جزئیات خرید ۶۴۰ واگن/ مزاحمتهای ترامپ برای شهرداری تهران
محمود میرلوحی گفت: ما یک قراردادی برای خرید واگن با چین داریم که الان سه سال است همه کارهایش انجام شده و مناقصه اش برگزار شده و برنده هم مشخص شده و تمام تفاهمها نوشته شده، اما به خاطر اینکه فعالیتهای مربوط به مبادلات بانکی ما انجام نمیشود خرید این ۶۴۰ واگن عملا پیش نرفته است.
خبرگزاری میزان -
محمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران درخصوص، اما و اگرها برای تحقق پروژه قطار ملی به میزان گفت: فکر میکنم در روز ۲۲ بهمن اولین واگن قطار ملی روی خط قرار بگیرد. این کار سنگین است و میتواند باور پذیر هم نباشد. اما درخصوص اتوبوس و واگن و کامیون ما همچنان به خارج وابستگی داریم و نتوانسته ایم مانند خودروی سواری موفق باشیم. البته بخشی از تولید خودرو سواری هم باز وابسته به خارج است.
وی ادامه داد: وقتی تحریمها اعمال شد حتی برای ساخت همین پراید و پژو هم با مشکل مواجه شدیم و کتمان هم نمیتوانیم بکنیم. امروز در خصوص خودرو، اتوبوس، کامیون، واگن، هواپیما برندهای معروف اینها در دنیا محدود است. وقتی ما هفتاد درصد کامیون را وارد میکنیم و تنها سی درصد آن ساخت داخل است چطور میتوانیم در واگن به سمت تولید ملی برویم. اما با تلاش و همتی که دوستان کرده اند و معاونت فناوری ریاست جمهوری هم تعهداتی برای همکاری داده امیدواریهایی برای تحقق این مساله داریم.
عضو شورای شهر تهران بیان کرد: این تلاش را ما امسال درمورد تامین اتوبوس هم انجام داده ایم و قراردادی که با ایرانخودرو بسته ایم به نظر میرسد که گرد و غبار را از خط تولید کنار زده باشد. سری دوم اتوبوس ایران خودرو فردا انشالله به جریان میافتد و در خیابانهای تهران مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این تلاشها در سال تولید ملی و با وجود مزاحمتهای ترامپ و مساله تحریم و اپیدمی کرونا با همت مسوولان شهری در حال محقق شدن است. البته برای ما قابل پیش بینی هم نبود و شاید باز هم ترامپ لعنتی در قدرت باقی میماند و برای چهار سال دیگر به مزاحمت هایش برای ما ادامه میداد.
بیشتر بخوانید:
وی خاطرنشان کرد: ما یک قراردادی برای خرید واگن با چین داریم که الان سه سال است همه کارهایش انجام شده و مناقصه اش برگزار شده و برنده هم مشخص شده و تمام تفاهمها نوشته شده، اما به خاطر اینکه فعالیتهای مربوط به مبادلات بانکی ما انجام نمیشود خرید این ۶۴۰ واگن عملا پیش نرفته است. سه سال است که ما مرتب پیگیر این قضیه هستیم. حتی در سفری که آقای لاریجانی به چین رفتند معاون حمل حمل و نقل شهرداری تهران هم در این سفر حضور داشتند و پیگیر این کار بودند.
وی افزود: پیگیریهایی هم که از طریق وزارت کشور داشتیم و تلاشهای زیادی که از طرق دیگری داشتیم و روسها و چینیها هم قولهای زیادی به ما دادند، اما هیچکدام از این کارها به خرید واگنها منجر نشد. شهرداری تهران هم نخواست بیشتر از این منتظر باشد، اما این همت را برای ساخت قطار ملی داشت و باید دعا کنیم که این برنامه محقق شود.
میرلوحی با اشاره به تلاش های انجام شده برای تولید واگن ملی گفت: الان این کار درحال انجام است و امیدوارم در همین بهمن ماه اولین نمونه از واگن تولید ملی را روی ریل ببینیم. تیمی هم که برای این کار آمده در گذشته هم برای سدها و نیروگاههای برق تجربه و سابقه کار دارند و همتی که در آن حوزهها به خرج داده بودند نتیجه داده بود؛ بنابراین امید زیادی برای تحقق واگن ملی داریم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *