تدارک اداره کل هنرهای نمایشی برای سالروز فتح خرمشهر/«جنگ و صلح» روی صحنه رفت
به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی به مهمترین اخبار تئاتر در هفته جاری پرداخته است:
اداره کل هنرهای نمایشی برنامه سالروز فتح خرمشهر را مشخص کرد
ادارهکل هنرهای نمایشی همزمان با گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر برنامه سراسری اجرای آثار منتخب خیابانی را مشخص کرد. این خبر را دقایقی پیش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی در اختیار رسانهها قرار داد که شرح آن در زیر میآید:
همزمان با گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر؛ اداره کل هنرهای نمایشی برنامه سراسری اجرای آثار منتخب خیابانی را مشخص کرد
ادارهکل هنرهای نمایشی همزمان با گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر برنامه سراسری اجرای آثار منتخب خیابانی را مشخص کرد. این خبر را دقایقی پیش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی در اختیار رسانهها قرار داد که شرح آن در زیر می آید:
همزمان با گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر برنامه سراسری اجرای آثار منتخب خیابانی با همکاری کانون تئاتر خیابانی و انجمن هنرهای نمایشی مشخص شد. این آثار پیش از این برگزیده حضور در چهار رویداد سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، خیابان تاتر ایران، هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت و هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی (تهران-مبارک) بودند و در این رویدادها چند نوبت روی صحنه رفتهاند.
بر این اساس ۷۸ اثر نمایشی از مجموع ۱۱۷ اثر که در ۴ رویداد ذکر شده حضور داشتند به عنوان آثار منتخب این رویداد استخراج شد که انتخاب این آثار بر مبنای هر کارگردان اجرای یک اثر نمایشی است.
از سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در بخشهای اصلی، سرباز انقلاب و دو اثر بخش ویژه در مجموع ۳۹ نمایش؛ از رویداد خیابان تاتر ایران در سه بخش اصلی ۲۸ اثر ، بخش آیینی سنتی ۸ نمایش و بخش کودک و نوجوان ۱۱ اثر و در مجموع ۴۷ اثر نمایشی؛ از هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت۲۰ اثر و از هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی (تهران-مبارک) ۱۱ نمایش در این برنامه سراسری اجرا خواهند داشت.
بر مبنای این برنامه قرار است آثار منتخب تهران در چند نقطه شهر به مدت ۵ روز و آثار منتخب دیگر شهرها با هماهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شعب انجمن هنرهای نمایشی در شهر یا استان خود به اجرای اثر نمایشی بپردازند.
بعد از اجرای آثار منتخب در این رویداد قرار است با ارسال فراخوانی از گروههای نمایشی خیابانی که در این ۴ جشنواره اثری را ارائه نداده بودند دعوت به ارسال اثر جهت اجرای عمومی شود.
اسامی آثار منتخب به زودی بر روی سایت ایرانتئاتر قرار خواهد گرفت.
واکسیناسیون و حمایت اقتصادی برای تئاتریها، ضرورت اول است
روزبه حسینی در خصوص بازگشایی سالنها و شرایط کنونی هنرمندان تئاتر عنوان کرد؛ واکسیناسیون و حمایت اقتصادی برای تئاتریها، ضرورت اول است.
ایران تئاتر:روزبه حسینی کارگردان و نویسنده تئاتر معتقد است؛ مردم دچار بنبستهای معیشتی هستند و اهالی تئاتر نیز از ایشان مستثنی نیستند و من معتقدم ما اهالی تئاتر بالاترین قشری هستیم که در این دوران آسیب دیدهایم که دلایلش بارها توسط همکاران تشریح شده، و هم نسبت به سالهایی که در این حوزه مشغول به کار بوده و انرژی که برای ارتقا فرهنگ و هنر صرف کردهایم پشتیبانی نشدهایم.
به گزارش ایران تئاتر، روزبه حسینی نویسنده و کارگردان تئاتر در این پاسخ به این سوال که با توجه به بازگشایی سالنهای تئاتر تا چه میزان اهالی تئاتر فعالیت خود را آغاز میکنند به ایران تئاتر گفت: اول در ادامه و تکمیل سوال میخواهم بگویم که آیا اصلا بهجاست که شروع کنند یا مصلحت این است که باید شروع کنند؟ من فکر میکنم زمانی که تعداد کشتهها و مبتلایان روزانه کماکان سه رقمی است و شرایط عمومی خوب نیست تنها دلیلی که باعث شده سالنها باز شوند این است که در آغاز سال معاونت سینمایی و مدیر کل هنرهای نمایشی توانستند به خواست و اراده اهالی تئاتر این هنر را از گروه مشاغل سوم به دوم منتقل کنند؛ و اگر تئاتر هنوز در گروه سوم قرار داشت همچنان در تعطیلی به سر میبرد و سینماها هم تعطیل بودند. پرسش اینجاست که آیا میزان خطر برای اهالی تئاتر به واسطه یک یا چند جلسه بین دو مدیر کل با نمایندگان ستاد کرونا حل شدنی بوده و خطر رفع شده است؟
او در ادامه درباره ضرورت آمادهسازی بستر کار برای هنرمندان تئاتر در این شرایط اظهار کرد: آیا در نگاهی کلانتر ستاد کرونا آمادگی این را دارد تا دست کم برای بچههایی که برای احوال مردم در این دوران، برای تلویزیون یا رسانههای خانگی و پلتفرمهای مجازی در حال کار هستند، و ضروریتر، برای بچههای تئاتر که از قبل در حال تمرین بودند و نوبت اجرا دارند و به خاطر این شرایط سخت کارشان متوقف شده است و نفس به نفس مخاطب روی صحنه میروند به قدر کافی هزینه کنند یا مهمتر از هر هزینهای ابتدا ایشان را واکسینه کنند؟ در واقع این حداقل انتظاری است که میتوان از ایشان و نهادهای مسئول دیگر داشت. این نه تبعیض است و نه معتقد هستیم که خون هنرمندان رنگینتر است؛ به این دلیل که این قشر نه فقط معاش خود وابسته به حضور در جریان کار است، از سوی دیگر و مهمتر از آن، دارد خدمت هنری و فرهنگی مردم را تأمین میکند. اما اگر قرار نیست ما این خدمت را انجام دهیم خسارت ماههایی که در خانه میمانیم را زودتر معین و پرداخت کنند تا اهالی هنر در خانه کارهای مطالعاتی و زیرساختی برای دانش و تربیت خود کنند و فعالیتهای مجازی در حوزه آموزش یا تئاتر مجازی را شروع کنند و از آن طرف دولت حداقل مبلغی آبرومند را تا مشخص شدن میزان بیمه بیکاری اصناف تئاتری در شکل کارشناسی، با تلاشهای خانه تئاتر در وزارت کار و رفاه، به آنها به میزان مقدار مساوی بدهد و واقعا و منظم این پرداختها صورت گیرد، نه مثل ۱۶ ماهی که گذشت.
حسینی در خصوص موافقتش با باز شدن تئاترها نیز گفت: معتقدم خوب است که تئاتر باز شود و این مقدار تعطیلیهای تئاتر حتما خوب نیست. اما مثل همه دنیا اگر سیستم فرهنگی هنری ما با پشتوانه اقتصادی و سختافزاری از بالا، بتواند وسائل لازم برای تامین پروتکلها، از گیتهای مخصوص عبور تماشاگر گرفته تا ماسک و دستکش و سنجش بیماری و ... را فراهم کند، در سالنهایی با ابعاد وسیع و با تعداد صندلی زیاد و دارای تهویه بسیار مناسب! و البته باز میگویم شرط اول ایمنی بواسطه واکسیناسیون ضروری این بخش از اهالی تئاتر و هنرمندان فعال کنونی است.
این کارگردان و نویسنده تئاتر همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر سالنهای تئاتر باز شوند، آیا مردم برای تماشای نمایشها به سالنها میآیند یا خیر، صریح کرد: واقعیت این است که مردم دچار بنبستهای معیشتی هستند که اهالی تئاتر نیز از ایشان مستثنی نیستند و من معتقدم ما اهالی تئاتر بالاترین قشری هستیم که در این دوران آسیب دیدهایم که دلایلش بارها توسط همکاران تشریح شده، و هم نسبت به سالهایی که در این حوزه مشغول به کار بوده و انرژی که برای ارتقا فرهنگ و هنر صرف کردهایم پشتیبانی نشدهایم.
سرپرست گروه فیلم و تئاتر و ناگهان، در پایان گفت: عدهای هستند که اگر نمایشهای خوبی روی صحنه بروند به سالنهای نمایش بروند، با فرض این موضوع باز هم مسالهی جبران صندلیهای خالی برای گروه نمایشی پابرجاست. با وجود وعدهی این نوع حمایت، تأمین اعتبارها چه در این امور چه در امور حمایتی مختلف برای شرایط هنرمندان تئاتر، نیاز به اراده و عملیاتی بودن وظایف اداره کل هنرهای نمایشی، از نهادهای بسیار بالادستی، حتا بالاتر از وزارتخانه و ... خواهد داشت.
«جنگ و صلح» با حضور بزرگان روی صحنه رفت
اجرای عمومی نمایش موزیکال «جنگ و صلح» به نویسندگی و کارگردانی میثم یوسفی طی مراسمی با حضور تعدادی از هنرمندان پیشکسوت تئاتر کشورمان در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر از سر گرفته شد.
تئاترموزیکال «جنگ و صلح» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی میثم یوسفی با حضور پرتعداد مخاطبان و تعدادی از هنرمندان شناخته شده تئاتر کشورمان از جمله بهزاد فراهانی، اسماعیل خلج و رویا بختیاری اجراهای عمومی خود را با برگزاری یک مراسم افتتاحیه در تالار چهارسو تئاتر شهر از سر گرفت.
امیدوارم کرونا دیگر کاری به تئاتر نداشته باشد!
اسماعیل خلج نویسنده، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر کشورمان پیش از آغاز اجرای نمایش خطاب به تماشاگران حاضر در تالار چهارسو گفت: بسیار خوشحالم که دوباره تماشاگران تئاتر را در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر میبینم. من به عنوان یک هنرمند همه شما عزیزان را دوست خوبم میدانم، چون همه ما دوست تئاتر هستیم.
وی افزود: متاسفانه کرونا بیشتر از هر صنفی به ما لطمه زد. لطمهای که موجب تعطیلی کامل تئاتر شد و شرایط خوبی را برای ما فراهم نکرد. اما به هر حال امروز بسیار خوشحالم با تمهیداتی که اندیشیده شده شاهد به صحنه رفتن یک تئاتر موزیکال هستیم. تئاتری که امیدوارم شما تماشاگران فهیم تئاتر از تماشای آن لذت ببرید. ما امروز با اجرای این اثر نمایشی دوباره به تئاتر برگشتیم و امیدوارم دیگر کرونا کاری به کار ما نداشته باشد.
معرفی مهمترین اسپانسر تئاتریها در تئاتر شهر
رییس هیات مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره دغدغهها و مشکلات ناشی از کرونا که همه مردم دنیا را درگیر خود نموده، اظهار کرد: آنچه امروز مهم است اینکه با وجود تمام این مشکلات بار دیگر دور هم جمع شدیم تا با رعایت شیوه نامههای بهداشتی بازهم از تماشای تئاتر لذت ببریم. تئاتری که از امروز با همراهی میثم یوسفی و همراهانش در تئاتر موزیکال «جنگ و صلح» اجراهای عمومی خود را آغاز کرده و ما هم تلاش میکنیم به بهترین شکل ممکن تماشای یک اثر نمایشی را تجربه کنیم.
فراهانی گفت: آرزوی قلبی من این است که به واسطه حضور گرم شما تماشاگران شریف تئاتر، تماشاخانههای ما بار دیگر برکت گذشته را به دست بیاورند. من بر این باورم شما تماشاگران فهیم تئاتر مهمترین اسپانسر اهالی تئاتر هستید چرا که تئاتر در گروی چشم زیبای شما و قلبهای مهربان شماست که به تئاتر ایران برکت داده اید. پس با همین حس و حال خوب که شما به تئاتر ایران انتقال داده اید از تماشاگران عزیز تئاتر میخواهم در این روزهای سخت که هنرمندان تئاتر در سختترین شرایط ممکن چنین آثار نمایشی را روی صحنه آورده اند، حمایتهای لازم را دریغ نکرده و به آنها انگیزه تزریق کنید.
پس از صحبتهای فراهانی اسامی تعدادی از هنرمندان درگذشته تئاتر ایران طی ماههای گذشته از جمله بیژن افشار، سیامک افسایی، علیرضا موسوی، اشکان منصوری، محسن قاضی مرادی، افشین سلیمانپور، محمود فتح نیا، محمدرضا الوند، پرویز پور حسینی، محمد اسدی، ابراهیم اثباتی، کریم اکبری مبارکه، حمید حبیبی فر، ناصر ایزد فر، امیر علی سردار افخمی، رضا لنکرانی، چنگیز جلیلوند، اکبر عالمی، میلاد حاجی زاده، مسعود سمیعی، سیروس گرجستانی، محمد علی کشاورز، صدیقه کیانفر، جمشید مددی، گلزار محمدی، امیر کاووس بالازاده، ابراهیم آبادی، قاسم غریفی، حمید صفایی، میثم مطهری، عباس جوانمرد و تعدادی دیگر در تالار چهارسو قرائت و از تماشاگران خواسته شد تا به پاس تلاش هر یک از این هنرمندان فقید و ارزنده تئاتر، آنها را تشویق کنند.
تئاتر موزیکال «جنگ و صلح» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی میثم یوسفی، ساعت ۱۹:۳۰، مدت زمان ۴۰ دقیقه و قیمت بلیت ۴۰ هزار تومان روی صحنه میرود.
شاهین اعلایی نژاد، محمد صمدی، مصطفی ایزدی، پریسا فلاح زاده، مرتضی حقی، هومن قاسم خانی، هانیه مهر افزون، زهرا دوستی گروه بازیگران و بازی دهندگان نمایش را تشکیل میدهند، این در حالی است که فرید نوایی آهنگساز، علی پاکدست، مریم اقبالی طراح و سازندگان ماسک و تنپوش، مرضیه سرمشقی و رفعت هاشمی سی سخت طراحان پوستر و بروشور، رضا خضرایی شاد طراح نور، نیلوفر عبدالعلیان طراح و سازنده عروسکهای بخش سایه، محمد شباهنگ شاعر، یاسر بیات نوازنده تمبک و کمانچه، عرفان خزایی نوازنده تار، مرتضی برزگرزادگان برنامه ریز و دستیار کارگردان، علی رضایی دستیار کارگردان، احمد احمدی و زهرا دوستی مدیران صحنه، مهدی صالحی عکاس، حسام کلانتری ساخت تیزر، آرش بختیاری زاده وگروه نمایش صفیر روابط عمومی دیگر اعضای گروه اجرایی نمایش هستند.
در خلاصه داستان تئاتر موزیکال «جنگ و صلح» آمده است: «در مجلس بزمی دو خانواده سازهای سنتی (ایرانی) و کلاسیک (فرنگی) در حال اجرای موسیقی هستند که دو ساز جوان کمانچه از خانواده سازهای ایرانی و چنگ از خانواده سازهای کلاسیک رخ در رخ یکدیگر قرار گرفته و یک دل نه صد دل عاشق و واله و شیفته یکدیگر میشوند، اما با توجه به اختلافات بین فرهنگی و خانوادگی شان با ممنوعیت خانواده هایشان مواجه میشوند.»