دولت در ۱۰ سال گذشته یک اتوبوس به تهران تحویل نداده است
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه یک ریال از یک میلیارد یورو صندوق ملی توسعه به شهر تهران پرداخت نشده است، گفت: طبق قانون تأمین اتوبوس مورد نیاز شهرها، وظیفه دولت است.
خبرگزاری میزان -
- سید حسن رسولی درباره شرایط کرونا در پایتخت و میزان مطالبات شهرداری تهران از دولت اظهارداشت: مطالبات شهرداری مجموعهای از حسابهای فی مابین حوزه مدیریت شهری تهران با دولت و حسابهای جاری و ساری است، به عبارتی با توجه به گستردگی روابط و مناسبات فی مابین، میتوانیم بگوییم در سرفصلهای مختلف چه وضعیتی داریم، اما درکل به صورت مطلق نمیتوان عددی را بیان کرد چرا که این مطالبات از دولت، به صورت تعهدی، بدهی، عوارض، بازپرداخت تسهیلات ارزی و تضامین اوراق مشارکت است.
وی ادامه داد: بر اساس مطالعات میدانی انجام شده در مدیریت شهر تهران، حوزه حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا دو مسئله اصلی پایتخت است و به طور طبیعی شورا به عنوان پارلمان محلی و مجلس شورای اسلامی به عنوان پارلمان ملی و دولت و شهرداری تهران به عنوان دستگاههای اجرایی هر کدام وظایفی دارند که برای ارائه بهترین خدمت به شهروندان لازم است، حداکثر تلاش را داشته باشیم.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه طلب شهرداری از دولت شناور است، تاکید کرد: درحال حاضر ۶ هزار دستگاه اتوبوس در شهر تهران فعالیت دارند، در حالی که این عدد باید به بیش از ۹ هزار دستگاه برسد. این در شرایطی است که در ۱۰ سال گذشته حتی یک دستگاه اتوبوس از دولت به شهر تهران تحویل داده نشده است این درحالی است که طبق قانون تأمین اتوبوس مورد نیاز شهرها، وظیفه دولت است.
وی ادامه داد: با این حال در سال جاری شهرداری با تمام مشکلاتی که داشته قرارداد خرید ۲۵۰ اتوبوس را منعقد کرده و ۱۰۰ دستگاه آن وارد شبکه حمل و نقل شده و تا پایان سال ۱۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز به ناوگان اتوبوسرانی شهر اضافه خواهد شد.
رسولی افزود: در حوزه مترو نیز در حال حاضر ۱۵۲۰ واگن در حال خدمت رسانی است که با این تعداد واگن به طور متوسط قبل از شیوع کرونا یک میلیون و نهصد هزار سفر در روز انجام میشد که بعد از شیوع کرونا این تعداد سفر به کمتر از نصف کاهش یافته است. البته برای آنکه خدمات دهی مناسب به شهروندان ارایه شود نیاز است ۱۵۰۰ دستگاه واگن جدید تامین شود. به طور حتم اگر این تعداد واگن به خطوط اضافه شود، تعداد جابجایی مسافر در مترو به حدود ۵ میلیون سفر در روز افزایش خواهد یافت.
خزانه دار شورای شهر تهران با اشاره به اینکه عمده مسایل پایتخت به ویژه حمل و نقل عمومی موضوع حاکمیتی است یادآور شد: ساده اندیشی است که انتظار داشته باشیم شورای شهر و شهرداری تهران به تنهایی و از جیب مردم با دریافت عوارض در کنار اوراق مشارکت، سیستم حمل و نقل ریلی را به روز رسانی کند.
رسولی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه حداقل در ۶ قانون مصوب و مصرح تکالیفی را برای دولتها در حوزه حمل و نقل عمومی مشخص شده است، گفت: ظرف ۷ سال و نیم گذشته در دولت آقای روحانی حتی یک دستگاه اتوبوس و یک واگن به سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت توسط دولت اضافه نشده است و شهرداری تهران تلاش کرده با منابع حداقلی خود این سیستم را سرپا نگاه دارد.
وی افزود: مطالبات شهرداری تهران و سایر شهرداریها از دولت تنها در یک سرفصل نیست، به طور مثال ماده ۲۳ قانون راهنمایی و رانندگی صراحت دارد ۶۰ درصد جرایم اخذ شده از رانندگان متخلف که درون ۷۰۰ کیلومتر مربع شهر تهران جریمه میشوند مایملک شهری است و جز حقوق عمومی مردم است و حق الناس است. قانون گذار گفته این عدد اخذ شده (۶۰ درصد) باید به حساب شهرداری واریز شود. در اینجا خزانه دولت امانت دار است و این بودجه کمک به دولت نیست. از سال ۹۵ تا الان بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان شهرداری تهران از دولت طلبکار است و این در حالی است که کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان آن پراخت شده داده است.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اشاره به فعالیتهای مدیریت شهری در دوران کرونا نیز اظهار کرد: شهرداری تهران پیشانی نظام است و در همه دنیا برای اداره پایتخت، نظام نامه سیاسی خاصی وجود دارد و بر اساس آن حساب و کتاب ویژهای در نظر گرفته میشود. در یکسال گذشته شورا و شهرداری بنا به اقرار ستاد ملی کرونا، در صف مقدم بوده است. امروز تمامی سراهای محله ما در اختیار طرح شهید قاسم سلیمانی و تمام کلینیکهای شهرداری نیز در کنار ستاد کرونا است.
خزانه دار شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری با وجود اینکه از تمام ظرفیت خود در دوران کرونا به منظور ارائه خدمات به شهروندان استفاده کرده، اما حتی یک ریال از دولت دریافت نکرده است، اعلام کرد: کرونا در کنار رکود اقتصادی سبب شده درآمدهای شهرداری کاهش پیدا کند و در برخی از سرفصلها به صفر برسد. به عنوان خزانه دار شورای شهر میگویم ظرف ۸ ماهه ابتدای سال جاری تنها ۶۲ درصد بودجه شهرداری تهران محقق شده است. آن هم ۶۲ درصدی که ما در سال قبل میتوانستیم به ۲۵۰ میلیارد تومان یک کیلومتر مترو ایجاد و تجهیز کنیم، اما امروز باید با هزار میلیارد تومان آن را انجام دهیم.
وی ادامه داد: در این شرایط ما به عنوان نماینده مردم مسئولیم و در این شرایط بحرانی پا به پا و دوش به دوش عزیزان حوزه بهداشت و درمان و سلامت انجام وظیفه کرده ایم.
وی ادامه داد: بر اساس مطالعات میدانی انجام شده در مدیریت شهر تهران، حوزه حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا دو مسئله اصلی پایتخت است و به طور طبیعی شورا به عنوان پارلمان محلی و مجلس شورای اسلامی به عنوان پارلمان ملی و دولت و شهرداری تهران به عنوان دستگاههای اجرایی هر کدام وظایفی دارند که برای ارائه بهترین خدمت به شهروندان لازم است، حداکثر تلاش را داشته باشیم.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه طلب شهرداری از دولت شناور است، تاکید کرد: درحال حاضر ۶ هزار دستگاه اتوبوس در شهر تهران فعالیت دارند، در حالی که این عدد باید به بیش از ۹ هزار دستگاه برسد. این در شرایطی است که در ۱۰ سال گذشته حتی یک دستگاه اتوبوس از دولت به شهر تهران تحویل داده نشده است این درحالی است که طبق قانون تأمین اتوبوس مورد نیاز شهرها، وظیفه دولت است.
وی ادامه داد: با این حال در سال جاری شهرداری با تمام مشکلاتی که داشته قرارداد خرید ۲۵۰ اتوبوس را منعقد کرده و ۱۰۰ دستگاه آن وارد شبکه حمل و نقل شده و تا پایان سال ۱۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز به ناوگان اتوبوسرانی شهر اضافه خواهد شد.
رسولی افزود: در حوزه مترو نیز در حال حاضر ۱۵۲۰ واگن در حال خدمت رسانی است که با این تعداد واگن به طور متوسط قبل از شیوع کرونا یک میلیون و نهصد هزار سفر در روز انجام میشد که بعد از شیوع کرونا این تعداد سفر به کمتر از نصف کاهش یافته است. البته برای آنکه خدمات دهی مناسب به شهروندان ارایه شود نیاز است ۱۵۰۰ دستگاه واگن جدید تامین شود. به طور حتم اگر این تعداد واگن به خطوط اضافه شود، تعداد جابجایی مسافر در مترو به حدود ۵ میلیون سفر در روز افزایش خواهد یافت.
خزانه دار شورای شهر تهران با اشاره به اینکه عمده مسایل پایتخت به ویژه حمل و نقل عمومی موضوع حاکمیتی است یادآور شد: ساده اندیشی است که انتظار داشته باشیم شورای شهر و شهرداری تهران به تنهایی و از جیب مردم با دریافت عوارض در کنار اوراق مشارکت، سیستم حمل و نقل ریلی را به روز رسانی کند.
رسولی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه حداقل در ۶ قانون مصوب و مصرح تکالیفی را برای دولتها در حوزه حمل و نقل عمومی مشخص شده است، گفت: ظرف ۷ سال و نیم گذشته در دولت آقای روحانی حتی یک دستگاه اتوبوس و یک واگن به سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت توسط دولت اضافه نشده است و شهرداری تهران تلاش کرده با منابع حداقلی خود این سیستم را سرپا نگاه دارد.
وی افزود: مطالبات شهرداری تهران و سایر شهرداریها از دولت تنها در یک سرفصل نیست، به طور مثال ماده ۲۳ قانون راهنمایی و رانندگی صراحت دارد ۶۰ درصد جرایم اخذ شده از رانندگان متخلف که درون ۷۰۰ کیلومتر مربع شهر تهران جریمه میشوند مایملک شهری است و جز حقوق عمومی مردم است و حق الناس است. قانون گذار گفته این عدد اخذ شده (۶۰ درصد) باید به حساب شهرداری واریز شود. در اینجا خزانه دولت امانت دار است و این بودجه کمک به دولت نیست. از سال ۹۵ تا الان بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان شهرداری تهران از دولت طلبکار است و این در حالی است که کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان آن پراخت شده داده است.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اشاره به فعالیتهای مدیریت شهری در دوران کرونا نیز اظهار کرد: شهرداری تهران پیشانی نظام است و در همه دنیا برای اداره پایتخت، نظام نامه سیاسی خاصی وجود دارد و بر اساس آن حساب و کتاب ویژهای در نظر گرفته میشود. در یکسال گذشته شورا و شهرداری بنا به اقرار ستاد ملی کرونا، در صف مقدم بوده است. امروز تمامی سراهای محله ما در اختیار طرح شهید قاسم سلیمانی و تمام کلینیکهای شهرداری نیز در کنار ستاد کرونا است.
خزانه دار شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری با وجود اینکه از تمام ظرفیت خود در دوران کرونا به منظور ارائه خدمات به شهروندان استفاده کرده، اما حتی یک ریال از دولت دریافت نکرده است، اعلام کرد: کرونا در کنار رکود اقتصادی سبب شده درآمدهای شهرداری کاهش پیدا کند و در برخی از سرفصلها به صفر برسد. به عنوان خزانه دار شورای شهر میگویم ظرف ۸ ماهه ابتدای سال جاری تنها ۶۲ درصد بودجه شهرداری تهران محقق شده است. آن هم ۶۲ درصدی که ما در سال قبل میتوانستیم به ۲۵۰ میلیارد تومان یک کیلومتر مترو ایجاد و تجهیز کنیم، اما امروز باید با هزار میلیارد تومان آن را انجام دهیم.
وی ادامه داد: در این شرایط ما به عنوان نماینده مردم مسئولیم و در این شرایط بحرانی پا به پا و دوش به دوش عزیزان حوزه بهداشت و درمان و سلامت انجام وظیفه کرده ایم.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *