اجرای جزییات کامل طرح خوانا برای دوره ابتدایی

2:33 - 13 دی 1399
کد خبر: ۶۸۸۶۷۸
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه در دوره ابتدایی فرصت بسیار خوبی را داریم، با توجه به ویژگی‌های دوره رشد کودکان بتوانیم مهارت‌ها را به صورت علمی و عملی برای دانش آموزان برنامه ریزی کنیم تا آن‌ها مسلط شوند و بسته تحولی خوانا به این منظور تدوین شده است.
رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص چرایی تدوین طرح خوانا در گفت‌وگو با میزان، گفت: بسته تحولی خوانا در راستای اجرای سند تحول بنیادین در مدارس طراحی شده و در پاسخ به یک چالش اساسی برای دوره ابتدایی است که این چالش عبارت است از نگرانی جدی در خصوص کسب مهارت‌های پایه سواد خواندن و نوشتن و مهارت‌های زبانی در دوره ابتدایی شامل پیش دبستانی و دبستان است. نتایج آزمون‌های بین المللی تیمز و پرلز در خصوص نقش سواد خانواده‌ها در یادگیری دانش آموزان بیانگر این است که دانش‌آموزان ما در رسیدن به نتایج مطلوب در مهارت‌های خواندن، نوشتن، درک مطلب درچار چالش جدی هستند.

حکیم زاده ادامه داد: با توجه به اینکه در دوره ابتدایی فرصت بسیار خوبی را داریم، با توجه به ویژگی‌های دوره رشد کودکان بتوانیم مهارت‌ها را به صورت علمی و عملی برای دانش آموزان برنامه ریزی کنیم تا آن‌ها مسلط شوند و بسته تحولی خوانا به این منظور تدوین شده است.

وی عنوان کرد: این بسته تحولی تاکید بر روی تقویت مهارت‌های چهارگانه زبانی است که به عبارتند از خواندن، نوشتن، گوش کردن، خوب صحبت کردن و ترسیم پایه مهارت‌های زندگی که شامل جرات ورزی و مسئولیت‌پذیری و ادب است که شکل کار هم بصورت تلفیقی است. مهارت‌های چهارگانه زبانی برای کسب مهارت‌ها و موفقیت‌های تحصیلی موفقیت‌های شغلی برای یک زندگی سالم بسیار ضروری است.

آموزش مهارت خواندن و نوشتن

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: در مهارت خواندن از تاکیدی که در گذشته بر روی خواندن بوده و به سمت مهارت خواندن حرکت می‌کردند. برای خواندن فعال درک مطلب که پیامی که در متن است و همچنین روانخوانی اجزای مهارت‌های خواندن هستند در خصوص مهارت خواندن مهارت نوشتن با رونویسی‌های معمولی که دانش آموزان انجام می‌دادند متفاوت است.

حکیم زاده گفت: در مهارت نوشتن ما به دنبال این هستیم که از ابزار زبان به شکل مکتوب برای نوشتن استفاده کنیم و هدف از نوشتن این است که دانش‌آموزان قادر باشند با توجه به پایه تحصیلی و با استفاده از از کلمات و جملات مناسب و همچنین دستور زبان قادر باشند خواسته خود را به صورت صحیح بنویسند و بتوانند احساس و دیدگاه و نظرات خود را به صورت صحیح بیان و بنویسند و نگارش کنند؛ و بتوانند نگارش خلاقانه داشته باشند و نوشتن را یاد بگیرند.

وی در خصوص عدم توانایی برخی از فارق التحصیلان دوره ابتدایی در خواندن و نوشتن گفت: در حالی که در سیستم آموزشی کشور و فارغ التحصیلان با افرادی مواجه شده‌ایم که با اینکه دوره ابتدایی طولانی و خواندن نوشتن را گذراندن، ولی قادر به نوشتن یک درخواست ساده به شکل صحیح نیستند.

آموزش مهارت گوش کردن

حکیم زاده گفت: در مهارت گوش کردن با توجه به این موضوع که مهارت گوش کردن یک مهارت اساسی است برای ایجاد ارتباط موثر است و بر ایجاد مفاهمه و تعامل بین انسان‌ها تاکید میکند و در این طرح تاکید بر روی کسب مهارت گوش کردن است که کمک می‌کند به افراد که دیدگاه‌های خود را به آسانی بیان کنند و مهارت گوش کردن، مهارت‌های ارتباطی را ارتقا می‌بخشد تا بتوانیم این افراد را بیشتر آماده کنیم برای مهارت‌های صحبت کردن با استفاده از زبان برای ابراز وجود است که لازمه آن بیان شیوایی و ابراز دیدگاه‌های مختلف خود را به صورت دقیق است؛
 

برچسب ها: آموزش و پرورش

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *