اهمیت تبلیغات در صنعت گردشگری و بی توجهی سرمایه گذاران
متاسفانه فعالین حوزه گردشگری تبلیغات را محدود به اقداماتی که منجر به فروش مستقیم میشود میدانند، تبلیغاتی که پیشنهاد فروش مستقیم محصول یا خدمتی خاص را به مخاطب ارائه میدهد، در حالی که تبلیغات یک استراتژی بلند مدت است.
خبرگزاری میزان -
متاسفانه فعالین حوزه گردشگری تبلیغات را محدود به اقداماتی که منجر به فروش مستقیم میشود میدانند، تبلیغاتی که پیشنهاد فروش مستقیم محصول یا خدمتی خاص را به مخاطب ارائه میدهد، در حالی که تبلیغات یک استراتژی بلند مدت است برای تحریک تقاضا که اگر با دید سرمایه گذاری به آن نگاه شود، در بلند مدت باعث افزایش اعتبار برند و ارزش محصول یا خدمت میشود.
متاسفانه سرمایه گذاران بخش گردشگری تبلیغات را هزینهای اضافه میدانند، صاحبان این دیدگاه شاید در کوتاه مدت با حذف هزینه تبلیغات سود سالانه بیشتری داشته باشند، اما در بلند مدت از نبود تبلیغات صدمات و ضررهای زیادی خواهند دید، زیرا تبلیغات است که باعث افزایش ارزش محصولات و تداوم و افزایش درخواست در بازار میشود. شاید در صنعت هوایی و حمل و نقل زمینی که امکانات موجود حتی کفاف درخواست بازار را نمیدهد و به خودی خود قیمتی چندین برابر ارزش واقعی به مشتری تحمیل میشود، تبلیغات جایگاهی نداشته باشد و صرفا هزینهای برای حفظ وجه و ظاهر شرکتها نسبت به یکدیگر باشد، اما در بخشهای هتلداری، تورگردانان و دفاتر خدمات مسافرتی که تمام پتانسیل بکارگیری نشده است و امکان جهش وجود دارد، پرداختن به تبلیغات بسیار حایز اهمیت است.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بارها از لزوم تغییر نگرش بخش خصوصی و دولت به تبلیغات گردشگری سخن گفته است و صراحتا عنوان کرده است دولت صرفاً مسئول تبلیغات در این بخش نیست. مطلبی که با در نظر گرفتن بودجه اندک این وزارت خانه در حوزه تبلیغات باید آن را پذیرفت. به علاوه آنکه اساسا دولت وظیفهای برای بازاریابی و معرفی ظرفیتهای بخش خصوصی به جوامع هدف این صنعت ندارد.
در سالهای اخیر تعداد تاسیسات گردشگری رشد چشمگیری داشته است، اما نگاه اشتباه سرمایه گذاران این حوزه به تبلیغات باعث شده این امکانات به درستی اطلاع رسانی نشود و بسیاری از گردشگران وقت زیادی را صرف انتخاب مقاصد سفر و انتخاب اماکن اقامتی کنند در حالی که این تاسیسات گردشگری هستند که باید با تبلیغات انتخابهای متنوع را به گردشگر ارائه دهند تا او را تحریک به سفر کنند. متاسفانه این ضعف در اطلاع رسانی و تبلیغات صحیح در دو بعد داخل و خارج کشور مشهود است. بسیاری از تاسیسات بزرگ گردشگری که با بودجههای کلان شروع به فعالیت کرده اند، به خاطر بی توجهی به تبلیغات و حذف بودجههای تبلیغاتی نتوانسته اند جایگاه اصلی خود در صنعت را پیدا کنند، در صورتی که دارای پتانسیل بالای جذب گردشگران داخلی و خارجی بوده اند.
تبلیغات اهداف مهمی دارد که مدیران و سرمایه گذاران صنعت گردشگری باید با جدیت بیشتری به آنها توجه کنند. آگاه سازی مخاطبان از وجود محصول یا خدمت ابتداییترین حسن تبلیغات است، پس از اطلاع رسانی، جذب و قانع کردن مخاطب نسبت به خرید و یادآوری محصول برای خرید مجدد از دیگر کارکردهای مهم تبلیغات است.
در گذشته انحصار فضاهای تبلیغاتی و محدود شدن تبلیغات به شبکههای تلویزیونی داخلی و خارجی و بیلبوردها، باعث افزایش هزینه تبلیغات شده بود، اما امروزه با توجه به رشد شبکههای اجتماعی هزینه انتشار و تولید محتوا به حد زیادی کاهش پیدا کرده است. پلتفورم هایی، چون اینستاگرام و یوتیوب که در سراسر دنیا قابل دسترسی است میتواند تا حد زیادی هزینه تبلیغات را کاهش دهد، به واسطه همین شبکههای اجتماعی، شرکتها و استعدادهای زیادی در زمینه تولید محتوا متولد شده و کیفیت تولیدات را نسبت به گذشته ارتقا داده اند.
درحالی که بسیاری از مقاصد شناخته شده گردشگری دنیا، کماکان با سرمایه گذاری در تبلیغات و استفاده از روشهای مدرن فروش به دنبال حفظ و گسترش بازار خود هستند، متاسفانه مدیران و سرمایه گذاران صنعت گردشگری در داخل کشور تغییرات فضای رسانه و تبلیغات را درک نکرده اند. زمان استفاده ار فرصتی که به واسطه گسترش فناوریهای ارتباطاتی و شبکههای اجتماعی ایجاد شده به سرعت در حال سپری شدن است، فرصتی که با هوشیاری مدیران و سرمایه گاران، درک صحیح فضای رسانهای نوین، تغییر روبکرد نسبت به تبلیغات و بکارگیری خبرگان این رشته میتواند باعث رشد و جهش در صنعت گردشگری کشور شود.
- پیمان ماهور گیلانی، مشاور امور فرهنگی و ارتباطات معاونت گردشگری کشور در یادداشتی نوشت: با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیکی و افزایش دسترسی مردم در ایران و سراسر دنیا به رسانههای نوین ارتباطاتی، تبلیغات شکل تازهای به خود گرفته اند و گسترش شبکههای اجتماعی، باعث نفوذ رسانه و تبلیغات در تمام ابعاد زندگی مردم شده است. همانطور که تمام صنایع تبلیغات را یکی از ارکان اساسی فعالیت خود در نظر میگیرند، گردشگری نیز بی نیاز از تبلیغات نبوده و تمام بخشها مانند حمل و نقل، اقامت، مراکز تفریحی و حتی جاذبههای طبیعی برای معرفی در سطح عموم و جذب گردشگر نیازمند تبلیغات هستند.
متاسفانه فعالین حوزه گردشگری تبلیغات را محدود به اقداماتی که منجر به فروش مستقیم میشود میدانند، تبلیغاتی که پیشنهاد فروش مستقیم محصول یا خدمتی خاص را به مخاطب ارائه میدهد، در حالی که تبلیغات یک استراتژی بلند مدت است برای تحریک تقاضا که اگر با دید سرمایه گذاری به آن نگاه شود، در بلند مدت باعث افزایش اعتبار برند و ارزش محصول یا خدمت میشود.
متاسفانه سرمایه گذاران بخش گردشگری تبلیغات را هزینهای اضافه میدانند، صاحبان این دیدگاه شاید در کوتاه مدت با حذف هزینه تبلیغات سود سالانه بیشتری داشته باشند، اما در بلند مدت از نبود تبلیغات صدمات و ضررهای زیادی خواهند دید، زیرا تبلیغات است که باعث افزایش ارزش محصولات و تداوم و افزایش درخواست در بازار میشود. شاید در صنعت هوایی و حمل و نقل زمینی که امکانات موجود حتی کفاف درخواست بازار را نمیدهد و به خودی خود قیمتی چندین برابر ارزش واقعی به مشتری تحمیل میشود، تبلیغات جایگاهی نداشته باشد و صرفا هزینهای برای حفظ وجه و ظاهر شرکتها نسبت به یکدیگر باشد، اما در بخشهای هتلداری، تورگردانان و دفاتر خدمات مسافرتی که تمام پتانسیل بکارگیری نشده است و امکان جهش وجود دارد، پرداختن به تبلیغات بسیار حایز اهمیت است.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بارها از لزوم تغییر نگرش بخش خصوصی و دولت به تبلیغات گردشگری سخن گفته است و صراحتا عنوان کرده است دولت صرفاً مسئول تبلیغات در این بخش نیست. مطلبی که با در نظر گرفتن بودجه اندک این وزارت خانه در حوزه تبلیغات باید آن را پذیرفت. به علاوه آنکه اساسا دولت وظیفهای برای بازاریابی و معرفی ظرفیتهای بخش خصوصی به جوامع هدف این صنعت ندارد.
بیشتر بخوانید:
در سالهای اخیر تعداد تاسیسات گردشگری رشد چشمگیری داشته است، اما نگاه اشتباه سرمایه گذاران این حوزه به تبلیغات باعث شده این امکانات به درستی اطلاع رسانی نشود و بسیاری از گردشگران وقت زیادی را صرف انتخاب مقاصد سفر و انتخاب اماکن اقامتی کنند در حالی که این تاسیسات گردشگری هستند که باید با تبلیغات انتخابهای متنوع را به گردشگر ارائه دهند تا او را تحریک به سفر کنند. متاسفانه این ضعف در اطلاع رسانی و تبلیغات صحیح در دو بعد داخل و خارج کشور مشهود است. بسیاری از تاسیسات بزرگ گردشگری که با بودجههای کلان شروع به فعالیت کرده اند، به خاطر بی توجهی به تبلیغات و حذف بودجههای تبلیغاتی نتوانسته اند جایگاه اصلی خود در صنعت را پیدا کنند، در صورتی که دارای پتانسیل بالای جذب گردشگران داخلی و خارجی بوده اند.
تبلیغات اهداف مهمی دارد که مدیران و سرمایه گذاران صنعت گردشگری باید با جدیت بیشتری به آنها توجه کنند. آگاه سازی مخاطبان از وجود محصول یا خدمت ابتداییترین حسن تبلیغات است، پس از اطلاع رسانی، جذب و قانع کردن مخاطب نسبت به خرید و یادآوری محصول برای خرید مجدد از دیگر کارکردهای مهم تبلیغات است.
در گذشته انحصار فضاهای تبلیغاتی و محدود شدن تبلیغات به شبکههای تلویزیونی داخلی و خارجی و بیلبوردها، باعث افزایش هزینه تبلیغات شده بود، اما امروزه با توجه به رشد شبکههای اجتماعی هزینه انتشار و تولید محتوا به حد زیادی کاهش پیدا کرده است. پلتفورم هایی، چون اینستاگرام و یوتیوب که در سراسر دنیا قابل دسترسی است میتواند تا حد زیادی هزینه تبلیغات را کاهش دهد، به واسطه همین شبکههای اجتماعی، شرکتها و استعدادهای زیادی در زمینه تولید محتوا متولد شده و کیفیت تولیدات را نسبت به گذشته ارتقا داده اند.
درحالی که بسیاری از مقاصد شناخته شده گردشگری دنیا، کماکان با سرمایه گذاری در تبلیغات و استفاده از روشهای مدرن فروش به دنبال حفظ و گسترش بازار خود هستند، متاسفانه مدیران و سرمایه گذاران صنعت گردشگری در داخل کشور تغییرات فضای رسانه و تبلیغات را درک نکرده اند. زمان استفاده ار فرصتی که به واسطه گسترش فناوریهای ارتباطاتی و شبکههای اجتماعی ایجاد شده به سرعت در حال سپری شدن است، فرصتی که با هوشیاری مدیران و سرمایه گاران، درک صحیح فضای رسانهای نوین، تغییر روبکرد نسبت به تبلیغات و بکارگیری خبرگان این رشته میتواند باعث رشد و جهش در صنعت گردشگری کشور شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *