انتخاب شبکههای سه، یک و خبر بعنوان پرمخاطبترین شبکه های سیما
– طبق گزارش روابط عمومی رسانه ملی، بر اساس این نظرسنجی ۷۷.۴ درصد مردم در فصل پاییز بیننده برنامههای مختلف سیمای رسانه ملی بودند و بهطور میانگین سه ساعت و ۳۰ دقیقه پای برنامههای تلویزیون نشستهاند.
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات، میزان مخاطبان رسانه ملی در فصل پاییز ۹۹ نسبت به پاییز ۹۸ حدود ۱.۱ درصد رشد داشته است و حدود ۲۵.۱ درصد از بینندگان در پاییز ۹۹ بیش از پنج ساعت در روز و ۲۱.۶ درصد هم «دو تا سه ساعت» در روز پای برنامههای تلویزیون نشستهاند.
بر اساس نتایج بهدستآمده از این نظرسنجی، پربینندهترین ساعات تماشای تلویزیون در فصل پاییز به شرح ذیل بوده است:
نتیجه نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی نشان میدهد که در میان شبکههای مختلف سیما، میزان بیننده شبکههای «سه» (۵۱.۱ درصد بیننده)، «یک» (۵۰.۸ درصد بیننده)، شبکه «خبر» معاونت سیاسی با ۴۶ درصد مخاطب و شبکه «آیفیلم» معاونت برونمرزی با ۴۵.۶ درصد مخاطب از دیگر شبکهها بیشتر بوده است که نتایج نهایی آن را در جدول زیر مشاهده میکنید:
وقتی نظرسنجی مخاطبان سیما در پاییز ۹۹ را با نظرسنجی پاییز ۹۸ مقایسه میکنیم مشخص میشود که شبکههای آموزش، قرآن و معارف و یک بیشترین رشد مخاطب را در مقایسه با آمار پاییز سال گذشته از آن خود کردهاند. در جدول ذیل، شبکههایی را که نسبت به پاییز ۹۸ رشد مخاطب داشتهاند، مشاهده میکنید:
بر اساس مقایسه نظرسنجی پاییز ۱۳۹۹ با پاییز ۱۳۹۸ شبکههای سه، نسیم، چهار سیما و ورزش بیشترین میزان افت مخاطب را تجربه کردهاند.
همچنین این نظرسنجی نشان میدهد ۲۳ درصد بینندگان تلویزیون گفتهاند اگر قرار باشد فقط یک شبکه را برای تماشای تلویزیون انتخاب کنند، آن شبکه «شبکه سه» خواهد بود؛ ۱۸.۶ درصد هم «شبکه آیفیلم» و ۱۱.۷ درصد هم «شبکه یک» را انتخاب میکنند.
طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، در میان انواع مختلف برنامهها، برنامههای نمایشی (فیلمهای سینمایی و سریالها) بیشتر از دیگر برنامهها بیننده (۶۱.۸ درصد) دارد و بعدازآن اخبار (با ۵۴.۴ درصد بیننده) در رتبه بعدی قرار گرفته است.
«خانه امن» از شبکه یک، «نجلا» از شبکه سه و «زمین گرم» از شبکه سه در رتبههای اول تا سوم پربینندهترین سریالهای فصل پاییز ۱۳۹۹ قرار گرفتند. جدول کاملی از پربینندهترین سریالها در فصل پاییز ۱۳۹۹ را در ادامه ملاحظه میکنید:
ازنظر ۴۸.۳ درصد مردم در فصل پاییز، تلویزیون محبوبترین رسانه بوده است و پسازآن اینترنت با ۲۳.۳ درصد، شبکههای اجتماعی با ۱۱.۸ درصد، رادیو ۶.۶ درصد و روزنامه و مجلات با حدود ۲.۵ درصد در رتبههای بعدی قرارگرفتهاند.
مرکز تحقیقات صداوسیما همچنین در این نظرسنجی به این نتیجه رسیده است که در پاییز امسال ۴۳.۹ درصد مردم برای دیدن تلویزیون از سیستم اچدی استفاده کردهاند و طبق نتایج بهدستآمده، ۶۵.۳ درصد از استفادهکنندگان از کیفیت پخش اچدی در حد زیاد رضایت دارند.