ویروس کرونا عامل تعطیلی مدارس، دانشگاهها و مشاغل
تهران این کلانشهر که طول و عرض و ارتفاع آن هر روز افزایش مییابد، درگیر ویروس کرونا است. زندگی عادی مختل شده، مدارس تعطیل، دانشگاهها تعطیل، بسیاری از مشاغل تعطیل، اما آلودگی هوای تهران تعطیل بردار نیست.
خبرگزاری میزان -
برای پیشگیری از بیماری مسئولین مجبور به اجرای تصمیماتی شدند که اکنون اجرا میشود.
اما جالبی ماجرا در این است که این محدودیتهای کرونایی چرا بر روی کاهش آلودگی هوای کلانشهر تهران نشده است؟!
رفت و آمدها کم شده، سرویسهای مدارس کار نمیکنند، دانشجویان به دانشگاهها نمیروند و مشاغلی که تعطیل است، باید از حجم رفت و آمدها در خیابانها کم کرده باشد.
حتی ادارات و سازمانهای دولتی با ۵۰ درصد نیروهای خود مشغول به کارند.
اما بز هم میبینیم هوای تهران آلوده است و شرایط برای افراد مسن و بیماران قلبی ریوی خطرناک است هر چند برای افراد سالم هم شرایط مناسبی نیست و قطعاً بر روی سلامت آنها نیز تأثیر منفی میگذارد.
طرح ترافیک برای کنترل آلودگی هوای تهران اجرا میشود، علاوه بر آن جلوگیری از ترافیک یکی دیگر از اهداف اجرا طرح ترافیک است.
اما آیا چنین طرحهایی توانسته است معضل آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران را مهار کند؟
چند ماه است که مدارس و دانشگاهها تعطیل است و رفت و آمد این قشر کاهش چشمگیری داشته است.
خودروها عامل اصلی ایجاد آلودگی هوای شهر تهران هستند، چرا تعطیلات چند ماهه مدارس، دانشگاهها و بسیاری از مشاغل بر کاهش آلودگی هوا تأثیر نگذاشته است؟
این تجربه که با اجبار ویروس کرونا در تهران و بسیاری از شهرهای کشور شده، ثابت میکند که مشکل جای دیگری است.
هر چند وجود طرح ترافیک و معاینه فنی خودروها یکی از نیازهای تهران است تا از بار ترافیکی شهر و آلودگی هوا اندکی بکاهد، اما مشکلات شهر تهران در زمینه آلودگی هوا عمیقتر از آن است که بتوان آن را با اجرای طرح ترافیک و معاینه فنی خودرو حل کرد.
تهران با وجود وسعت زیاد و جمعیت میلیونی خود، متناسب با این دو ویژگی، از زیرساختهای لازم برخوردار نیست، به همین خاطر است که دولت و شهرداری دست به هر کاری که میزنند تا مشکلات آلودگی هوا و ترافیک شهر را حل کنند، آب در هاون کوبیدن است.
در این میان این مردم ساکن در شهر تهران هستند که هزینههای سنگین اجرای طرحهایی مانند طرح ترافیک و معاینه فنی خودرو را میپردازند، اما از فواید آن بیبهرهاند چرا که این برنامهها هیچ تغییری در روند زندگی شهروندان تهرانی ایجاد نکرده است.
سیستم حمل و نقل شهری در تهران، با نواقص فراوانی روبرو است، علاوه بر کمبود زیاد اتوبوسهای درون شهری، قدیمی بودن و آلایندگی آنها خود عاملی برای تشدید شرایط آلودگی هوای تهران میشود.
متروی تهران نیز نسبت به وسعت و جمعیت شهر تهران نمیتواند جوابگوی نیاز شهروندان باشد، با همه این تفاسیر، همچنان بهترین گزینه برای مردم استفاده از وسایل شخصی برای رفت و آمد است.
تا زمانی که شهر تهران به یک سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد و توانمند مجهز نشود، نمیتوان از مردم انتظار داشت تا از وسائل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس استفاده کنند.
اگر دولت و شهرداری تهران یک محاسبه دقیق از هزینههایی که بابت مصرف بنزنین در خودروهای شخصی داشته باشند و هزینههای اجرای طرحهایی، چون طرح ترافیک و معاینه فنی را محاسبه کنند و در کنار هزینه گسترش سیستم حمل و نقل عمومی متناسب با شهر تهران قرار دهند، قطعاً به این نتیجه خواهند رسید که اگر حمل و نقل عمومی بهینه سازی و مدرن شود که باعث رغبت مردم برای استفاده از آن شود، یک صرفه جویی بزرگ در مصرف سوخت و انرژی در تهران اتفاق میافتد که جای هزینه کلان استقرار سیستم حمل و نقل عمومی متناسب در شهر تهران را پر خواهد کرد.
ضمن آن که صرفه جویی در مصرف بنزین در تهران دائمی خواهد بود نه مقطعی و میتوان از محل این صرفه جویی برای بهبود شرایط زندگی مردم تهران بهره برد.
آنگاه نه نیازی به اجرای طرح ترافیک خواهد بود و نه معاینه فنی خودرو، چرا که دارندگان خودروهای شخصی راغب به استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی میشوند و تردد نیز بسیار کاهش مییابد.
اگر یکبار برای همیشه سیستم حمل و نقل عمومی تهران با روی خوش دولت بازسازی شود، بسیاری از مشکلات شهر تهران خود به ود حل خواهد شد.
- دانش آموزان و دانشجویان مجازی درس میخوانند و معلوم نیست که چه فرا میگیرند. فرد فراغ التحصیل شوند روشن میشود که چه کارایی خواهند داشت.
برای پیشگیری از بیماری مسئولین مجبور به اجرای تصمیماتی شدند که اکنون اجرا میشود.
اما جالبی ماجرا در این است که این محدودیتهای کرونایی چرا بر روی کاهش آلودگی هوای کلانشهر تهران نشده است؟!
رفت و آمدها کم شده، سرویسهای مدارس کار نمیکنند، دانشجویان به دانشگاهها نمیروند و مشاغلی که تعطیل است، باید از حجم رفت و آمدها در خیابانها کم کرده باشد.
حتی ادارات و سازمانهای دولتی با ۵۰ درصد نیروهای خود مشغول به کارند.
اما بز هم میبینیم هوای تهران آلوده است و شرایط برای افراد مسن و بیماران قلبی ریوی خطرناک است هر چند برای افراد سالم هم شرایط مناسبی نیست و قطعاً بر روی سلامت آنها نیز تأثیر منفی میگذارد.
طرح ترافیک برای کنترل آلودگی هوای تهران اجرا میشود، علاوه بر آن جلوگیری از ترافیک یکی دیگر از اهداف اجرا طرح ترافیک است.
اما آیا چنین طرحهایی توانسته است معضل آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران را مهار کند؟
چند ماه است که مدارس و دانشگاهها تعطیل است و رفت و آمد این قشر کاهش چشمگیری داشته است.
خودروها عامل اصلی ایجاد آلودگی هوای شهر تهران هستند، چرا تعطیلات چند ماهه مدارس، دانشگاهها و بسیاری از مشاغل بر کاهش آلودگی هوا تأثیر نگذاشته است؟
این تجربه که با اجبار ویروس کرونا در تهران و بسیاری از شهرهای کشور شده، ثابت میکند که مشکل جای دیگری است.
هر چند وجود طرح ترافیک و معاینه فنی خودروها یکی از نیازهای تهران است تا از بار ترافیکی شهر و آلودگی هوا اندکی بکاهد، اما مشکلات شهر تهران در زمینه آلودگی هوا عمیقتر از آن است که بتوان آن را با اجرای طرح ترافیک و معاینه فنی خودرو حل کرد.
تهران با وجود وسعت زیاد و جمعیت میلیونی خود، متناسب با این دو ویژگی، از زیرساختهای لازم برخوردار نیست، به همین خاطر است که دولت و شهرداری دست به هر کاری که میزنند تا مشکلات آلودگی هوا و ترافیک شهر را حل کنند، آب در هاون کوبیدن است.
در این میان این مردم ساکن در شهر تهران هستند که هزینههای سنگین اجرای طرحهایی مانند طرح ترافیک و معاینه فنی خودرو را میپردازند، اما از فواید آن بیبهرهاند چرا که این برنامهها هیچ تغییری در روند زندگی شهروندان تهرانی ایجاد نکرده است.
سیستم حمل و نقل شهری در تهران، با نواقص فراوانی روبرو است، علاوه بر کمبود زیاد اتوبوسهای درون شهری، قدیمی بودن و آلایندگی آنها خود عاملی برای تشدید شرایط آلودگی هوای تهران میشود.
متروی تهران نیز نسبت به وسعت و جمعیت شهر تهران نمیتواند جوابگوی نیاز شهروندان باشد، با همه این تفاسیر، همچنان بهترین گزینه برای مردم استفاده از وسایل شخصی برای رفت و آمد است.
تا زمانی که شهر تهران به یک سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد و توانمند مجهز نشود، نمیتوان از مردم انتظار داشت تا از وسائل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس استفاده کنند.
بیشتر بخوانید:
اگر دولت و شهرداری تهران یک محاسبه دقیق از هزینههایی که بابت مصرف بنزنین در خودروهای شخصی داشته باشند و هزینههای اجرای طرحهایی، چون طرح ترافیک و معاینه فنی را محاسبه کنند و در کنار هزینه گسترش سیستم حمل و نقل عمومی متناسب با شهر تهران قرار دهند، قطعاً به این نتیجه خواهند رسید که اگر حمل و نقل عمومی بهینه سازی و مدرن شود که باعث رغبت مردم برای استفاده از آن شود، یک صرفه جویی بزرگ در مصرف سوخت و انرژی در تهران اتفاق میافتد که جای هزینه کلان استقرار سیستم حمل و نقل عمومی متناسب در شهر تهران را پر خواهد کرد.
ضمن آن که صرفه جویی در مصرف بنزین در تهران دائمی خواهد بود نه مقطعی و میتوان از محل این صرفه جویی برای بهبود شرایط زندگی مردم تهران بهره برد.
آنگاه نه نیازی به اجرای طرح ترافیک خواهد بود و نه معاینه فنی خودرو، چرا که دارندگان خودروهای شخصی راغب به استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی میشوند و تردد نیز بسیار کاهش مییابد.
اگر یکبار برای همیشه سیستم حمل و نقل عمومی تهران با روی خوش دولت بازسازی شود، بسیاری از مشکلات شهر تهران خود به ود حل خواهد شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *