آبیار: فیلم «ابلق» روایتی از یک مسکن موقت است/شاکردوست: تاثیرگذاری ابلق برایم از سیمرغ مهمتر است
- نشست خبری فیلم سینمایی «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار در مرکز همایش های میلاد تهران، با حضور نویسنده و کارگردان، بازیگران و در حضور اهالی رسانه برگزار شد.
هوتن شکیبا درباره احتمال دریافت سیمرغ بلورین جشنواره گفت: همین که در این فیلم بوده ام برای من کافی است، هیچکس از سیمرغ بلورین جشنواره بدش نمی آید.
***شاکردوست: تاثیرگذاری فیلم برایم از سیمرغ مهمتر است
الناز شاکردوست در پاسخ به همین سوال اضافه کرد: من هم از سیمرغ بدم نمیآید، من از یک جایی به فیلم علاقه دو چندانی پیدا کردم، اینکه با این فیلم تاثیری در جامعه داشته باشیم بهترین جایزه است. زنان به واسطه آسیب پذیری شان، به خاطر معاششان به برخی اتفاقات وابسته هستند و گاها سکوت می کنند.
نرگس آبیار درباره اکران فیلم در برج میلاد گفت: به نظر من این سالن سالن خوبی برای نمایش فیلم نبود، ما در بسیاری از مواقع دیالوگ ها را نشنیدیم. من از دبیر جشنواره می خواهم که اگر در دوره بعدی بودند فکری به حال صدای سالن بکنند.
گلاره عباسی درباره حضور در این فیلم گفت: برای من این نقش کاملا متفاوت بود، این نقش به نحوی طراحی شده بود که تا به حال از من دیده نشده بود.
***شکبیا: سختی فراوانی را برای ایفای نقشم در ابلق کشیدم
شکیبا درباره فردی که می توانست بهتر از او این نقش را ایفا کند افزود: من در دوران قرنطینه برای این نقش ورزش بسیار سنگینی را در خانه انجام دادم، من افزایش وزن زیادی برای این کاراکتر داشتم، نمی دانم چه کسی حوصله این کارها را دارد اما امیدوارم این کار مورد پسند واقع شود.
***آبیار: در فیلم «ابلق» به دنبال طرح مساله بودیم
آبیار درباره کلیت اثر گفت: اگر چه ما نشان دادیم که کاراکتر اصلی سکوت و مصلحت را انتخاب می کند اما می گوییم که این مصلحت موقت است و این شرایط همچنان ساکن است، در سکانس آخر می بینیم که جلال در حال سلاخی یک گوسفند است، اما راحله قصه ما انتخاب می کند که سکوت کند بلکه این اتفاق بر اثر فشار جامعه نیست. من همیشه به نمادها در سینما علاقه مند هستم، ممکن است تفسیر مخاطب از نمادها متفاوت باشد اما همیشه در آثارم حضور دارند.
وی درباره فیلمنامه «ابلق» گفت: این فیلمنامه بارها و بارها بازنویسی شد، وقتی طرح اولیه فیلمنامه را خواندم به شدت مشتاق شدم که این اثر را بسازم، البته همچنان دوست دارم که از داستانهای واقعی اقتباس داشته باشم که بسیار بکر و جذاب هم هستند.
آبیار در همین راستا ادامه داد: شرایط پیش آمده در فیلم ممکن است برای همه رخ دهد، شاید زنان این شرایط پیچیده را بیشتر تجربه کرده باشند. این فیلم به مصلحت پایانش اشاره دارد اما نشان می دهد که مصلحت روبروی حقیقت انتخاب می شود اما مصلحتی که ناپایدار است.
***آبیار: هیچگاه سوار موج موفقیت فیلم قبلیام نمیشوم
وی درباره کاراکترهای مرد داستان افزود: به نظر من به هیچ وجه تمام کاراکترهای مرد منفی نیستند، قصدم هم سیاه نمایی نبوده است، من تمام مردهای داستان را بد نشان ندادم.
آبیار درباره ساخت فیلم ارزشی ادامه داد: به نظر من واژه ارزشی واژه بسیار والایی است زیرا در آن به اخلاق پرداخته می شود، شیار 143 در مورد زنی بود که انتظار فرزندش را می کشید و نگاهی معرفتی به انتظار داشت، نفس در مورد تخیل و جهان معصومانه کودکان است، من تصمیم داشتم که فیلمهایی متفاوت بسازم. بعد از شبی که ماه کامل شد را ساختم به من می گفتند که فیلمهای عجیبی بسازم اما اصولا هیچگاه روی موج موفقیت فیلم قبلی سوار نمی شوم و هیچگاه کارهایم شبیه کار قبلی ام نیست.