کرونا چهل درصد از مسافران تاکسی ها را کم کرد
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا مسافرگیری به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرد. ما کاهش مسافرگیری در ماههای ابتدایی شیوع کرونا را تا هفتاد درصد هم شاهد بودیم. البته رفته رفته این فرایند کاهش روند مسافرگیری به یک حالت نرمالی رسید.
خبرگزاری میزان -
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور درباره آمار ابتلا به بیماری کرونا در میان رانندگان تاکسیها گفت: ما برای سال جدید آمار مبتلایان در میان رانندگانمان را نداریم. همکاران ما درحال جمع بندی این برآوردها هستند که انشالله بعد از انجام این جمع بندی آن را اعلام خواهیم کرد. اما آمار مبتلایان سال گذشته بر روی پایگاه اینترنتی اتحادیه ما هست. این آمار در دسترس قرار دارد و میتوان به آن مراجعه کرد.
ضامنی درباره لطمات بیماری کرونا برای صنف رانندگان تاکسی گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا که تقریبا در بهمن ماه سال نود و هشت رخ داد مسافرگیری مخصوصا در همان بهمن سال نود و هشت به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرد. ما کاهش مسافرگیری در ماههای ابتدایی شیوع کرونا را تا هفتاد درصد هم شاهد بودیم. البته رفته رفته این فرایند کاهش روند مسافرگیری به یک حالت نرمالی رسید. اما ابلاغیهای از سوی وزارت بهداشت تحت عنوان پروتکلهای بهداشتی به دست ما رسید که الزام میکرد یک مسافر از ناوگان تاکسیرانی کم شود. همین کم شدن یک مسافر اثر عمدهای بر کاهش مسافرگیری در خودروهای تاکسی داشته است.
رئیس اتحادیه تاکسیرانیهای شهری درباره نوع نظارتها برای رعایت پروتکلهای بهداشتی در خودروهای تاکسی و اینکه چه نهادی این نظارتها را اعمال میکند گفت: در همه شهرهای کشور در سازمانهای تاکسیرانی مجموعهای به نام حوزه بازرسی سازمان تاکسیرانی وجود دارد که بازرسیهای میدانی را انجام میدهند. اما در حوزه تاکسیرانی نوعی خودکنترلی اتفاق افتاده است. رانندگان خودشان با توجه به اینکه در معرض خطر هستند و آسیب پذیری در درجه اول متوجه خود آنهاست احتیاطهای لازم را دارند. بر اساس گزارشهایی که ما داریم اکثریت رانندهها پروتکلها را در وهله اول برای حفظ سلامتی خودشان و بعد هم حفظ سلامتی شهروندان رعایت میکنند. چون قاعدتا اگر رانندگان این پروتکلها را رعایت نکنند و ماسک نداشته باشند و خودروهایشان نظافتهای لازم را نداشته باشد شهروندان هم از این خودروها استفاده نمیکنند. همین موضوع باعث شده که اجرای پروتکلها در حوزه تاکسیرانی اجرای مطلوبی باشد. از طرفی گزارشها و نظارتهای شهروندی در هر شهر یک درگاه ارتباطی بین شهروندان و شهرداریهای هر شهر است؛ بنابراین در صورت مشاهده تخطی در این حوزه موضوع اعلام میشود.
وی درباره طرح رزرو صندلیهای تاکسی اظهار داشت: ما برای تاکسیها چنین برنامهای را نداشتیم. این قضیه برای اتوبوسها مطرح شد. به خصوص برای تهران یک طرحی مطرح شد، اما برای خودروهای تاکسی ما بحث رزرو صندلیها را نداشتیم، چون از اساس امکان پذیر نیست. البته ممکن است کارکرد تاکسی و مسافرگیری به صورت سفارشی در بیاید، اما رزرو صندلی فکر نمیکنم در حوزه تاکسیرانی امکانپذیر باشد.
ضامنی درخصوص برنامه نوسازی و تجهیز ناوگان تاکسیرانی کشور بیان کرد: زمانی براساس مصوباتی که در دولت وجود داشت سن فرسودگی خودروهای تاکسی مشخص شده بود. این سن فرسودگی برای ناوگان تاکسیرانی ده سال اعلام شده بود. ولی بر اساس رای دیوان عدالت اداری سن فرسودگی برداشته شده و قاعدتا معاینه فنی مبنای فرسودگی قرار گرفته است. بر این اساس ناوگانی که نتواند شاخصهای معاینه فنی را احراز کند مشمول فرسودگی خواهد شد. اگر مبنا برای ما همان سن فرسودگی ده ساله باشد درحال حاضر حدود دویست هزار دستگاه خودرو در ناوگان تاکسیرانی فرسوده شده یا به مرز فرسودگی رسیده اند.
مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در خصوص پیگیریها برای دریافت واکسن کرونای رانندگان تاکسیها به میزان گفت: ما از طریق وزیر محترم کشور درخواستی را خطاب به رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا ارسال کردیم. در درخواستی که ما مطرح کردیم این نکته عنوان شد که رانندگان تاکسی و حتی رانندگان حمل و نقل عمومی به صورت جمعی قشری هستند که بنا بر اعلام وزارت بهداشت در معرض خطر هستند. برای همین تقاضا کردیم این رانندگان در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار بگیرند و البته برابر اعلام وزارت بهداشت در اولویت هم قرار گرفته اند. ما منتظریم که وزارت بهداشت فرایند تزریق واکسن به این گروه از مشاغل را اعلام کند تا ما بتوانیم برای انجام فرایند اجرایی کمکهای لازم را داشته باشیم. ولی تا الان هنوز چیزی به ما اعلام نشده است.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور درباره آمار ابتلا به بیماری کرونا در میان رانندگان تاکسیها گفت: ما برای سال جدید آمار مبتلایان در میان رانندگانمان را نداریم. همکاران ما درحال جمع بندی این برآوردها هستند که انشالله بعد از انجام این جمع بندی آن را اعلام خواهیم کرد. اما آمار مبتلایان سال گذشته بر روی پایگاه اینترنتی اتحادیه ما هست. این آمار در دسترس قرار دارد و میتوان به آن مراجعه کرد.
ضامنی درباره لطمات بیماری کرونا برای صنف رانندگان تاکسی گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا که تقریبا در بهمن ماه سال نود و هشت رخ داد مسافرگیری مخصوصا در همان بهمن سال نود و هشت به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرد. ما کاهش مسافرگیری در ماههای ابتدایی شیوع کرونا را تا هفتاد درصد هم شاهد بودیم. البته رفته رفته این فرایند کاهش روند مسافرگیری به یک حالت نرمالی رسید. اما ابلاغیهای از سوی وزارت بهداشت تحت عنوان پروتکلهای بهداشتی به دست ما رسید که الزام میکرد یک مسافر از ناوگان تاکسیرانی کم شود. همین کم شدن یک مسافر اثر عمدهای بر کاهش مسافرگیری در خودروهای تاکسی داشته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر در کل کشور با در نظر گرفتن پروتکلها و مساله کاهش مسافرگیری تقریبا متناسب با شرایط هر شهر بین سی تا چهل درصد کاهش مسافرگیری ناشی از شیوع کرونا را در حوزه تاکسیرانی داریم. این فقط ضرر و زیان ناشی از کاهش مسافرگیری نیست. ما پروتکلهای دیگری داریم که باز هزینههایی را به رانندگان محترم تحمیل میکند. از جمله مساله انجام ضدعفونیهای مستمر، استفاده مستمر از ماسک و دستکش یا در بعضی از خطوط پر تردد آن جداکنندههایی که درون خودروها وجود دارد تمام اینها هزینههایی است که در حوزه تاکسیرانی وارد شده است.
بیشتر بخوانید:
رئیس اتحادیه تاکسیرانیهای شهری درباره نوع نظارتها برای رعایت پروتکلهای بهداشتی در خودروهای تاکسی و اینکه چه نهادی این نظارتها را اعمال میکند گفت: در همه شهرهای کشور در سازمانهای تاکسیرانی مجموعهای به نام حوزه بازرسی سازمان تاکسیرانی وجود دارد که بازرسیهای میدانی را انجام میدهند. اما در حوزه تاکسیرانی نوعی خودکنترلی اتفاق افتاده است. رانندگان خودشان با توجه به اینکه در معرض خطر هستند و آسیب پذیری در درجه اول متوجه خود آنهاست احتیاطهای لازم را دارند. بر اساس گزارشهایی که ما داریم اکثریت رانندهها پروتکلها را در وهله اول برای حفظ سلامتی خودشان و بعد هم حفظ سلامتی شهروندان رعایت میکنند. چون قاعدتا اگر رانندگان این پروتکلها را رعایت نکنند و ماسک نداشته باشند و خودروهایشان نظافتهای لازم را نداشته باشد شهروندان هم از این خودروها استفاده نمیکنند. همین موضوع باعث شده که اجرای پروتکلها در حوزه تاکسیرانی اجرای مطلوبی باشد. از طرفی گزارشها و نظارتهای شهروندی در هر شهر یک درگاه ارتباطی بین شهروندان و شهرداریهای هر شهر است؛ بنابراین در صورت مشاهده تخطی در این حوزه موضوع اعلام میشود.
وی درباره طرح رزرو صندلیهای تاکسی اظهار داشت: ما برای تاکسیها چنین برنامهای را نداشتیم. این قضیه برای اتوبوسها مطرح شد. به خصوص برای تهران یک طرحی مطرح شد، اما برای خودروهای تاکسی ما بحث رزرو صندلیها را نداشتیم، چون از اساس امکان پذیر نیست. البته ممکن است کارکرد تاکسی و مسافرگیری به صورت سفارشی در بیاید، اما رزرو صندلی فکر نمیکنم در حوزه تاکسیرانی امکانپذیر باشد.
ضامنی درخصوص برنامه نوسازی و تجهیز ناوگان تاکسیرانی کشور بیان کرد: زمانی براساس مصوباتی که در دولت وجود داشت سن فرسودگی خودروهای تاکسی مشخص شده بود. این سن فرسودگی برای ناوگان تاکسیرانی ده سال اعلام شده بود. ولی بر اساس رای دیوان عدالت اداری سن فرسودگی برداشته شده و قاعدتا معاینه فنی مبنای فرسودگی قرار گرفته است. بر این اساس ناوگانی که نتواند شاخصهای معاینه فنی را احراز کند مشمول فرسودگی خواهد شد. اگر مبنا برای ما همان سن فرسودگی ده ساله باشد درحال حاضر حدود دویست هزار دستگاه خودرو در ناوگان تاکسیرانی فرسوده شده یا به مرز فرسودگی رسیده اند.
وی ادامه داد: درباره اقداماتی هم که در این خصوص صورت گرفته باید اشاره کنم ما از سال گذشته در مجموع نود و پنج طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی را به عنوان یکی از مهمترین کارهایمان در دست انجام داریم. تا الان فرایند نوسازی حدود هفتاد و چهار هزار خودروی تاکسی به انجام رسیده است. در سال گذشته این رقم حدود نه هزار دستگاه بود. از ابتدای سال جدید هم فرایند نوسازی در حال اجراست. امیدواریم امسال بتوانیم عدد بالاتری را با همکارهایی که با مجموعه خودروسازان اتفاق افتاده داشته باشیم. در تاکسیرانی در مجموعه کشور دو نوع خودرو هستند که مشمول شاخصهای مدنظر شورای عالی ترافیک شدند که یکی سمندای اف سون و دیگری هم پژو چهارصد و پنج است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *