هیچ دولتی با مدیریت شهری تهران همکاری نکرده و نمیکند
محمود میرلوحی گفت: نظرسنجیها نشان میدهد مردم در جریان تصمیمات و اقدامات مدیریت شهری تهران هستند. با وجود بلندگوهای پرصدایی که مشغول مخالف خوانی هستند در شورای شهر با همین بیست و یک عضوش و در شرایطی که رسانهها هم چندان با ما بر سر مهر نیستند توانسته ایم به نتایج امیدوارکنندهای برسیم و مردم هم این را میبینند.
خبرگزاری میزان -
محمود میرلوحی رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شهری شورای اسلامی شهر تهران درخصوص کارآمدی روند فعلی مدیریت شهری پایتخت به میزان گفت: ما از سال ۹۶ نظرسنجیهایی را انجام دادیم که اگرچه نباید به نتایج این نظرسنجی ها قانع شویم و دلخوش باشیم، اما طبق آن به نظر میرسد وضع مدیریت شهری ما از بقیه بخشها بهتر است. به این دلیل که دو کار مهم در این دوره انجام شده است. یکی اینکه مدیریت شهری کنونی خیلی سریع به سمت برنامه ریزی حرکت کرد. ما امروز برنامه سوم را تصویب کردیم و درحال حاضر بر اساس این برنامه عمل میکنیم و به نظر من این یک کار گستردهای است که انجام شده به خصوص که در شهر تهران یک تغییر ریل انجام شده است.
وی ادامه داد: من معتقدم اگر این مسیر در پیش گرفته نمیشد استفاده از مترو و اتوبوس برای حمل و نقل شهری به ده درصد هم نمیرسید درحالی که طبق برنامه ریزیهایی که صورت گرفته بود باید این رقم به پنجاه درصد برسد. مورد دیگر اینکه سلسلهای از کارهای عمرانی مانند ساخت پل صدر و بزرگراه امام علی(ع) انجام شد به این امید که گشایشی رخ بدهد و مساله ترافیک حل شود. اما همانطور که این مدل در دنیا به نتیجه مطلوب نرسیده در ایران هم اثربخشی لازم را نداشته است. من تصور میکنم از اساس خودرومحوری نمیتواند راه حل باشد، چون شصت درصد آلودگی هوای امروز تهران مربوط به خودروهاست. بنابراین، چون در شورای شهر فعلی این تصور وجود دارد که این روشها نمیتواند پاسخگوی نارساییها باشد آن را رد میکنیم و بر این اعتقاد هستیم که باید همه ظرفیت را بر مترو و اتوبوس متمرکز کنیم. البته نه اتوبوسهایی که دودزا هستند و خودشان به بخشی از مشکل آلودگی هوا دامن میزنند. متاسفانه طی دو دهه اخیر کار جدی برای تامین اتوبوس انجام نگرفته است. حتی باید سراغ اتوبوسهای شارژی و برقی که تولید آلودگی نداشته باشند رفت؛ بنابراین تصور میکنم درباره مساله آلودگی هوا کارهای مهمی در این شورای شهر فعلی اراده شد و در برنامه ریزی هم همین طور. در بحث شفاف سازی اقدامات هم تلاشهای مهمی صورت گرفته است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه کارهای در دست انجام شورای شهر و شهرداری درمعرض دید افکار عمومی قرار دارد گفت: نظرسنجیها نشان میدهد مردم در جریان تصمیمات و اقدامات مدیریت شهری تهران هستند. با وجود بلندگوهای پرصدایی که مشغول مخالف خوانی هستند در شورای شهر با همین بیست و یک عضوش و در شرایطی که رسانهها هم چندان با ما بر سر مهر نیستند توانسته ایم به نتایج امیدوارکنندهای برسیم و مردم هم این را میبینند؛ بنابراین تصور میکنم نگرانی وجود ندارد و ما در مدیریت شهری تهران براساس برنامه عمل میکنیم.
میرلوحی خاطرنشان کرد: ما قولهایی به مردم دادیم و گفتیم عمل میکنیم که امروز درحال انجام آن کارها هستیم. در مواردی هم گفتیم بعضی کارها را انجام نخواهیم داد و امروز خوشحالیم که نکردیم و با وجود موانع بزرگی مانند تحریمها و شیوع کروناویروس اجازه ندادیم کارها معطل بماند. ما جلوی از بین رفتن باغات و فضاهای سبز را گرفتیم و نگذاشتیم طرح تفصیلی به نحو نامطلوب پیش برود. طرح تفصیلی منطقه بیست و دو را طوری تصویب کردیم که تقریبا اهداف منسوخ شده گذشته را احیا کردیم. در شرایطی که هیچ دولتی با مدیریت شهری تهران همکاری نکرده و نمیکند ما بحث واگن ملی را کلید زده ایم که این نشان میدهد ما به قول و قراری که با مردم گذاشته ایم پایبند هستیم.
بیشتر بخوانید:
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه گاهی منتقدان ما را به بی برنامگی متهم میکنند ادامه داد: البته ما برنامهای برای از بین بردن املاک و باغهای باشکوه تهران نداریم. ما امروز نسبت به جابه جایی یک بوته حساسیت داریم که طبق مقررات عمل شود. درحال حاضر شهرداری تهران سالانه چهل هزار میلیارد تومان قرارداد برای کار و فعالیت دارد. در نظر بگیریم امسال بودجه دولت در حوزه عمرانی قرار بوده ۶۵ هزار میلیارد باشد و سال آینده به صد و شانزده هزار میلیارد تومان برسد. درواقع این چهل هزار میلیارد تومان که البته حدود ده هزار میلیاردش صرف هزینههای جاری شهرداری خواهد شد نصف بودجه عمرانی دولت میشود. اینها کارهای بزرگی است. وقتی ما پافشاری میکنیم که این قراردادها ترک تشریفات نشود و از طریق رقابت، مناقصه و مزایده انجام بگیرد اینها همه نشانه وجود برنامه محوری در مدیریت شهری کنونی است.
رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر درخصوص وضع آلودگی هوای پایتخت گفت: البته این درست است که ما امسال در مساله آلودگی هوا مشکل داریم، اما اگر وضع تهران را با برخی مراکز استانها مقایسه کنیم باز میبینیم تهران شرایطش بهتر شده است. گاهی اوقات دیده میشد آلودگی هوای تهران مدت زیادی به طول میانجامید و حرکت خودروها از در خانه ممنوع میشد. تصور میکنم با این تدابیری که در حال حاضر در حال انجام است که مثلا در این سه سال ما سالانه هزار و دویست هکتار فضای سبز در پیرامون تهران اضافه کردیم قدم موثری برای رفع آلودگی هوا برداشته شده است. نگهداشت این فضای سبز هم یک اقدام موثر دیگری است که انجام میشود یا تلاشی که برای توسعه دوچرخه سواری صورت میگیرد که همه این موارد در مسیر کاهش آلودگی است. یا درباره این کامیونهای فرسودهای که شبها در شهر تردد داشتند و هوا را به شدت آلوده میکردند کاری که صورت گرفت درباره معاینه فنی اتفاق خیلی مهمی بوده است. در حالی که تا پیش از این سیصد هزار اتوموبیل معاینه فنی انجام میدادند امروز بیش از دو میلیون خودرو نه فقط معاینه فنی بلکه معاینه فنی برتر انجام داده اند. معاینه فنی برتر هم به این معناست که جوانب دقیق تری در کنترل فنی خودروها انجام میشود. یا درمورد کامیونهای فرسوده امروز دیگر اجازه داده نمیشود شبها در سطح شهر تردد کنند. اینها همه به این معناست که سلسله اقدامات موثری در این زمینه انجام گرفته است. اگر ما بر طبق این روال عمل نمیکردیم امروز وضع آلودگی هوا قطعا غیر قابل تحمل تر، سختتر و آزاردهندهتر میشد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *