انواع پدیدههای نوظهور به سمت زنانه شدن در حرکت است
خبرگزاری میزان- شهیندخت مولاوردی با اشاره به "زنانه شدن فقر" در کشور اعلام کرد: بارها این موضوع را مطرح کرده و مورد نقد برخی از مسئولان قرار گرفتهام اما اکنون رئیس کمیته امداد و رئیس سازمان بهزیستی به این مطلب اذعان داشته و اعلام کردهاند انواع پدیدههای نو ظهور به سمت زنانه شدن در حرکت است.
شهیندخت مولاوردی در نشست صمیمی با اصحاب رسانه که با موضوع نقش رسانه در عدالت جنسیتی برگزار شد با اشاره به شمار زیاد شاغلین زن اظهار کرد: زنان به عنوان نیروی کار ارزان به کار گرفته میشوند، زیرا حاضرند برای تامین معیشت خود به هر کاری حتی در بخشهای غیر رسمی تن دهند.
وی با بیان این مطلب که از آغاز مسئولیت در این معاونت تلاش کردهایم وضعیت موجود را درست شناسایی کرده و عملکرد گذشته معاونت و فاصله آن با وضعیت مطلوب در دستور کار قرار دهیم، تصریح کرد: تاکنون به امضای 12 تفاهمنامه 8 موافقنامه و 24 پروژه مشترک معاونت رسیدهایم.
معاون رئیسجمهور در ادامه افزود: تهیه اطلس وضعیت زنان در 31 گزارش استانی از دیگر کارهای معاونت است که با آن میتوان موضوعاتی را که نیازمند اقدام فوری و جلب توجه هستند شناسایی کرد.
مولاوردی با انتقاد از اینکه برخی رسانهها گفتهاند معاونت در سال اول به دید و بازدید و در سال دوم به همایش و نمایش پرداخته، و حال باید منتظر سال سوم بود، پاسخ داد: یکی از همین همایشها که هشتمین کنگره اعتیاد بود، معاونت در آن پنلی را با مشارکت دانشگاه علوم بهزیستی برگزار کرد.
وی توضیح داد: برگزاری این همایشها میتواند به تغییر نگاهها موانع و تبعیضهای نانوشته کمک کند.
معاونت امور زنان ریاست جمهوری با اشاره به "زنانه شدن فقر" در کشور اعلام کرد: بارها این موضوع را مطرح کرده و مورد نقد برخی از مسئولان قرار گرفتهام اما اکنون رئیس کمیته امداد و رئیس سازمان بهزیستی به این مطلب اذعان داشته و اعلام کردند که انواع پدیدههای نو ظهور به سمت زنانه شدن در حرکت است.
مولاوردی با انتقاد از برخی رسانهها در دامن زدن به تضادها و ایجاد تنش در امور زنان افزود: برخی رسانههای منتقد، مصاحبههای من را کم و زیاد کرده و داستان درست میکنند که این یک بداخلاقی است.
وی ادامه داد: این چالشها، تلاش و فعالیتهای ما را خنثی کرده و به مجموعه معاونت ضربه میزند که ضرر آن به زنان، جامعه و خانواده نیز میرسد. انرژی برخی از رسانهها که صرف تنشزایی و حاشیهها میشود، فرصت طلائی را از ما میگیرد و اجازه نمیدهد به برنامهها و ماموریتهای اصلی خود بپردازیم.
معاون رئیسجهمور خاطرنشان کرد: معاونت میتواند به رسانهها در حوزه زنان و خانواده کمک کند و رسانه هم میتواند با جریانسازی لازم، این امکان را بدهد تا مطالبات با قوت بیان شود و همچنین رسانه میتواند منصفانه در جهت تلاشهای صورت گرفته، اعتماد جامعه را ایجاد و آن را حفظ کند.
مولاوردی درباره تشکیل وزارت زنان گفت: تشکیل این وزارتخانه در برنامههای مکتوب ریاست جمهوری نبود. بررسیهای ما نیز نشان میدهد که تشکیلات اداری بسیار بزرگ است و اجازه اضافه شدن یک وزارتخانه جدید را به دولت نمیدهد به همین علت تفکیک حوزه جوانان از ورزش نیز منتفی شد. در حال حاضر نیز سیاست کوچکسازی و چابکسازی در دستور کار دولت قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: میتوان بخشهای مختلف وزارتخانهها را از آن جدا و در قالب وزارتخانه زنان تجمیع کرد؛ اما بیم آن میرود که موضوعات زنان تحتالشعاع مسائل دیگر قرار بگیرد.
مولاوردی در ادامه گفت: در سند پکن نیز ساز و کارهای نهادی برای زنان در نظر گرفته شده است. البته این ساز و کار الزاما به معنای وزارتخانه نیست. وقتی دستگاههایی که وظایف ذاتی در حوزه زنان دارند از انجام این وظایف شانه خالی میکنند، وضعیت با تشکیل وزارت زنان بهتر نمیشود. ما تلاش میکنیم رابطه اثربخشی بین معاونت امور زنان و استانها به وجود آید.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره اقدامات معاونت زنان برای افزایش تعداد زنان در مجلس شورای اسلامی، مطرح کرد: نه معاونت زنان به خود اجازه میدهد که از جناح و گروه خاصی حمایت کند نه به مدیران کل بانوان استانها چنین اجازهای را میدهیم ولی بهبود شاخصها در دستور کار ماست و تلاش میکنیم زنان را نسبت به نام نویسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی تشویق کنیم.
وی درباره بیمه زنان خانهدار اظهار کرد: بیمه زنان خانهدار اصلا مربوط به دولت قبل نیست و از ابتدای فعالیت دفتر امور زنان در دستور کار بوده است. بیمه زنان خانه دار شامل همه زنان نمیشود و شرایط خاصی دارد.
مولاوردی با اشاره به سند توسعه بعد از 2015 گفت: این سند 17 هدف دارد که ارزشگذاری کار خانگی زنان و تاثیر آن بر اقتصاد خانواده و جامعه و بر درآمد ناخالص ملی یکی از این اهداف است. در حال حاضر امیدواریم در قالب ماده 27 برنامه ششم توسعه به موضوع بیمه زنان خانه داردر قالب بیمههای چند لایه بپردازیم؛ چرا که لایه دوم این ماده به زنان خانه دار مربوط میشود.
مولاوردی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مسائل زنان و خانواده از مسائل درجه یک کشور محسوب میشود، تاکید کرد: وقتی موضوعی مسئله همه است مجموعه حاکمیت باید برای حل آن تلاش کند و قوه مجریه و معاونت امور زنان و خانواده به تنهایی نمیتواند این هدف را محقق کند.
وی با تاکید بر ضرورت برقراری ارتباط میان قوا گفت: تمام تلاش خود را در این زمینه انجام دادهایم. از سوی دیگر مجموعه عملکرد معاونت امور زنان و خانواده نشان میدهد که ما در جهت سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری تلاش کردهایم که از راه درست این سیاستها اجرا شود.
معاون رییسجمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: بر اساس این سیاستها معاونت امور زنان و خانواده به صورت مستقیم همکار سازمان مدیریت و برنامهریزی است. از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که سیاستهای دولت قبل در حوزه زنان و خانواده همه جانبه نبوده و اجرای آنها ممکن است تبعات بیشتری از فواید آن داشته باشد. بنابراین تلاش میکنیم همه جانبه عمل کنیم و با رعایت تعادل و توازن به اجرای برنامهها بپردازیم.
وی در زمینه انتنخاب زنان به عنوان استاندار و وزیر اظهار کرد: همواره مسئولان مرد در زمینه سپردن مسئولیتهای کلان به زنان ریسک نمیکنند و بحرانی و فوقالعاده بودن شرایط را علت انتخاب نکردن آنان مطرح میکنند. بیشتر وزیران دولت یازدهم تجربه یک تا سه دوره وزارت را دارند و تا حدودی منطقی به نظر میرسد که به زعم خود آزمون و خطا نکنند. البته تلاشهای ما برای حضور زنان در مناصب بالای مدیریتی همچنان ادامه دارد و در این جهت چندین راهکار ارائه دادهایم که یکی از آنها پیشنهاد افزایش سالانه 10 درصد به تعداد مدیران زن در پیش نویس اصلاح قانون نظام اداری کشور است.
مولاوردی در خاتمه گفت: یکی از مطالبات زنان در سفرهای استانی افزایش تعداد زنان در مناصب بالای مدیریتی است، این در حالی است که تنها مدیران کل امور بانوان استانها در شورای عالی استانها حضور دارند و اگر مسئولان رو دربایستی نداشتند همین یک نفر را نیز در شورای عالی به کار نمیگرفتند.
مولاوردی درباره تشکیل وزارت زنان گفت: تشکیل این وزارتخانه در برنامههای مکتوب ریاست جمهوری نبود. بررسیهای ما نیز نشان میدهد که تشکیلات اداری بسیار بزرگ است و اجازه اضافه شدن یک وزارتخانه جدید را به دولت نمیدهد به همین علت تفکیک حوزه جوانان از ورزش نیز منتفی شد. در حال حاضر نیز سیاست کوچکسازی و چابکسازی در دستور کار دولت قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: میتوان بخشهای مختلف وزارتخانهها را از آن جدا و در قالب وزارتخانه زنان تجمیع کرد؛ اما بیم آن میرود که موضوعات زنان تحتالشعاع مسائل دیگر قرار بگیرد.
مولاوردی در ادامه گفت: در سند پکن نیز ساز و کارهای نهادی برای زنان در نظر گرفته شده است. البته این ساز و کار الزاما به معنای وزارتخانه نیست. وقتی دستگاههایی که وظایف ذاتی در حوزه زنان دارند از انجام این وظایف شانه خالی میکنند، وضعیت با تشکیل وزارت زنان بهتر نمیشود. ما تلاش میکنیم رابطه اثربخشی بین معاونت امور زنان و استانها به وجود آید.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره اقدامات معاونت زنان برای افزایش تعداد زنان در مجلس شورای اسلامی، مطرح کرد: نه معاونت زنان به خود اجازه میدهد که از جناح و گروه خاصی حمایت کند نه به مدیران کل بانوان استانها چنین اجازهای را میدهیم ولی بهبود شاخصها در دستور کار ماست و تلاش میکنیم زنان را نسبت به نام نویسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی تشویق کنیم.
وی درباره بیمه زنان خانهدار اظهار کرد: بیمه زنان خانهدار اصلا مربوط به دولت قبل نیست و از ابتدای فعالیت دفتر امور زنان در دستور کار بوده است. بیمه زنان خانه دار شامل همه زنان نمیشود و شرایط خاصی دارد.
مولاوردی با اشاره به سند توسعه بعد از 2015 گفت: این سند 17 هدف دارد که ارزشگذاری کار خانگی زنان و تاثیر آن بر اقتصاد خانواده و جامعه و بر درآمد ناخالص ملی یکی از این اهداف است. در حال حاضر امیدواریم در قالب ماده 27 برنامه ششم توسعه به موضوع بیمه زنان خانه داردر قالب بیمههای چند لایه بپردازیم؛ چرا که لایه دوم این ماده به زنان خانه دار مربوط میشود.
مولاوردی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مسائل زنان و خانواده از مسائل درجه یک کشور محسوب میشود، تاکید کرد: وقتی موضوعی مسئله همه است مجموعه حاکمیت باید برای حل آن تلاش کند و قوه مجریه و معاونت امور زنان و خانواده به تنهایی نمیتواند این هدف را محقق کند.
وی با تاکید بر ضرورت برقراری ارتباط میان قوا گفت: تمام تلاش خود را در این زمینه انجام دادهایم. از سوی دیگر مجموعه عملکرد معاونت امور زنان و خانواده نشان میدهد که ما در جهت سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری تلاش کردهایم که از راه درست این سیاستها اجرا شود.
معاون رییسجمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: بر اساس این سیاستها معاونت امور زنان و خانواده به صورت مستقیم همکار سازمان مدیریت و برنامهریزی است. از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که سیاستهای دولت قبل در حوزه زنان و خانواده همه جانبه نبوده و اجرای آنها ممکن است تبعات بیشتری از فواید آن داشته باشد. بنابراین تلاش میکنیم همه جانبه عمل کنیم و با رعایت تعادل و توازن به اجرای برنامهها بپردازیم.
وی در زمینه انتنخاب زنان به عنوان استاندار و وزیر اظهار کرد: همواره مسئولان مرد در زمینه سپردن مسئولیتهای کلان به زنان ریسک نمیکنند و بحرانی و فوقالعاده بودن شرایط را علت انتخاب نکردن آنان مطرح میکنند. بیشتر وزیران دولت یازدهم تجربه یک تا سه دوره وزارت را دارند و تا حدودی منطقی به نظر میرسد که به زعم خود آزمون و خطا نکنند. البته تلاشهای ما برای حضور زنان در مناصب بالای مدیریتی همچنان ادامه دارد و در این جهت چندین راهکار ارائه دادهایم که یکی از آنها پیشنهاد افزایش سالانه 10 درصد به تعداد مدیران زن در پیش نویس اصلاح قانون نظام اداری کشور است.
مولاوردی در خاتمه گفت: یکی از مطالبات زنان در سفرهای استانی افزایش تعداد زنان در مناصب بالای مدیریتی است، این در حالی است که تنها مدیران کل امور بانوان استانها در شورای عالی استانها حضور دارند و اگر مسئولان رو دربایستی نداشتند همین یک نفر را نیز در شورای عالی به کار نمیگرفتند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *