کاهش سر فاصله حرکت قطارها در مترو تهران
مدیرعامل شرکت مترو تهران اعلام کرد: با بهرهبرداری از پایانههای جدید مترو در سال ۱۴۰۰، سر فاصله حرکت قطارها در خطوط ۳ و ۴ مترو کاهش مییابد.
خبرگزاری میزان -
- علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران اعلام کرد: با گذشت ۲۲ سال از افتتتاح اولین ایستگاههای شبکه مترو پایتخت، هنوز این سیستم حمل و نقل درون شهری از کمبود شدید پایانه و پارکینگ رنج میبرد و اگر در دوره جدید مدیریت شهری فکری برای این قضیه مهم نمیشد، شاید در سالهای نه چندان دور آینده، بهرهبرداری حداکثری از ناوگان قطارهای شهری به بنبست جدی بر میخورد.
امام عنوان کرد: با توجه به حجم عظیم تردد روزانه ۱۴۰ رام قطار موجود در خطوط هفتگانه شبکه مترو پایتخت و با عنایت به این موضوع که شبکه موجود از کمبود حداقل ۱۵۰۰ دستگاه واگن رنجبرده و بار حمل و نقل مسافران مترو عملاً بر تعداد محدودی قطار هموار شده است، عملا بخش مهمی از امکانات سخت افزاری شبکه ریلی تهران تحلیل رفته و نیازمند تعمیرات نوبهای و دورهای است.
وی افزود: بهترین راهکار برای ارائه سرویسهای تعمیراتی به هنگام و روزآمد به ناوگان حمل و نقلی مترو، بهرهگیری از پایانههای مستقل در هر خط است. در حال حاضر ۵ پایانه و پارکینگ فتحآباد (در خط یک)، صادقیه و دردشت (در خط ۲)، فاز نخست پایانه شهید کلاهدوز (در خط ۴) و پایانه و پارکینگ مهرشهر (در خط ۵) این وظیفه سنگین را بر عهده دارند و این در حالی است که در طرحهای اولیه، برای هر خط دو پایانه و پارکینگ (در ابتدا و انتهای هر خط) پیشبینی شده، اما به دلایلی در سالهای گذشته این امر محقق نشده است.
مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: با این اوصاف در دوره کنونی مدیریت شهری و علیرغم مشکلات عدیده مالی، در کنار افتتاح ایستگاههای باقی مانده خطوط و رفع نواقص ایستگاههای بهرهبرداری شده، توجه به تکمیل و بهرهبرداری از پایانهها و پارکینگها، یکی از اولویتهای برنامه اجرایی شرکت مترو تهران بوده است.
وی افزود: برخلاف تصور برخی از مدیران در گذشته که شاید ساخت و بهرهبرداری از پایانهها و پارکینگهای مترویی را چندان ضروری تلقی نکنند، اما سهلانگاری در این زمینه، مشکلات متعددی برای ادامه روند خدمت رسانی روزانه به مسافران در حال حاضر و سالهای آتی ایجاد خواهد کرد.
امام گفت: پایانهها و پارکینگها نه تنها اماکنی الزامی برای سرویسها و تعمیرات دورهای واگنها هستند بلکه باعث کاهش سرفاصله حرکتی قطارها میشوند. در حال حاضر به دلیل عدم تکمیل و راهاندازی پایانههای خطوط ۳، ۴، ۶ و ۷ تمام بار تعمیرات و نگهداری قطارهای این خطوط در دو پایانه فتحآباد و صادقیه متمرکز شده است و این پایانهها بیش از ظرفیت طراحی شده خود در حال استفاده هستند.
امام عنوان کرد: با توجه به حجم عظیم تردد روزانه ۱۴۰ رام قطار موجود در خطوط هفتگانه شبکه مترو پایتخت و با عنایت به این موضوع که شبکه موجود از کمبود حداقل ۱۵۰۰ دستگاه واگن رنجبرده و بار حمل و نقل مسافران مترو عملاً بر تعداد محدودی قطار هموار شده است، عملا بخش مهمی از امکانات سخت افزاری شبکه ریلی تهران تحلیل رفته و نیازمند تعمیرات نوبهای و دورهای است.
وی افزود: بهترین راهکار برای ارائه سرویسهای تعمیراتی به هنگام و روزآمد به ناوگان حمل و نقلی مترو، بهرهگیری از پایانههای مستقل در هر خط است. در حال حاضر ۵ پایانه و پارکینگ فتحآباد (در خط یک)، صادقیه و دردشت (در خط ۲)، فاز نخست پایانه شهید کلاهدوز (در خط ۴) و پایانه و پارکینگ مهرشهر (در خط ۵) این وظیفه سنگین را بر عهده دارند و این در حالی است که در طرحهای اولیه، برای هر خط دو پایانه و پارکینگ (در ابتدا و انتهای هر خط) پیشبینی شده، اما به دلایلی در سالهای گذشته این امر محقق نشده است.
مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: با این اوصاف در دوره کنونی مدیریت شهری و علیرغم مشکلات عدیده مالی، در کنار افتتاح ایستگاههای باقی مانده خطوط و رفع نواقص ایستگاههای بهرهبرداری شده، توجه به تکمیل و بهرهبرداری از پایانهها و پارکینگها، یکی از اولویتهای برنامه اجرایی شرکت مترو تهران بوده است.
وی افزود: برخلاف تصور برخی از مدیران در گذشته که شاید ساخت و بهرهبرداری از پایانهها و پارکینگهای مترویی را چندان ضروری تلقی نکنند، اما سهلانگاری در این زمینه، مشکلات متعددی برای ادامه روند خدمت رسانی روزانه به مسافران در حال حاضر و سالهای آتی ایجاد خواهد کرد.
امام گفت: پایانهها و پارکینگها نه تنها اماکنی الزامی برای سرویسها و تعمیرات دورهای واگنها هستند بلکه باعث کاهش سرفاصله حرکتی قطارها میشوند. در حال حاضر به دلیل عدم تکمیل و راهاندازی پایانههای خطوط ۳، ۴، ۶ و ۷ تمام بار تعمیرات و نگهداری قطارهای این خطوط در دو پایانه فتحآباد و صادقیه متمرکز شده است و این پایانهها بیش از ظرفیت طراحی شده خود در حال استفاده هستند.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *