برای بهبود وضعیت مترو و اتوبوس به دویست هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم
محمود میرلوحی گفت: ما فقط دویست هزار میلیارد تومان یعنی سه برابر اعتباری که امسال دولت محترم برای بودجه عمرانی اش هزینه کرده نیاز داریم تا بتوانیم فقط مساله مترو و اتوبوس را به یک نقطه مطلوبی برسانیم.
خبرگزاری میزان -
میرلوحی درخصوص امکان یافتن راه حلی برای درآمدزایی بدون فشار وارد شدن به مردم گفت: درحال حاضر در بیشتر کشورهایی که در پیرامون ما قرار دارند سرمایه گذاری دولتی جای خود را به مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی داده است. ما هم در صورتی که موقعیتمان در عرصه بین الملل بهبود پیدا کند و بتوانیم سرمایه گذاری خارجی را جذب کنیم خواهیم توانست به چنان نقطهای برسیم. در مورد همین مترو که سالی شش هزار میلیارد در این شرایط سخت تحریمها برای تونل و ریل و واگن و مسائل فنی اش باید هزینه شود ما امروز واقعا مشکل داریم.
محمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص راههای موجود برای ایجاد درآمد پایدار برای مدیریت شهری تهران به میزان گفت: برای اداره درست و اصولی شهر تهران هم لازم است و هم میتوان منابع پایدار به دست آورد. منابعی که امروز در اختیار ماست منابع مختصری هستند که میشود فعلا روی آن حساب کرد. اما برای دورنمای آتی حتما باید به سمت ایجاد درآمدهای پایدار حرکت کرد. در غیر این صورت منابع غیر پایدار مواردی مانند استقراض را در بر میگیرد. یا اینکه بخواهیم طرح تفصیلی را رها کنیم و اجازه دهیم هر کس در هر کجا هر چه دلش بخواهد بسازد یا مثلا اجازه دهیم باغات از بین برود. اما ما به مردم قول داده ایم که چنین روشهایی را در پیش نگیریم. چون اگر به چنین مسیری میافتادیم امروز شهر تهران وضع دیگری پیدا میکرد. ما نه میخواستیم و نه چنان شرایطی وجود داشت که بخواهیم به چنین راهی بیفتیم.
میرلوحی درخصوص امکان یافتن راه حلی برای درآمدزایی بدون فشار وارد شدن به مردم گفت: درحال حاضر در بیشتر کشورهایی که در پیرامون ما قرار دارند سرمایه گذاری دولتی جای خود را به مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی داده است. ما هم در صورتی که موقعیتمان در عرصه بین الملل بهبود پیدا کند و بتوانیم سرمایه گذاری خارجی را جذب کنیم خواهیم توانست به چنان نقطهای برسیم. در مورد همین مترو که سالی شش هزار میلیارد در این شرایط سخت تحریمها برای تونل و ریل و واگن و مسائل فنی اش باید هزینه شود ما امروز واقعا مشکل داریم.
وی ادامه داد: در دیگر نقاط دنیا این طور نیست که همه این هزینهها را از منابع دولتی تامین کنند. در بسیاری از کشورها در چنین مواردی بخش خصوصی وارد میشود. ما هم مثلا درمورد همین خط ده مترو که به تازگی کلنگش را زده ایم اگر شرایط بهتر شود و شاهد برطرف شدن تحریمها بشویم باید به یک شرکت معتبر واگذار کنیم که کار ساخت و بهره برداری اش را به انجام برساند. اگر بخش خصوصی در این امور مشارکت کند دیگر ما اساسا نیازی به منابع مالی نخواهیم داشت.
بیشتر بخوانید:
وی افزود: وقتی چند سال بعد که این خط ده مترو آماده بهره برداری و راه اندازی شد اگر بخواهیم بلیط را برای استفاده مردم صادر کنیم در آن موقعیت دولت میتواند برای کاستن از قیمت بلیط وارد ماجرا شود و کمکی بکند و مثلا یارانه پرداخت کند. درواقع مشارکت دولت در مساله حمل و نقل عمومی باید به گونهای باشد که در زمان راه اندازی خط مترو تامین پنجاه درصد هزینه بلیط را به عهده بگیرد و کارش را از آنجا شروع کند. چنین روشی بسیار مطلوبتر خواهد بود تا اینکه ما بخواهیم در این شرایط سخت اقتصادی شش هزار میلیارد تهیه کنیم تا ده کیلومتر مترو را احداث کنیم. برای پیش بردن این ده کیلومتر مترو اگر بخواهیم محاسبه کنیم همین هزینههای میلیاردی جمع شده و انواع بدهیها را برای مدیریت شهری ما به جا گذاشته است. ولی اگر فضایی فراهم شود تا یک شرکت معتبر اقتصادی در این مسائل عمرانی ورود پیدا کند و به شکل مشارکتی این پروژهها به انجام برسد در آن صورت مشکلاتی از این قبیل بروز پیدا نخواهد کرد.
عضو شورای شهر تهران بیان کرد: پس میبینیم که راه برای ایجاد درآمدهای پایدار وجود دارد. ولی در شرایط کنونی در سال ۱۳۹۹ و در آستانه ورود به سال ۱۴۰۰ با وضعی که داریم دولت محترم که البته خیلی هم خوشحال هستند امسال شصت هزار میلیارد در حوزه عمرانی هزینه کرده اند.
میرلوحی خاطرنشان کرد: اما فقط در همین شهر تهران اگر بخواهیم به درستی اداره شود و در آن کار و هزینه بشود بیش از شصت هزار میلیارد در سه تا پنج سال باید در آن هزینه شود تا مترو این شهر به یک نقطه مطلوب برسد. ما فقط دویست هزار میلیارد تومان یعنی سه برابر اعتباری که امسال دولت محترم برای بودجه عمرانی اش هزینه کرده نیاز داریم تا بتوانیم فقط مساله مترو و اتوبوس را به یک نقطه مطلوبی برسانیم. با چنین هزینهای خواهیم توانست دو هزار واگن و پنج هزار اتوبوس برقی شارژی داشته باشیم که دیگر هوای شهر را خود ما آلوده نکرده باشیم. همه این موارد نیاز به تامین اعتبار دارد و باید از جایی هزینهها را تامین کرد. پس ما باید به دنبال دست پیدا کردن به منابع پایدار باشیم. منابع پایدار هم به این معناست که استقراض صورت نگیرد و واگذاری املاک و باغات که یک یا دو سال بعد آسیب هایش به محیط شهری موجب نگرانی همه بشود رخ ندهد. روش کار همین است.
مصاحبه از احسان گل محمدی
مصاحبه از احسان گل محمدی
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *