی تحول و پیشرفت جوامع در مناسبات یاد شده شکل میگیرد و جامعه ما هنوز کار دارد تا بتواند به این مناسبات و اقدامات توجه کند. اهمیت این توافق نامهها که در راستای تحقق گوهر اصلی تحول و پیشرفت شکل میگیرد نیز بسیار بیشتر از توافقنامههای اقتصادی، سیاسی و... است چراکه تفاهمنامهای برای ساخت آینده کشور است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تدوین کتاب "بانوی اول" در راستای الگو قرار دادن خدیجه کبری (س) برای دانش آموزان و بارگذاری این کتاب در برنامه "شاد"، اظهار کرد: داشتن الگو مساله مهمی برای دانش آموزان است. حتی یادگیری یک نفر در مهارتهای آموزش داده شده از جمله مهارت کودک یاری _که در راستای ارتقای مهارت برای مادر شدن در آینده آموزش داده میشود_ بسیار ارزشمند است چراکه نمیتوان حدی برای ارزشهای این مهارتها در نظر گرفت. در دولت تدبیر و امید این رویکرد توسعه پیدا کرد و این مسائل به طور جدیتر دنبال شدند. امیدواریم در دولت بعدی نیز استمرار پیدا کند چراکه هیچ خدمتی بالاتر از خدمتی که از این طریق به جامعه، انسان و انسانیت ارایه میشود نیست.
در بخش دیگر این برنامه خانم پناهیروا، مشاور امور بانوان وزارت آموزش و پرورش، درباره اقدامات و توافقنامههای این وزارت خانه با معاونت امور زنان و خانواده طی سالهای قبل، اظهار کرد: در حال حاضر حدود هفت میلیون دانش آموز دختر و حدود ۵۰۰ هزار زنان فرهنگی شاغل داریم. اولین اقدام این وزارت خانه با معاونت امور زنان انعقاد موافقتنامه همکاری در خصوص برگزاری جشنواره فرهنگی هنری عکس و فیلم "دختران و خانواده، گذار از کرونا" بود که به اهمیت نقش دختران درون خانوادهها و اهمیت نقش آنها در هویت یابی و شکوفایی استعداد خود میپرداخت و در برنامه "شاد" برگزار شد.
وی ادامه داد: مشارکت اجتماعی دختران دانش آموز افزایش سطح انگیزه دانش آموزان و مربیان و والدین در رویدادهای اجتماعی و تالیف دو کتاب و تولید فیلم و برگزاری کارگاهها در همین راستا، جذب دختران بازمانده از تحصیل در پنج استان کشور، ارتقاء مهارتهای گفتگو که ارتباط موثر دانش آموزان با همسالان و مدرسه و جامعه و تولید فیلم آموزشی و برگزاری کارگاهها در این راستا، آموزش مهارتهای کودک یاری به کودکان در راستای افزایش مهارتهای ورود به زندگی برای دختران مقطع یازدهم و دوازدهم متوسطه از جمله موافقتنامههای این وزارت خانه با معاونت زنان بوده است.
به گفته پناهی روا، بهبود وصعیت آموزشی و بهداشتی، حمایت از دانش آموزان محروم از تحصیل در دوران پاندمی کووید ۱۹، توان افزایی و ارتقاء جایگاه زنان فرهنگی، استفاده از ظرفیت زنان فرهنگی در مدرسه سازی به ویژه در مناطق محروم، آموزش حقوق شهروندی به دانش آموزان، کارآفرینی دختران دانش آموز مقطع متوسطه و موافقت نامه با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در راستای اشتغالزایی دختران و تقویت مهارت های ارتباطی موثر در دانش آموزان و توان افزایی زنان فرهنگی سرپرست خانوار از جمله اقدامات مشترک این وزارت خانه با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بوده است.