فراخوان بیستمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی منتشر شد/آخرین خبرها از خانه تئاتر
- سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، این بازگشایی در اوایل فروردین سال ۱۴۰۰ بار دیگر به تعطیلی کشانده شد، اما سریعا با تغییر گروه شغلی تماشاخانهها آغاز به کار کردند، اما باز هم با اغاز شیوع موج چهارم کرونا باز هم عرصه نمایش به تعطیلی کشیده شد و این روزها فعالان عرصه هنرهای نمایشی خود را برای فروکش موج چهارم کرونا و بازگشایی سالنهای تئاتر آمده میکنند.
به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی به مهمترین اخبار تئاتر در هفته جاری پرداخته است:
فراخوان بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی منتشر شد
از سوی ستاد جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی فراخوان بیستمین دوره این رویداد به دبیری «داود فتحعلیبیگی» و برای برگزاری در مهر و آبان سال جاری منتشر شد. این خبر را دقایقی پیش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی برای رسانهها ارسال کرد که شرح آن در زیر میآید:
فراخوان بیستمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی در بخشهای نمایش¬های تخت حوضی (بخش ویژه استاد علی نصیریان)، مجالس شبیه خوانی (یادواره زنده یاد استاد هاشم فیاض)، نمایشهای عروسکی سنتی (یادواره زنده یاداستاد کاکا محمد شیرازی)، بخش نقالی وروایتهای ملی (یادواره زنده یاد مرشد، ولی الله ترابی)، معرکه ها، آیینها و بازیهای نمایشی (یادواره زنده یاد استاد محمود استاد محمد)، جوانههای نمایش ایرانی (ویژه کودک و نوجوان) – (بخش ویژه استاد هنگامه مفید)، هشتمین سمینار بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی برگزار خواهد شد.
در مقدمه این فراخوان آمده است:
«کانونِ نمایشهایِ آیینی و سنتیِ انجمن هنرهایِ نمایشی ایران و اداره کل هنرهایِ نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور گسترشِ زمینههای پژوهشی و اجرایی و ژرفکاوی در ریشههای نمایشِ ایرانی، و نیز ثبت و حفاظت از کهن الگوهایِ نمایشیِ ایران زمین و بهره بردن از این دستاوردها برای ارتقای تئاترملی؛ بیستمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی را با اولویت نمایشهای الهام گرفته از آثار «نظامی گنجوی» در مهر و آبان ماه ۱۴۰۰ برگزار میکنند.
بدیهی است این رویدادِ ملی با توجه به شرایط ویژه اجتماعیِ ناشی از همهگیریِ بیماریِ کرونا و اولویتِ صیانت از سلامت هنرمندان و تماشاگرانِ هنر نمایش با رعایت همه پروتکلها و دستورات بهداشتی برگزار خواهد شد.»
متقاضیان شرکت در این روی میتوانند از۱۱ اردیبهشت ماه برای ثبت تقاضای خود جهت شرکت در بخشهای مختلف به تارنمای ایران تئاتر مراجعه کنند.
انتشار فراخوان بیستمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر
انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر، فراخوان بیستمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه خود را منتشر کرد.
براساس اعلام انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر، علاقمندان و فعالان عرصه مطبوعات، سایتها و خبرگزاریها در حوزه تئاتر میتوانند همچون دورههای پیشین، آثار خود، را در بخشهای: گزارش، گفتگو، یادداشت، نقد، مقاله، ترجمه و عکس به نشانی پستی این انجمن: تهران، صندوق پستی ۱۶۴- ۱۵۶۱۵ (آقای محمدرسول صادقی) ارسال کنند.
از متقاضیان شرکت در این مسابقه تقاضا میشود که ابتدا فرم مربوطه را که در پایان این فراخوان آمده است، تکمیل و سپس با پیوست کردن آثار خود داخل یک پاکت و با درج مشخصات فردی، نشانی کامل محل سکونت و تلفنهای ثابت و همراه بر روی آن، برای این انجمن ارسال کنند. لازم به ذکر است آثار متقاضیانی که فرم شرکت در مسابقه را پر نکرده باشند از فرایند مسابقه کنار گذاشته میشوند.
توجه به چند نکته درباره مقررات این مسابقه ضروری است:
۱) چارچوب این مسابقه صرفاً تئاتر است؛ بنابراین متقاضیان از ارسال آثار نوشتاری خود در دیگر عرصههای هنری پرهیز کنند.
۲) مطالب ارسال شده از سوی فعالان رسانهای که در سایتها و خبرگزاریها مشغول به کار هستند باید حتماً به امضا و تایید سردبیر یا دبیرگروه فرهنگی و هنری رسیده و سند آن نیز به مطالب ارسالی ضمیمه شود.
۳) مهلت ارسال آثار متقاضیان تا پایان وقت اداری ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ است.
۴) آثار متقاضی شرکت در این مسابقه حتماً باید در طول سال ۱۳۹۹ منتشر شده و دارای امضا (یا همان نامِ نویسنده) باشند.
۵) آثاری که فاقد نام و یا دارای نامِ مستعار باشند، مورد قبول این انجمن نیست.
۶) حداکثر ارائه اثر متقاضیان شرکت در مسابقه، در هر بخش، تنها سه اثر و به انتخاب متقاضی خواهد بود؛ بدیهی است در صورت ارائه آثار بیش از تعداد درخواستی، این حق برای دبیرخانه انجمن محفوظ است که به دلخواه دست به حذف آثار ارسالی بزند.
۷) دبیرخانه این انجمن تنها اصل یا کپی با کیفیت مطلوب مطالب را در قطع A۴ یا A۳ خواهد پذیرفت؛ بر همین اساس متقاضیان از ارسال نسخه کامل نشریات و صفحات اضافی خودداری فرمایند.
۸) مطالب ارسالی متقاضیان به هیچ وجه باز پس داده نخواهد شد.
۹) انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر هیچ گونه مسئولیتی در قبال مالکیت حقوقی آثار ارسالی ندارد و مسئولیت آن به عهده متقاضیان شرکت در مسابقه خواهد بود.
۱۰) عکاسان محترم نیازی به پر کردن فرم مسابقه که در پایان فراخوان آمده است، ندارند و تنها کافی است آثار خود را به دلخواه (رنگی یا سیاه و سفید) و در قطع ۱۸× ۱۳ (چاپشده) به دبیرخانه انجمن ارسال کنند. تقاضا میشود متقاضیان شرکت در بخش عکس از پشتنویسی و ذکر نام خود در پشت عکسها خودداری کرده و توجه داشته باشند که عکسهای ارسالی آنها باید بر اساس کاربردهای رسانهای بوده و حتماً از اجراها و نمایشهای روی صحنه رفته در طول سال ۱۳۹۹ باشد؛ بدیهی است ارسال آثار از طریق پست الکترونیک (ایمیل) یا لوح فشره (CD) و یا فایل (فِلَش) مورد قبول نیست و تعداد عکسهای ارسالی نیز نباید از چهار قطعه تجاوز کند. همچنین عکسهای ترمیم شده و یا فتوشاپی مورد قبول دبیرخانه این مسابقه نیست.
قابل ذکر است که در این مسابقه عکسهای ارسالی، علاوه بر وجوه زیباییشناسی هنر عکاسی و ارتباط آن با هنر تئاتر، از منظر کاربردهای رسانهای و مطبوعاتی قضاوت خواهند شد.
۱۱) متقاضیان علاوه بر پر کردن فرم شرکت در مسابقه، باید حتماً با الصاق برگه تعیین گرایش، دبیرخانه انجمن را در تقسیم صحیح مطالب یاری کنند؛ به طور مثال اگر اثری متقاضی حضور در بخش "نقد" است، بر روی برگه الصاقی کلمه "نقد" درج شود؛ بدیهی است در صورت عدم رعایت این بند، دبیرخانه انجمن مجاز به تفکیک آثار در گرایشهای مختلف است و اعتراض وارد نیست.
۱۲) در بخش ترجمه آثاری مورد قبول است که در رسانههای مکتوب یا مجازی با نام صاحب اثر منتشر شده باشد.
۱۳) اصل مطالبی که در بخش ترجمه شرکت میکنند حتماً باید به پیوست مطلب اصلی که ترجمه از روی آن صورت گرفته، ارائه شود. (منظور ارائه متن ترجمه شده یا فارسی همراه با متن اصلی یا انگلیسی است.)
۱۴) حضور حداقل ۶ اثر و یا شرکت کننده، کف مورد قبول آثار برای آغاز رقابت در هر بخش محسوب میشود. به طور مثال برای آغاز فرایند رقابت در بخش یادداشت، حضور ۶ اثر یا ۶ متقاضی، رقابت را شکل میدهد.
۱۵) در بخش گفتگو، مصاحبههای خبری مورد قبول نیست؛ در این مسابقه منظور از گفتگو، شکل گیری فرآیند پرسش و پاسخ توسط مصاحبه کننده و مصاحبه شونده است.
۱۶) بخش مقاله شامل مطالبی است که جنبه ژورنالیستی، علمی، پژوهشی، تحقیقی و تحلیلی در حوزه تئاتر داشته باشد.
۱۷) عملکرد فعالان رسانه در دو حوزه رسانههای دیداری و شنیداری (رادیو و تلویزیون) و نیز عملکرد ناشران فعال در حوزه تئاتر، براساس بررسی عملکرد کمی و کیفی ایشان طی سال ۱۳۹۹، توسط هیات مدیره انجمن صورت خواهد گرفت.
۱۸) انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر امسال نیز همچون سال گذشته، با نیت حمایت از فعالیتهای پژوهشی درحوزه تئاتر، پژوهش و یا پژوهشگر ممتاز سال ۱۳۹۹ را از طریق رصد هیأت مدیره انجمن انتخاب و در مراسم سالانه انجمن مورد تقدیر قرار خواهد داد.
۱۹) اعلام نتایج قطعی این مسابقه، همزمان با مراسم سالیانه انجمن که زمان و مکان برگزاری آن متعاقباً اعلام میشود، خواهد بود.
۲۰) علاقهمندان به منظور کسب اطلاع بیشتر میتوانند در روزها و ساعات اداری با شماره تلفن ۰۹۳۷۳۸۰۵۳۹۰ (خانم زهره فضلی) تماس بگیرند.
پیام وزیر ارشاد به «شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر»
متن پیام سیدعباس صالحی به این شرح است: «تجربه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر تمام عرصههای مدیریتی و اجرایی شهر را با مفاهیم، روشها و ابزارها همراه کرده و با این کار چشماندازهای تازهای را برای کار و زندگی در فضاهای جمعی ایجاد کرده است. دیگر شهر یک فضای کالبدی و یک سکونتگاه فیزیکی نیست، بلکه محل پالایش و اعتلای روح انسانی جامعه است. شهر خلاق یک ایده جهانی است که در همه جای جهان نمونههای مختلفی از آن طراحی و اجرا شده است. با معرفی این ایده از طریق ادبیات ترجمهای، اقدامات پراکنده و زیادی برای اجرای نمونههایی از آن در شهرهای ایران انجام شده بود اما با اجرای این برنامه با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعامل و همکاری صمیمانه واحدهای مدیریت شهری همچون استانداریها، فرمانداریها و شهرداریها و مشارکت گرم تشکلهای فرهنگی و هنری، در تمامی استانهای کشور، خطوط روشنی از یک روش و نظریه برآمده از بسترهای بومی آشکار شد. گرچه کاوش در این عرصه برای تبیین کامل این نظریه کاری درازمدت است اما در دو سال فعالیت، افقها و چشماندازهای نوین و امیدآفرینی را در برابر عموم جامعه و به خصوص جامعه هنرمندان و مدیریت شهری گشوده است.
شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران یک چارچوب ساده و حداقلی در حد یک دارِ قالیبافی در اختیار شهرها قرار داد و از نخبگان فرهنگی و مدیریتی شهرها خواست که با ذوق و هنر و تجربه خود هر نقشی که در دل دارند بر آن دار ببافند. این دعوتی بود که نخبگان شهری را به همنشینی، هماندیشی و همکاری دعوت کرد. این برنامه میراث فرهنگی شهرها را زنده کرد و خاطرات فرهنگی را از میان داستانها و قصهها و تصاویری که شاید رو به فراموشی گذاشته بود، فراخواند و با آرزوها و خیالهای امروزی جامعه در هم آمیخت. حاصل این بیداری و خودآگاهی، حضور ۳۶۷ شهر با برنامههای متنوع است که در ۳۰ استان، جمعی از نخبگان محلی به منظور توسعه پایدار شهر خودشان تصمیم به اجرای آن گرفتهاند.
شبکه شهرهای خلاق میتواند اقتصاد مبتنی بر فرهنگ و هنر را در شهرها رونق دهد. پیش از این فعالیتهای پراکندهای در این زمینه در شهرهای معدودی انجام شده بود، اما این برنامه با هدف قرار دادن رونق اقتصاد خلاق، و ایجاد بسترهای مناسب برای تبادل توسعه شهرهای موفق و فعال، گامهای بلندی در این زمینه برداشته است. اقتصاد صنعتی ناشی از امواج مختلف مدیریت متأثر از جریانهای مدرنیته و جهانیشدن، در نیم قرن اخیر باعث تخریب صنایع فرهنگی بسیاری از شهرها شده است. در طول اجرای برنامه آشکار شد که در همه شهرها، خوشبختانه خاطرهها و تجربههای زیادی هنوز در میان مردم وجود دارد که با اندک توجه و حمایتی میتوانند دوباره وارد میدان شوند و حتی خود را برای حضور در عرصههای جهانی آماده کنند.
شبکه شهرهای خلاق یک میدان جدید برای فعالیت آماده کرد که امکان مشارکت طیف متنوع و ناهمگونی از بازیگران شهری را در جهت رسیدن به یک هدف فراهم آورد. این که مدیریت فرهنگی و اجرایی شهرها در کنار هنرمندان و اهالی فرهنگ بنشینند و مسیرهای جدیدی برای توسعه شهر را ترسیم کنند، اتفاقی است که در چارچوبهای مرسوم مدیریت اداری و سازمانی کمتر میافتد. گشودگی همه این نیروها نسبت به نظر دیگری و همکاری برای اجرای برنامههای جدید، آن هم در شرایط تفرقهای فراگیر و موج دوقطبیهای مصنوعی، فقط در بستر و پیرامون فرهنگ شکل میگیرد.
در شرایطی که دولت تلاش دارد تمرکززدایی را از یک شعار و برنامه به اقدامی ملموس تبدیل کند، برنامه شبکه شهرهای خلاق ایران الگوی تازهای را برای این کار نمایان کرد. هر شهر به خودآگاهی تازهای رسیده است و توان ترسیم راهبردها و طراحی برنامهها را پیدا کرده است. این نوعی تمرکززدایی مبتنی بر توانمندسازی شهرهای کوچک و ایجاد بسترهای تعاملی میان شهرهای مختلف ایران است. در هر شهر علاوه بر آن که توانمندیها و ظرفیتهای خفته و پنهان زیادی کشف شد و به میدان آمد، جمع زیادی از کارشناسان و نخبگان هم میدانهای جدیدی برای فعالیت در جهت توسعه شهر برای بهبود زندگی شهروندان پیدا کردند. به این ترتیب، تمرکززدایی از یک واگذاری ساده فراتر رفته و با توانمندسازی محلی و برانگیختن حس فعالیت و تعامل در شهرها همراه شد. شهرها آموختند که میتوانند خودشان فعالانه وارد میدان شوند، خواستهها و برنامههای خودشان را بیان کنند و در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند. این برنامه نشان داد که اصل تمرکززدایی از پایتخت، جز با توانمند و فعال شدن شهرهای دیگر به اجرا نمیرسد.
برنامه شبکه شهرهای خلاق ایران شروع خوبی داشت و به نتایج مناسبی رسید. این برنامه با همه محدودیتهایی که داشت، توانست چارچوب اجرایی روشنی را برای تدوین برنامه توسعه شهرها فراهم آورد. سطح آگاهی شهرها از طریق بحث و تبادل نظرهای جدیدی که با اجزا و ارکان خود داشتند و از طریق آشنایی که با تجربه سایر شهرها و استانها داشتند، با یک جهش همراه بود. این که یک نیروی پارهوقت در یک شهر کوچک محروم و دور از مرکز به شناختی جدید از منطق توسعه برسد و همچون مدیران ادارات شهرهای بزرگ مرکزی و با همان چشمانداز و ادبیات تصمیم بگیرد، برنامهریزی کند و یک صنعت فرهنگی را در شهر خودش مبنای توسعه شهر قرار دهد، از هر زاویه که بنگریم، اتفاق سادهای نیست و افقهای جدیدی را گشوده است.
امیدوار هستیم که شهرهای انتخابشده با همین آگاهی و سازمانی که پیدا کردهاند، از راه تبادل تجربههای عملی و ایجاد و توسعه روشهای خلاق و استفاده از منابع موجود برای توسعه زیرساختها و به خصوص تشویق نیروهای جوان و استفاده از توان و تجربه نخبگان فرهنگی و هنری، بتوانند برنامههایشان را برای توسعه صنایع فرهنگی و هنری خلاق در شهرها به اجرا گذارند.»
قرار است آیین معرفی نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر به صورت مجازی از ساعت ۱۴:۳۰ روز یکشنبه (پنجم اردیبهشتماه) برگزار شود.
شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در هفت حوزه ادبیات، موسیقی، صنایعدستی و سنتی، مد و لباس، سینما، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی تشکیل میشود. بنا بر اعلام دبیرخانه این طرح، در این دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در دو حوزه چاپ و بستهبندی و رسانه و مطبوعات به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشکیل نمیشود.
انتهای پیام