همه از تعیین نرخ کرایه تاکسی توسط شورای شهر ناراضی اند
محمد علیخانی گفت: به نظر من نباید شهرداری و شورای شهر نرخ کرایه تاکسیها را تعیین کنند. تعیین نرخ کرایه باید برعهده اتحادیه تاکسیرانی باشد. مانند تاکسیهای اینترنتی که تعیین نرخ کرایه بر عهده صنف خودشان است این تاکسیها هم باید خودشان نرخ را تعیین کنند.
خبرگزاری میزان -
عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه رانندگان تاکسیها هم از نرخهایی که شورای شهر تعیین میکند ناراضی هستند گفت: آنها معترضند که چرا در شرایطی که تورم پنجاه درصد است نرخ کرایه تاکسیها فقط بیست درصد افزایش پیدا میکند. مردم هم دلشان نمیخواهد حتی یک درصد به نرخ کرایهها اضافه شود. درواقع هرکسی منافع خودش را میبیند. البته هیچ کس دوست ندارد چیزی گران شود. همه دوست دارند شاهد ارزانی نرخها باشند. اما دست من و شما نیست که بخواهیم همه چیز را ارزان کنیم.
علیخانی درمورد نوع قیمت گذاری کرایه تاکسیها گفت: امروزه دیگر زمانهای نیست که کسی بخواهد پول خرد پرداخت کند. الان همه پرداختها از طریق کارت بانکی انجام میشود. الان سیستم پرداخت تغییر کرده و افراد از طریق پرداختهای الکترونیکی همه خریدهایشان را انجام میدهند. از این بابت مشکلی برای پرداخت وجود ندارد. امروز تاکسیها مجهز هستند و باید پرداختها به صورت الکترونیکی انجام شود. درکنار این به دلیل وجود بیماری کرونا نباید مبادلات از طریق دریافت پول نقد انجام شود. چون در این شرایط پول نقد میتواند خطراتی برای انتقال ویروس کرونا به وجود بیاورد.
وی با بیان اینکه اکثر تاکسیها دستگاه پرداخت الکترونیکی را دارند گفت: آنهایی هم که ندارند باید به این سیستم مجهز شوند. این مساله جزو الزامات است و حتما باید این اتفاق محقق شود. آن دسته از رانندگان تاکسیها که دستگاه پرداخت الکترونیکی ندارند هم ممکن است خودشان دچار بیماری کرونا شوند و هم برای مردم احتمال بروز خطراتی وجود دارد؛ بنابراین همه رانندگان تاکسی هرچه سریعتر باید به سیستم پرداخت الکترونیکی مجهز شوند. در همه دنیا سیستم پرداخت الکترونیکی جایگزین پرداختهای دستی شده و این شرایط جزو مواردی است که حتما باید رعایت شود. البته من فکر میکنم اکثر رانندگان تاکسیها دستگاه پرداخت الکترونیکی را دارند.
علیخانی درباره اینکه آیا در شورای شهر قانونی برای الزام رانندگان تاکسی به داشتن دستگاه پرداخت الکترونیک تصویب شده یا نه گفت: مصوبهای که ما در شورای شهر داشتیم این بود که اتحادیه تاکسیرانی موظف است که از شرکتهایی که مجوز دارند و میتوانند این خدمات را ارائه کنند استفاده کنند و تاکسیرانی هم موظف است این موضوع را پیگیری کند تا همه تاکسیها مجهز شوند و این شرکتهایی هم که مجوز قانونی از بانک مرکزی دارند این خدمات را ارائه کنند.
محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص احتمال افزایش نرخ کرایه تاکسیها به میزان گفت: نرخ کرایه تاکسیها را که نمیشود مجانی کنیم. از جیب مردم هم که نمیتوانیم ببخشیم. ضمن اینکه تاکسی هم متعلق به شورای شهر یا شهرداری که نیست بلکه متعلق به اشخاص است. مگر میتوان در شرایطی که نرخ تورم کشور بین چهل تا پنجاه درصد باشد انتظار داشته باشیم نرخ کرایه تاکسی مانند چند سال گذشته باشد. این هزینه از جیب چه کسی بخشیده شود؟ البته مردم دوست دارند همه چیز مجانی باشد خود ما هم دوست داریم این گونه باشد. اما چنین چیزی امکان پذیر نیست.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه رانندگان تاکسیها هم از نرخهایی که شورای شهر تعیین میکند ناراضی هستند گفت: آنها معترضند که چرا در شرایطی که تورم پنجاه درصد است نرخ کرایه تاکسیها فقط بیست درصد افزایش پیدا میکند. مردم هم دلشان نمیخواهد حتی یک درصد به نرخ کرایهها اضافه شود. درواقع هرکسی منافع خودش را میبیند. البته هیچ کس دوست ندارد چیزی گران شود. همه دوست دارند شاهد ارزانی نرخها باشند. اما دست من و شما نیست که بخواهیم همه چیز را ارزان کنیم.
وی ادامه داد: اگر در کشور تورم وجود نداشته باشد به نرخ کرایه تاکسیها هم نباید اضافه شود. اما وقتی تورم اتفاق میافتد نرخ لاستیک، قطعات خودرو و هزینههای نگه داری خودرو هم افزایش پیدا میکند. نمیتوانیم به رانندگان تاکسی بگوییم هزینههای شما اضافه شده، اما کرایه را باید بر اساس همان نرخ قبلی دریافت کنید. چنین چیزی شدنی نیست. باید همه جوانب را دید و منافع همه را در نظر گرفت. کاهش یا افزایش نرخها به شرایط اقتصادی جامعه وابسته است.
علیخانی با بیان اینکه شرط گران نشدن نرخها این است که ما تورم سالانه نداشته باشیم گفت: اما وقتی دچار تورم هستیم چارهای جز تغییر و افزایش قیمتها وجود ندارد. این مساله البته برای همه بخشها اتفاق میافتد. نمیتوان از یک بخش خواست که نرخ هایش همچنان طبق قیمتهای سال گذشته باشد درحالی که در بخشهای دیگر قیمتها اضافه شده باشد. درضمن باید در نظر گرفت این مساله به شهرداری مربوط نیست. این مربوط به رانندگان تاکسی است که از خودروی شخصی برای این کار استفاده میکنند.
وی اظهار داشت: به نظر من نباید شهرداری و شورای شهر نرخ کرایه تاکسیها را تعیین کنند. تعیین نرخ کرایه باید برعهده اتحادیه تاکسیرانی باشد. مانند تاکسیهای اینترنتی که تعیین نرخ کرایه بر عهده صنف خودشان است این تاکسیها هم باید خودشان نرخ را تعیین کنند. چون از قبل اختیار تعیین نرخ به شورای شهر داده شده همه ناراضی هستند. رانندگان تاکسیها ناراضی هستند و میگویند نرخ کرایهها افزایش کمی داشته مردم هم ناراضی هستند و میگویند اصلا نباید اضافه شود. درواقع هیچ کس رضایتی ندارد.
بیشتر بخوانید:
علیخانی درمورد نوع قیمت گذاری کرایه تاکسیها گفت: امروزه دیگر زمانهای نیست که کسی بخواهد پول خرد پرداخت کند. الان همه پرداختها از طریق کارت بانکی انجام میشود. الان سیستم پرداخت تغییر کرده و افراد از طریق پرداختهای الکترونیکی همه خریدهایشان را انجام میدهند. از این بابت مشکلی برای پرداخت وجود ندارد. امروز تاکسیها مجهز هستند و باید پرداختها به صورت الکترونیکی انجام شود. درکنار این به دلیل وجود بیماری کرونا نباید مبادلات از طریق دریافت پول نقد انجام شود. چون در این شرایط پول نقد میتواند خطراتی برای انتقال ویروس کرونا به وجود بیاورد.
وی با بیان اینکه اکثر تاکسیها دستگاه پرداخت الکترونیکی را دارند گفت: آنهایی هم که ندارند باید به این سیستم مجهز شوند. این مساله جزو الزامات است و حتما باید این اتفاق محقق شود. آن دسته از رانندگان تاکسیها که دستگاه پرداخت الکترونیکی ندارند هم ممکن است خودشان دچار بیماری کرونا شوند و هم برای مردم احتمال بروز خطراتی وجود دارد؛ بنابراین همه رانندگان تاکسی هرچه سریعتر باید به سیستم پرداخت الکترونیکی مجهز شوند. در همه دنیا سیستم پرداخت الکترونیکی جایگزین پرداختهای دستی شده و این شرایط جزو مواردی است که حتما باید رعایت شود. البته من فکر میکنم اکثر رانندگان تاکسیها دستگاه پرداخت الکترونیکی را دارند.
علیخانی درباره اینکه آیا در شورای شهر قانونی برای الزام رانندگان تاکسی به داشتن دستگاه پرداخت الکترونیک تصویب شده یا نه گفت: مصوبهای که ما در شورای شهر داشتیم این بود که اتحادیه تاکسیرانی موظف است که از شرکتهایی که مجوز دارند و میتوانند این خدمات را ارائه کنند استفاده کنند و تاکسیرانی هم موظف است این موضوع را پیگیری کند تا همه تاکسیها مجهز شوند و این شرکتهایی هم که مجوز قانونی از بانک مرکزی دارند این خدمات را ارائه کنند.
وی ادامه داد: مصوبه ما در شورای شهر مبتنی بر این بود که این مجوز به صورت یک رانت انحصاری درنیاید که فقط یک شرکت خاص از آن استفاده کند. همه شرکتهایی که مجوز دارند این حق را داشته باشند که بتوانند در حوزه تاکسیها این خدمات را ارائه بدهند. درواقع مصوبه شورای شهر برای جلوگیری از رانت و شفافیت بوده است. الان تاکسیرانی هم این مجوز را دارد و میتواند از همه شرکتهایی که این خدمات را ارائه میدهند استفاده کند. البته بسیاری از این شرکتها امروز در حال عرضه خدمات در حوزه تاکسیرانی هستند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *