پژوهش نقش اساسی در توسعه کشور دارد
رییس دانشگاه فنی و حرفهای گفت: دانشگاهها و آموزشکدههای فنی و حرفهای و مراکزی که آموزشهای مهارتی را میدهند، پژوهش معناهای خاصی پیدا میکند؛ و میتوانند به عنوان کلیدواژههای خوبی در سیاست گذاریهای کلان و خرد پژوهشی راهنما باشند و همچنین پژوهش نقش اساسی در توسعه علمی کشور دارد.
خبرگزاری میزان -
رییس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به پژوهش در شاخههای فنی حرفهای تاکید کرد: پژوهش در این دانشگاه باید پایههای صنعتی کشور را تقویت کند و همچنین ارزشیابیها گاهی باید به بیرون ارجاع داده شود تا تشخیص بدهند نیروی کار واقعا صلاحیت ورود به بازار کار را دارد. دانشگاه فنی و حرفهای پتانسیل و ظرفیتهای خوبی داریم که در این سه سال گذشته تلاش شده تا از این ظرفیتها استفاده کنیم.
وی با تاکید دوباره بر ماموریت دانشگاه و با استفاده از دو واژه موجود در نام دانشگاه فنی و حرفهای تاکید کرد: پژوهشها نیز باید در همین راستا صورت بگیرد. چرا که اولا حرفه، شغل، اشتغال و کارآفرینی واژههای مهمی هستند که به نظر میرسد به منزله بال آموزش به شمار میروند. هدف از بال آموزشی دانشگاه تربیت تکنسین و نیروهای کاردانی است که قرار است پنجههای کارآمد برای نظامهای اجتماعی و اقتصادی باشند که میتواند در صنعت، کشاورزی، خدمات و بخشهای مختلف هم وارد شود.
صالحی عمران با تاکید بر سایر اهداف دانشگاه فنی و حرفه ای، تاکید کرد: هدف اصلی و یکی از ماموریتهای اصلی این دانشگاه، تربیت تکنسین است. در این میان بال آموزش وزن بیشتری دارد حتی پژوهشها در تربیت تکنسین و اشتغال نباید فراموش شود. حتی در آموزش نیز اگرچه روی تربیت متخصص مانوور داده میشود، اما وزن آموزش هم بستگی به کیفیت آموزش و پژوهش این دانشگاه دارد. این دو خیلی درهم تنیده و وصل هستند و گاهی نمیشود این دو را از هم جدا کرد.
وی بیان داشت: اساس آموزش در دانشگاه فنی و حرفهای بر اساس پاسخگویی به نیازهای بازار کار است. بازار کار وبخشهای مختلف اقتصادی، کشاورزی، خدماتی و ... به چه نیروهای انسانی نیاز دارند. فهم حرفه و مشاغل در این جا بسیار مهم است بسیاری از آنها در حال نابود شدن هستند. در جایی که آموزش میخواهد خوب کار کند، اگر بال پژوهش خوب کار نکند، آموزش هم خوب کار نخواهد کرد.
صالحی عمران در ادامه به بهره گیری از آینده پژوهی در شناسایی نیازهای بازار کار تاکید کرد و عنوان کرد: برنامه درسی این دانشگاه متفاوت است برنامههای درسی باید برنامههای درسی صلاحیت محور و شایستگی محور باشد، وقتی سخن از این هاست متفاوت میشود. برای هر رستهای که راه اندازی میکنیم حتما نیازمند مطالعات بازار کار و پژوهش هم در حال هم در آینده هستیم. هر درسی که در مجموعه درسی هر رشته گذاشته میشود باید یک شایستگی شغلی یعنی حرفهای را درنظرگرفت.
بیشتر بخوانید:
ابراهیم صالحی عمران، رییس دانشگاه فنی و حرفهای در خصوص نقش پژوهش در دانشگاه به میزان گفت: دانشگاه فنی و حرفهای دانشگاهی ماموریت گرا تلقی میشود. طبیعتا هم باید ماموریتهای خاص این دانشگاه را فهمید و پژوهشها و فناوری در راستای ماموریتهای خاص این دانشگاه تعریف کرد.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به پژوهش در شاخههای فنی حرفهای تاکید کرد: پژوهش در این دانشگاه باید پایههای صنعتی کشور را تقویت کند و همچنین ارزشیابیها گاهی باید به بیرون ارجاع داده شود تا تشخیص بدهند نیروی کار واقعا صلاحیت ورود به بازار کار را دارد. دانشگاه فنی و حرفهای پتانسیل و ظرفیتهای خوبی داریم که در این سه سال گذشته تلاش شده تا از این ظرفیتها استفاده کنیم.
وی با تاکید دوباره بر ماموریت دانشگاه و با استفاده از دو واژه موجود در نام دانشگاه فنی و حرفهای تاکید کرد: پژوهشها نیز باید در همین راستا صورت بگیرد. چرا که اولا حرفه، شغل، اشتغال و کارآفرینی واژههای مهمی هستند که به نظر میرسد به منزله بال آموزش به شمار میروند. هدف از بال آموزشی دانشگاه تربیت تکنسین و نیروهای کاردانی است که قرار است پنجههای کارآمد برای نظامهای اجتماعی و اقتصادی باشند که میتواند در صنعت، کشاورزی، خدمات و بخشهای مختلف هم وارد شود.
صالحی عمران با تاکید بر سایر اهداف دانشگاه فنی و حرفه ای، تاکید کرد: هدف اصلی و یکی از ماموریتهای اصلی این دانشگاه، تربیت تکنسین است. در این میان بال آموزش وزن بیشتری دارد حتی پژوهشها در تربیت تکنسین و اشتغال نباید فراموش شود. حتی در آموزش نیز اگرچه روی تربیت متخصص مانوور داده میشود، اما وزن آموزش هم بستگی به کیفیت آموزش و پژوهش این دانشگاه دارد. این دو خیلی درهم تنیده و وصل هستند و گاهی نمیشود این دو را از هم جدا کرد.
وی بیان داشت: اساس آموزش در دانشگاه فنی و حرفهای بر اساس پاسخگویی به نیازهای بازار کار است. بازار کار وبخشهای مختلف اقتصادی، کشاورزی، خدماتی و ... به چه نیروهای انسانی نیاز دارند. فهم حرفه و مشاغل در این جا بسیار مهم است بسیاری از آنها در حال نابود شدن هستند. در جایی که آموزش میخواهد خوب کار کند، اگر بال پژوهش خوب کار نکند، آموزش هم خوب کار نخواهد کرد.
صالحی عمران در ادامه به بهره گیری از آینده پژوهی در شناسایی نیازهای بازار کار تاکید کرد و عنوان کرد: برنامه درسی این دانشگاه متفاوت است برنامههای درسی باید برنامههای درسی صلاحیت محور و شایستگی محور باشد، وقتی سخن از این هاست متفاوت میشود. برای هر رستهای که راه اندازی میکنیم حتما نیازمند مطالعات بازار کار و پژوهش هم در حال هم در آینده هستیم. هر درسی که در مجموعه درسی هر رشته گذاشته میشود باید یک شایستگی شغلی یعنی حرفهای را درنظرگرفت.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *