گرایش اوراسیایی پوتین از نظریات ایوان ایلین سرچشمه میگیرد
- با ترسیم نمودار تحول نگرش روسیۀ پساشوروی به ایران، جابه جاییهایی با شدت نوسان گسترده قابل مشاهده است که در یک سوی آن، ایران به مثابه «متحدی مطمئن و قابل اتکا در منطقه و جهان» و «متحدی در برابر دشمان مشترک» و در سوی دیگر به عنوان «تهدید جنوبی و به منزله ابزاری برای تنظیم روابط با غرب» مورد شناسایی قرار گرفته است.
یکی از جلوههای عملی این نوسان، در ارائه دو رای متفاوت و مهم در شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال ایران مشاهده میشود، مخالفت و وتوی قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت در ۲۶ فوریه ۲۰۱۸ و موافقت و رای به قطعنامه ضد ایرانی ۱۹۲۹ در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ است.
«ایران در هندسه سیاست خارجی روسیه» عنوان کتابی به قلم محمد شاد است که وی در این اثر کوشیده است تصویری منطبق با واقعیت، از نحوه سیاستگذاری خارجی روسیه در مقابل ایران و عناصر دخیل در شکلگیری این سیاستها ارائه دهد. در نظر دارد هر روز برشی از این کتاب را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارد.
برخی از پژوهشگران بر این نظرند که بیشترین گرایش اوراسیایی پوتین از نظریات ایوان ایلین، فیلسوف مورد علاقهاش سرچشمه میگیرد. البته برخی دیگر علاوه بر ایلین، نیکلای بردیف از فیلسوفان اوراسیانیست اولیه را نیز در نقشدهی به ادراک او حائز اهمیت دانستهاند.
اهمیت تأثیر ایلین بر پوتین و دستگاه ادراکی کرملین، دفتر تحلیلهای اطلاعاتی روسیه و اروپا را در دپارتمان اول سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) وادار ساخت که در سال ۲۰۰۷ گزارش ۱۳۲ صفحهای با نام «ایوان ایلین: فیلسوف ملی روسیه پوتین» را تولید کند.
ایلین فیلسوف مهاجر قراری از انقلاب بلشویکها در سال ۱۹۱۷ بود که در سال ۱۹۵۴ در سوئیس درگذشت. او در مقالهای که در سال ۱۹۵۰ نگاشته بود. فروپاشی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی را پیشبینی و دوازده نکته را برای نجات روسیه از شرارتهای غرب که مترادف با عناصر تفکر اوراسیانیسم بود ارائه کرد.
اعضای کلیسای ارتدوکس روسیه نیز شأن والایی برای او قائل اند و از او به عنوان «فیلسوف دینی» یاد کردهاند؛ فردی که «موعظهگر حیات مجدد روحانی و تولدی دوباره برای روسیه» بود. پوتین در سخنرانی سالیانه «مجمع فدرال» که آن را رسمیترین سخنرانی رییس جمهور روسیه در طول سال میدانند. بارها و بارها با اشاره مستقیم به ایوان ایلین آرا او را مورد استناد قرار داده است.
پوتین در سخنرانی ۲۰۰۶ نیز با استناد مجدد به ایلین، این بار هم محترمانه او را «متفکر نامی روسیه» معرفی میکند و از قول او، ضرورت گری و نقش آفرینی نیروهای نظامی، جزئی از اصول پایهای برای ابتناء «دولت مقتدر» بود و «سرباز» عنوان پرافتخار و بلند مرتبهای است که نشان از محدت ملت، خواست دولت، قدرت و افتخار ملی دارد.
او در سخنرانی سال ۲۰۱۴ خود در مجمع فدرال نیز چند جمله از جملات ایلین را در خصوص رابطه آزادی با استقلال بینالمللی و خودکفایی روسیه به عنوان «بهترین رهنمود برای زمانه کنونی» بازخوانی کرد: در همین زمینه الین میگوید: کسی که عاشق روسیه است آزادی را برای آن تمنا میکند؛ آزادی برای استقلال بینالمللی، خودکفایی و خودبسندگی روسیه. آزادی برای روسیه به عنوان واحد یکپارچه از روسها و سایر اقوام و فرهنگهای دورن کشور؛ و در نهایت، آزادی برای مردمان روس، برای همه ما: آزادی عقیده، آزادی برای جستجوی حقیقت، خلاقیت، کار و دارایی...»
پوتین پس از آن، مفاد این نقل قول را شرح میدهد و میگوید که اینها ارزشهای بنیادین «محافظهکاری» است؛ ارزشهایی نظری میهنپرستی، احترام به تاریخ، سنت و فرهنگ کشور ارزشهایی که پوتین شرح میدهد ارزشهای کانونی و اصلی نواوراسیانیسم را تشکیل میدهند.
ایلین از مدعیان طرح این نظریات (سنتگرایی، غیبباوری و لزوم احیای تاریخ و روح مشترک روسی) است؛ نظریاتی که بعدها اوراسیاگرایان متأخر نظیر دوگین آنها را بازتعریف کردند و بازنظر دادند. برخی بر این باورند که تجویزات ایدئولوژی اوراسیانیسم عناصر اصلی پوتینیسم را شکل دادهاند.