پروژههای روسازی از آسفالت به بتن باید هرچه سریعتر پیگیری شود
- بنا بر اعلام پایگاه خبری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، صفا صبوری دیلمی که از طریق ویدئو کنفرانس در همایش ملی بتن و زلزله ایران سخن میگفت، با بیان آنکه نباید گذاشت افزایش قیمت قیر و به تبع آن گرانتر شدن پروژههای روسازی آسفالتی، سطح خدمت رسانی به شهروندان در شهرهای مختلف کشور را دچار رکود کند، منافع زیست محیطی، دوام و کیفیت بیشتر رویههای بتنی را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: تغییر رویکرد پروژههای روسازی از آسفالت به بتن باید هرچه سریعتر در تهران و سایر کلانشهرها و شهرهای کشور پیگیری شود؛ امری که میتواند با نظارت نهادهایی همچون سازمان نظام مهندسی و همکاری ناظران این سازمان با شهرداریهای کشور به نتیجه مطلوب برسد.
وی با ارائه جزئیاتی از طرح ۵۰۰ کیلومتری بهسازی معابر پیاده رو و احداث مسیرهای دوچرخه در شهر تهران، استفاده گسترده از بتن درجا در طرح یادشده را نویدبخش توسعه استفاده از بتن در پروژههای احداث معابر دانست و با یادآوری اینکه شهر تهران نزدیک به ۱۲ هزار کیلومتر طول معبر پیاده رو و حدود ۸ هزار کیلومتر طول معبر فاقد پیاده رو دارد، خاطرنشان ساخت: تبدیل تهران به یک شهر پیاده محور، نیازمند اجرای ۲۰ هزار کیلومتر طول پروژه احداث و بهسازی معابر پیاده رو است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به سابقه ۱۰۰ ساله پیاده روسازی در شهر تهران از زمان آغاز اقدامات عمرانی بلدیه پایتخت تاکنون، مشکلات این دسته از معابر را یکی از گلایههای همیشگی شهروندان توصیف و اضافه کرد امسال و در آستانه آغاز سال ۱۴۰۰ و سده پانزدهم هجری شمسی، طرحی مطالعاتی با هدف رسیدگی به یکی از مهمترین درخواستهای شهروندی کلید خورد و طی آن پروژهای به منظور بهسازی ۱۴۰۰ کیلومتر معبر پیاده رو تعریف شد؛ معابری که گزینش آنها برای قرارگرفتن در فهرست اقدامات مرمتی و بهسازی، ضمن انطباق لایههای مختلف مناسب سازی برای معلولان، دوچرخه سواری، پیاده روی، فضای سبز، مبلمان شهری و آراستگی محیط انجام شد و بهسازی آنها بخش قابل توجهی از مشکلات و کاستیهای موجود در این زمینه را برطرف خواهد ساخت.
وی با بیان آنکه بهسازی ۵۰۰ کیلومتر از طول این مسیر ۱۴۰۰ کیلومتری تا پایان سال جاری هدف گذاری شده است، بهره گیری از بتن درجا به عنوان روکش نهایی این معابر را نقطه عطف توسعه استفاده از بتن در پروژههای روسازی شهرداری تهران خواند و یادآور شد: استمرار این طرح طی سالهای آتی باعث خواهد شد تمام پیاده روهای پایتخت به جز معابر سنگفرش شده بافت تاریخی، به معابر بتنی تبدیل شوند. این در حالی است که تاکنون کار بهسازی بیش از ۱۵۰ کیلومتر طول از پیاده روهای موجود در این طرح به اتمام رسیده است. اگرچه به دلیل محدودیتهای ناشی از شیوع ویروس کرونا و مشکلات مالی تا حدودی از برنامه عقب هستیم، اما به نظر میرسد دستیابی ۶۰ تا ۷۰ درصدی به اهداف سال اول طرح نیز ایده آل خواهد بود.
صبوری با ذکر مثالی از پروژه بهسازی معابر پیاده روی خیابان ولیعصر به عنوان یکی از پروژههای عظیم پیاده روسازی طی یک دهه اخیر، مقایسه طول ۱۸ کیلومتری این پروژه با ابعاد طرح ۵۰۰ کیلومتری بهسازی معابرپیاده رو و احداث مسیرهای دوچرخه را نشانگر حجم وسیع اقدامات عمرانی در این طرح ذکر و اضافه کرد: با هدف ارتقای کیفی و تسهیل امر نظارت در پروژه بهسازی معابر پیاده روی شهر تهران، نوع خاصی از بتن به صورت بتن خشک طراحی و به مرحله تولید رسید تا میزان دخل و تصرفات واحدهای اجرایی برای تهیه بتن به حداقل رسیده و شهرداری تهران نیز بتواند کیفیت نهایی پروژه را با نظارتی که صرفا روی اجرا و کیفیت اختلاط انجام میدهد، تضمین کند.
وی با بیان آنکه در حال حاضر بخشی از بتن مصرفی در طرح بهسازی معابر پیاده رو از طریق خرید بتن آماده و بخش دیگر به صورت بتن خشک تامین میشود، از برنامه ریزی به منظور تحویل تمام بتن مورد استفاده به صورت کیسههای بتن خشک به همراه افزودنی و پیمانه آب خبر داد و از کارخانههای تولید بتن، مراکز تحقیقاتی و فعالان این عرصه خواست تا مدیریت شهری را در تحقق این هدف مهم یاری کنند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، با یادآوری اینکه بهسازی تمام پیاده روهای شهر تهران در صورت اجرای سالانه ۵۰۰ کیلومتر طرح بهسازی نزدیک به ۴۰ سال طول میکشد، از تلاش برای بهره گیری گسترده از بتن در معابر پایتخت خبر داد و گفت: معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران استفاده از بتن متخلخل را با هدف افزایش سطح تراوایی معابر پیاده در دستورکار قرار داده است؛ به ویژه اینکه مصمم است با توجه به یکی از دستورالعملهای ابلاغ شده نظام فنی و اجرایی، انهار تمام معابر شرقی- غربی را با هدف کمک به کاهش آلودگیهای زیست محیطی و جانوران موذی جمع آوری کند.
به گفته صبوری تعریض پیاده روهای معابر شرقی- غربی در نتیجه جمع آوری انهار، شرایط توسعه استفاده از بتن مجوف را فراهم میسازد تا به این ترتیب بخشی از آبهای سطحی به جای جمع آوری و هدایت، به تغذیه سفرههای زیرزمینی بپردازند؛ تمام این حوزههای اجرایی بستری برای همکاری بیشتر مدیریت شهری با پژوهشگران فعال در حوزه بتن بوده و معاونت فنی و عمرانی آماده همکاری بیشتر با فعالان این عرصه است.