اورژانس در مواجهه با کرونا چه اقداماتی انجام داد؟
یحیی هاشمی در گفتوگو با میزان گفت: از همان ابتدای شیوع کووید ۱۹ در کشور راه اندازی دیسپچ کرونا اولین اقدام ما بود و مردم با توجه به اعتمادی که به اورژانس ۱۱۵ دارند، تماسهای فراوانی با این سامانه برقرار میکنند و از علائم خود نظیر تنگی نفس، سرفه، نداشتن حس بویایی و چشایی، علائم گوارشی و سایر نشانههای این بیماری که از طریق رسانهها نسبت به آنها آگاهی کسب کرده اند، میگویند.
وی ضمن اشاره به اینکه البته وزارت بهداشت برای پاسخگویی به سوالات کرونایی مردم سامانه ۴۰۳۰ را هم اعلام کرده است، افزود: همکاران ما در مرکز ارتباطات اورژانس تهران روزانه ۱۵ هزار تماس مشاوره کرونا را پاسخگو هستند.
این تکنسین اورژانس ادامه داد: اقدام بعدی ما در مواجهه با کرونا این بود که مبتلایان به کرونا که جواب تستشان مثبت شده بود و در حال گذارن دوران نقاهت خود داخل منزل بودند، در صورتی دچار علائمی نظیر تنگی نفس، تب بیشتر، تهوع و ... میشدند ما برای آنها آمبولانس اعزام میکردیم.
هاشمی اظهار کرد: ما مجبور شدیم بعضی از مناطق و تعدادی از آمبولانسها را فقط برای بیماران مبتلا به کرونا انتخاب کنیم، چرا که فردی که دچار این بیماری نشده است و به دلیل تصادف، زمین خوردگی و... احتیاج به فوریت پزشکی دارد، آمبولانسی که نیم ساعت پیش برای بیمار کرونایی اعزام شده بالای سرش نرود و این امر سبب افرایش زنجیره انتقال بیماری شود.
وی افزود: اگر علائم بیمار مختص مبتلایان به کرونا باشد، با توجه به شرح حالی که از بیمار گرفته میشود ودر صورتی که تست کرونا مثبت باشد و همچنین با توجه به مدارک موجود و علائمی که خاص کرونا است، نظیر تب،لرز، تنگی نفس، عدم حس بویایی و علائم گوارشی با آمبولانس مخصوص کرونا بیمار را به بیمارستان خاص کرونا انتقال میدهیم.