رفع موانع تحقق شعار سال؛ پیش درآمد رفع موانع تولید
مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی به تبیین چرایی و فلسفه نام گذاری هر سال، عوامل عدم تحقق کامل شعار سال و شعار سال ۱۴۰۰، «تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها» پرداخت.
خبرگزاری میزان -
- بابک نگاهداری با بیان به اینکه رهبر معظم انقلاب از سال ۷۳ تا کنون برای هر سال یک نام و یک شعار انتخاب کردهاند و در دهه پایانی قرن چهاردهم، محوریت اصلی نامگذاریها بر اقتصاد و تولید متمرکز بوده است گفت: «رهبر انقلاب با نگاه و تحلیلی جامع نسبت به آینده کشور که منبعث از اطلاعات کامل از شرایط کنونی کشور، منطقه و حتی جهان است و با در نظر گرفتن توان و ظرفیت داخلی، نقاط ضعف و تهدیدات خارجی و بر اساس چشم انداز متصور برای آینده کشور، موضوع یا موضوعاتی که بایستی مورد توجه و اهتمام ویژه قرار گیرد را به عنوان شعار سال انتخاب میکنند. در واقع انتخاب شعار و نامگذاری سال، به منظور متوجه ساختن اذهان آحاد جامعه و مسئولین و دست اندرکاران کشور به رویکرد اصلی در رسیدن به اهداف و چشم اندازهای در نظر گرفته شده است تا توان و ظرفیت بخشهای مختلف کشور به منظور تحقق رویکرد اتخاذ شده، با یکدیگر هم راستا و هم افزا شوند و یکدیگر را در مسیر تحقق اهداف تکمیل کنند».
مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس افزود: «البته کاملا روشن است و رهبر انقلاب هم همواره تاکید نمودهاند که شعار سال تنها مختص به همان سال نیست بلکه رویکرد و جهت ویژه در آن سال را نشان میدهد. وقتی «تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها» شعار امسال میشود، به این معنا نیست که سالهای آینده تولید، پشتیبانی از آن و رفع موانع آن نباید مورد نظر باشد، بلکه به این معناست که باید در سال جاری ریلگذاریها، راهبردها، برنامهریزیهای، قانون گذاری و ... به گونهای انجام گیرد که تولید، پشتیبانی و مانعزدایی از آن به طور مستمر و ویژه در این سال و در سالهای آینده محقق شود.»
وی ادامه داد: «به نظر من تحقق شعار سال به معنای دیده شدن رویکرد مد نظر در شعار سال، در برنامهریزیها و سیاستگذاریهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است. اگر ما در مجلس و دیگر مسئولان کشور در دیگر قوا در تصمیمگیریها و برنامهریزیهای خود، شعار و نام سال را مد نظر قرار دهیم به گونهای که شعار سال در اجرا، نه تنها در سال جاری بلکه در سالهای آتی محقق شود، به تحقق شعار سال کمک کردهایم».
نگاهداری با اشاره به اینکه در سالهای مختلف، اهتمام و توجه به شعار سال نزد مسئولین متفاوت بوده، گفت: «با این تعریف از «تحقق شعار سال»، سه دلیل عمده به عنوان دلایل عدم تحقق شعار سال میتوان متصور بود. یکی از دلایل این است که هنوز سازماندهی مناسب و موثر برای تحقق شعار سال شکل نگرفته است. در سالهای ابتدایی که رهبر انقلاب اقدام به نامگذاری سالها کردند، ستاد متمرکز عریض و طویلی متشکل از کمیتههای مختلف شکل گرفت و این فضا و برداشت به وجود آمد که وظیفه تحقق شعار سال تنها بر عهده این ستاد است و بقیه بخشهای کشور وظیفهای در این مورد ندارند. ستاد شکل گرفته نیز به جای رسیدگی به امور زیربنایی، به کارهای روبنایی و نمادین روی آوردند که در نهایت منجر به انتقاداتی در خصوص راه اندازی چنین ستادهایی در سالهای بعد شد. این افراط سبب تفریط عدم شکل گیری هیچ گونه ساز و کار در سالهای بعد شد. در نتیجه متولی مشخصی برای پیگیری اهداف نامگذاری سال در کشور در حال حاضر وجود ندارد. به نظر میرسد در یکی دو سال اخیر مدل دیگری از سازماندهی در حال شکل گیری است به گونهای که هر نهاد یا دستگاهی مستقلا در حال شکل دادن قرارگاه یا کمیتهای برای تحقق شعار سال است که این سازماندهی غیرمتمرکز هم اگر از راهبری هوشمند و چابک مرکزی برخوردار نباشد در نهایت به اهداف کلان و زیربنایی نامگذاری سال نخواهد رسید و ضروری است در خصوص الگوی مناسب سازماندهی و راهبری شعار سال طراحی دقیق با توجه به تجربیات سالهای گذشته انجام شود».
این مدرس دانشگاه افزود: «یکی دیگر از دلایل، و به نظر من مهمترین دلیلی که موجب شده است آنگونه که بایسته و شایسته است شعار سال در مسیر تحقق کامل، بالاخص در سالهای اخیر قرار نگیرد، عدم اعتقاد، ایمان و باور واقعی بخشی از مسئولین کشور به رویکردهایی است که بر اساس آن شعار هر سال انتخاب شده است. در سالهای اخیر رهبر معظم انقلاب با تبیین رویکرد درونزایی و برون نگری در اقتصاد مقاومتی، توجه به تولید را به عنوان یکی از مهمترین ارکان اقتصاد کشور در انتخاب شعار سالهای اخیر مورد نظر قرار دادهاند و خواستار حمایت تمام قوا و دستگاهها از تولید و رفع موانع آن شدهاند، اما نگاه غالب در میان بخشی از مسئولان و مدیران، نه تکیه بر توان داخلی و درون زایی، بلکه نگاه به خارج و دست یافتن به توافق با کشورهای غربی بوده و حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور در رسیدن به توافق دنبال شده است و رفع موانع داخلی و سوء مدیریتها و خودتحریمیهای داخلی مغفول مانده است؛ لذا تحقق شعار سال آنگونه که شایسته و بایسته است، محقق نشده است.»
مشاور رئیس مجلس تصریح کرد: «با این حال امید است با روی کار آمدن دولت جدید در خرداد ۱۴۰۰ تحول جدی در نگاه مسئولان و مدیران کشور به توانمندیها داخلی ایجاد گردد و بسیاری از سوء مدیریتهای موجود رفع شود تا شاهد تحقق واقعی شعار سال که همان تقویت اقتصاد مقاومتی از مسیر رشد تولید و رونق تولید است باشیم».
نگاهداری در پایان اضافه کرد: «مورد دیگر در عدم تحقق شعار سال، نگاه مقطعی و کلشیهای به شعار سال و دنبال کردن شعار سال تنها در امور سطحی مانند سربرگ نامهها و تابلوهای شهری و آرمهای تلویزیونی است و نگاه بلندمدت و عمیق و برنامهریزی دقیق برای تحقق شعار سال آنگونه که باید اتخاذ نمیشود که به نظر من این مشکل نیز متوجه ما مسئولین است».
مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس افزود: «البته کاملا روشن است و رهبر انقلاب هم همواره تاکید نمودهاند که شعار سال تنها مختص به همان سال نیست بلکه رویکرد و جهت ویژه در آن سال را نشان میدهد. وقتی «تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها» شعار امسال میشود، به این معنا نیست که سالهای آینده تولید، پشتیبانی از آن و رفع موانع آن نباید مورد نظر باشد، بلکه به این معناست که باید در سال جاری ریلگذاریها، راهبردها، برنامهریزیهای، قانون گذاری و ... به گونهای انجام گیرد که تولید، پشتیبانی و مانعزدایی از آن به طور مستمر و ویژه در این سال و در سالهای آینده محقق شود.»
وی ادامه داد: «به نظر من تحقق شعار سال به معنای دیده شدن رویکرد مد نظر در شعار سال، در برنامهریزیها و سیاستگذاریهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است. اگر ما در مجلس و دیگر مسئولان کشور در دیگر قوا در تصمیمگیریها و برنامهریزیهای خود، شعار و نام سال را مد نظر قرار دهیم به گونهای که شعار سال در اجرا، نه تنها در سال جاری بلکه در سالهای آتی محقق شود، به تحقق شعار سال کمک کردهایم».
نگاهداری با اشاره به اینکه در سالهای مختلف، اهتمام و توجه به شعار سال نزد مسئولین متفاوت بوده، گفت: «با این تعریف از «تحقق شعار سال»، سه دلیل عمده به عنوان دلایل عدم تحقق شعار سال میتوان متصور بود. یکی از دلایل این است که هنوز سازماندهی مناسب و موثر برای تحقق شعار سال شکل نگرفته است. در سالهای ابتدایی که رهبر انقلاب اقدام به نامگذاری سالها کردند، ستاد متمرکز عریض و طویلی متشکل از کمیتههای مختلف شکل گرفت و این فضا و برداشت به وجود آمد که وظیفه تحقق شعار سال تنها بر عهده این ستاد است و بقیه بخشهای کشور وظیفهای در این مورد ندارند. ستاد شکل گرفته نیز به جای رسیدگی به امور زیربنایی، به کارهای روبنایی و نمادین روی آوردند که در نهایت منجر به انتقاداتی در خصوص راه اندازی چنین ستادهایی در سالهای بعد شد. این افراط سبب تفریط عدم شکل گیری هیچ گونه ساز و کار در سالهای بعد شد. در نتیجه متولی مشخصی برای پیگیری اهداف نامگذاری سال در کشور در حال حاضر وجود ندارد. به نظر میرسد در یکی دو سال اخیر مدل دیگری از سازماندهی در حال شکل گیری است به گونهای که هر نهاد یا دستگاهی مستقلا در حال شکل دادن قرارگاه یا کمیتهای برای تحقق شعار سال است که این سازماندهی غیرمتمرکز هم اگر از راهبری هوشمند و چابک مرکزی برخوردار نباشد در نهایت به اهداف کلان و زیربنایی نامگذاری سال نخواهد رسید و ضروری است در خصوص الگوی مناسب سازماندهی و راهبری شعار سال طراحی دقیق با توجه به تجربیات سالهای گذشته انجام شود».
این مدرس دانشگاه افزود: «یکی دیگر از دلایل، و به نظر من مهمترین دلیلی که موجب شده است آنگونه که بایسته و شایسته است شعار سال در مسیر تحقق کامل، بالاخص در سالهای اخیر قرار نگیرد، عدم اعتقاد، ایمان و باور واقعی بخشی از مسئولین کشور به رویکردهایی است که بر اساس آن شعار هر سال انتخاب شده است. در سالهای اخیر رهبر معظم انقلاب با تبیین رویکرد درونزایی و برون نگری در اقتصاد مقاومتی، توجه به تولید را به عنوان یکی از مهمترین ارکان اقتصاد کشور در انتخاب شعار سالهای اخیر مورد نظر قرار دادهاند و خواستار حمایت تمام قوا و دستگاهها از تولید و رفع موانع آن شدهاند، اما نگاه غالب در میان بخشی از مسئولان و مدیران، نه تکیه بر توان داخلی و درون زایی، بلکه نگاه به خارج و دست یافتن به توافق با کشورهای غربی بوده و حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور در رسیدن به توافق دنبال شده است و رفع موانع داخلی و سوء مدیریتها و خودتحریمیهای داخلی مغفول مانده است؛ لذا تحقق شعار سال آنگونه که شایسته و بایسته است، محقق نشده است.»
مشاور رئیس مجلس تصریح کرد: «با این حال امید است با روی کار آمدن دولت جدید در خرداد ۱۴۰۰ تحول جدی در نگاه مسئولان و مدیران کشور به توانمندیها داخلی ایجاد گردد و بسیاری از سوء مدیریتهای موجود رفع شود تا شاهد تحقق واقعی شعار سال که همان تقویت اقتصاد مقاومتی از مسیر رشد تولید و رونق تولید است باشیم».
نگاهداری در پایان اضافه کرد: «مورد دیگر در عدم تحقق شعار سال، نگاه مقطعی و کلشیهای به شعار سال و دنبال کردن شعار سال تنها در امور سطحی مانند سربرگ نامهها و تابلوهای شهری و آرمهای تلویزیونی است و نگاه بلندمدت و عمیق و برنامهریزی دقیق برای تحقق شعار سال آنگونه که باید اتخاذ نمیشود که به نظر من این مشکل نیز متوجه ما مسئولین است».
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *