نگاه آمریکا به ترکیه در دولت بایدن؛ چرخش از همکاری به سوی مهار

0:15 - 28 بهمن 1399
کد خبر: ۶۹۹۸۰۷
روابط آمریکا و ترکیه در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ با مجموعه‌ای از جالش‌ها و بحران‌ها در مناطق و زمینه‌های مختلف دنبال شد.
آینده روابط ترکیه و آمریکا در دوره ریاست جمهوری جو بایدن، رییس جمهور جدید آمریکا به محل گمانه زنی‌های متعدد تبدیل شده است.
 
به گزارش «بروکینگز»، روابط آمریکا و ترکیه در طول ۴ سال گذشته با مجموعه‌ای از بحران‌ها مواجه بوده است که برخی نادیده گرفته شده و برخی به تعویق افتاده اند.
 
اما آن چه واضح است این بحران‌ها از بین نرفته اند؛ دلیل این امر نیز تمایل شخصی «دونالد ترامپ» به پذیرش خواسته‌های ترکیه بود که از انفجار بحران جلوگیری می‌کرد.
 
به بیان ساده، دولت ترکیه به آمریکا به عنوان تهدیدی استراتژیک می‌نگرد؛ نگاهی که آمریکا نیز به ترکیه دارد؛ در واقع نگاه به یکدیگر به عنوان متحد از بین رفته است.
 
از این منظر، بایدن نه با روابطی که باید مجددا از سر گرفته شود، بلکه با موضوعی غیر قابل حل در حوزه سیاست خارجی مواجه است.
چالش‌ها و اختلاف نظر‌های میان ترکیه و آمریکا در زمینه‌های مختلف داخلی، منطقه‌ای و جهانی وجود دارند اما منابع اصلی اختلاف میان آنکارا و واشنگتن عبارتند از: سوریه، مدیترانه شرقی، روابط با روسیه و شماری پرونده حقوقی متقابل در ۲ کشور.
 
اما راهکار‌های پیش روی آمریکا نیز عبارتند از باز گذاشتن در‌های مذاکره، همکاری با متحدان و شرکا برای مقابله با تحرکات ترکیه در صورت لزوم و برنامه ریزی لازم برای مهار ترکیه.
 
اما آن چه مشخص است دولت جدید آمریکا، رویکرد خود را به طور حتم به صورت تدریجی از همکاری به سمت مهار تغییر می‌دهد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *