رئیس مجلس: هرگز یک گام از اصلاح ساختار بودجه عقب نشینی نمیکنیم
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اشکالات لایحه بودجه ۱۴۰۰ مربوط به این دولت نیست و یک آسیب چندین ساله است، گفت: هرگز یک گام از اصلاح ساختار بودجه عقب نشینی نمیکنیم. همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودهاند در رفع تحریم و خنثی کردن تحریم، اساس با خنثی کردن تحریم است و این امر نیز با اصلاح سند بودجه آغاز خواهد شد.
خبرگزاری میزان -
- بنا بر اعلام خانه ملت، محمدباقر قالیباف، صبح امروز (۲۹ آذر ۹۹) در جلسه هیئت عمومی دیوان محاسبات کشور از دیوان محاسبات به جهت آماده کردن گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ یک ماه زودتر نسبت به سنوات گذشته تقدیر و تشکر کرد.
رئیس مجلس همچنین در بخش ابتدایی سخنان خود گفت: حضرت امام خمینی (ره) فقه را از کنج حجرهها و حوزهها به قلب مومنان و مسلمانان جاری کردند و انقلاب اسلامی ثمره فقه اسلامی، فرهنگ اهل بیت و مبانی قرآن کریم بود. به همین دلیل مورد قبول جامعه قرار گرفت و انقلاب اسلامی پیروز شد.
رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه با پیروزی انقلاب، اسلام در مسند قدرت قرار گرفت، اضافه کرد: سنگر سیاسی و قدرت از دست مستبدان و نظام استکباری گرفته شد.
قالیباف با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی همه ظرفیتهای موجود را در دیوان سالاری که هیچ نسبتی با ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی نداشت گذاشتیم، ادامه داد: البته باید به این نکته نیز توجه کرد که دشمن در ماههای ابتدایی پیروزی انقلاب از طریق گروههای مختلف درصدد براندازی انقلاب اسلامی بود و سرانجام با جنگ تحمیلی سبب شد دیوان سالاری در کشور شکل بگیرد که هیچ نسبتی با آرمانهای انقلاب اسلامی و امام خمینی نداشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دهه نخست انقلاب با تمام توان درگیر ایستادگی در مقابل تهاجمات بودیم و فرصت اصلاح دیوان سالاری را نداشتیم، تصریح کرد: البته با کنار رفتن بنی صدر، ساختاری مبتنی بر مردم و آرمانهای انقلاب اسلامی و معاد باوری در جبههها شکل گرفت و باعث شد جنگ تحمیلی را با تکیه بر ارزشهای دینی پشت سر گذاشتیم.
وی با بیان اینکه در دهه اخیر کشور درگیر تحریم و جنگ اقتصادی تمام عیار است، ادامه داد: دشمن نتوانست در جنگ نظامی نتیجه دلخواه خود را به دست آورد، زیرا فرهنگ جهاد شهادت، معادگرایی و روحیه انقلابی در فضای عمومی کشور حاکم بود.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان افزود: شهید سلیمانی نماد و تبلور سیستم دفاع مقدس است که یک تنه انقلاب اسلامی را تا مدیترانه پیش برد و امنیت کشور را تضمین کرد به گونهای که کشور ما در حال حاضر در حوزه امنیت به آرامش رسیده است.
قالیباف با بیان اینکه توجه به تدوین سند مالی بودجه در جنگ اقتصادی یکی از موضوعات مهم است، ادامه داد: ساختار اقتصادی کنونی ما کاملا متکی به نفت بوده و یک ساختار کاملا رانتی و دولتی است و به جای صادرات، رویکرد واردات دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که در شرایطی که ساختار اقتصادی به جای تکیه بر تولید بر دلالی و سوداگری متکی است چگونه میتواند به جنگ اقتصادی رود، تصریح کرد: این فرضیه امکان پذیر نبوده و یک شوخی بزرگ است.
قالیباف با بیان اینکه سند بودجه کشور به عنوان سند مالی مهم آغازگر تغییر در دیوان سالاری و ساختار اقتصادی است، اضافه کرد: از دهه ۵۰ تا به امروز چه تغییری در این سند ایجاد شده است؟ باید گفت در این دههها در بودجه هیچ اصلاحی در راستای تطبیق با آرمانها صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه سوءمدیریت اساسیترین موضوع در بودجه است، ادامه داد: بودجه و چالشهای آن محدود به سال ۱۴۰۰ و این دولت نیست و حرف من نیز درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ و دولت کنونی نیست بلکه رویکرد من آسیب شناسی این فرایند از ابتدای انقلاب تاکنون و طی دهههای گذشته است.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه در جنگ نظامی موفق بودیم، اما به دلیل چالش در جنگ اقتصادی مردم با مشکلات بسیاری روبه رو هستند، افزود: مقام معظم رهبری در سالهای اخیر چندین بار از دولت درخواست کردند تا اقدامات لازم برای اصلاح سند بودجه را انجام دهند.
وی درباره ضرورت اصلاح ساختار بودجه توضیح داد: در یک نگاه کلان و عمومی، منظور از سیاست مالی جیب دولت و سیاست پولی به معنای جیب مردم است. زمانی که حرف از جیب دولت میزنیم یعنی دولتها بودجه را با کسری تدوین میکنند به این معنا که علاوه بر کسری در تراز عملیاتی، درآمدهای پایدار و مصارف نیز با یکدیگر همخوانی ندارد.
قالیباف با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب میفرمایند کسری بودجه ام الخبائث است، ادامه داد: کسری در سیاست مالی به کسری در سیاست پولی یعنی جیب مردم از طریق ناترازی بانک ها، افزایش پایه پولی، افزایش نقدینگی و ... تبدیل میشود در نتیجه جیب مردم خالی خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از آن جایی که به بازار کار توجهی نشد دلالی افزایش یافت، تصریح کرد: در جنگ اقتصادی کنونی سهم تحریم در مشکلات نسبت به سوءمدیریت کمتر است.
قالیباف با بیان اینکه زمانی که به سمت تولید نرویم بازار کار تعطیل میشود، اضافه کرد: حدود ۹ هزار هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شد، اما این نقدینگی به سمت تولید نرفت و از بازار سرمایه به سمت بازار کالا هدایت شد به گونهای که پراید ۲۵ میلیونی به ۱۲۰ میلیون تومان رسید.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه مشکلات کنونی در کشور قابل حل است مشروط بر اینکه همه در کنار هم بایستیم، گفت: نظارت مهمتر از قانونگذاری است چرا که با این اقدام احکام ناقص و بلااستفاده مشخص میشود.
قالیباف با بیان اینکه مجلس یازدهم در راستای اصلاح ساختار بودجه گام نخست را محکم برمیدارد، تصریح کرد: اصلاح ساختار بودجه را نمیتوان یکساله انجام داد، اما مجلس یازدهم این کار را از امسال آغاز میکند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید با شجاعت کسری بودجه را اعلام کنیم، ادامه داد: هرچند دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ را نسبت به سالهای گذشته یک ماه زودتر تدوین کرد که به خاطراین اقدام از دیوان تشکر میکنم، البته این سوال ایجاد میشود که چرا نظارت بر خط نیست؟
وی تاکید کرد: البته منظور از نظارت برخط محدود کردن دستگاههای اجرایی و مدیران نیست، اما گزارشهای تفریغ بودجه باید به نحوی باشد که بتوان جلوی آسیبها را در کوتاهترین زمان ممکن گرفت و اشکالات را اصلاح کرد.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه باید از مدیر قوی و امین حمایت شود، ادامه داد: باید از تصمیمات این مدیران دفاع کرده و دستگاههای نظارتی از این افراد پشتیبانی کند.
قالیباف با بیان اینکه هرگز یک گام از اصلاح ساختار بودجه عقب نشینی نمیکنیم، اضافه کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده اند در رفع تحریم و خنثی کردن تحریم اساس با خنثی کردن تحریم است و این امر نیز با اصلاح سند بودجه آغاز خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید حرفهای خوب را عملی کنیم، ادامه داد: دیوان محاسبات باید ۴ رویکرد شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی وکارآمدسازی را در دستورکار خود قرار دهد این فلسفهها خطی نبوده و در هم تنیده هستند.
قالیباف با بیان اینکه باید با توجه به عملکرد دستگاهها از موازیکاری و همپوشانی جلوگیری شود، افزود: دولت باید به دنبال کوچکسازی و جلوگیری از تمرکزگرایی باشد به گونهای که به جای تولید خدمت به سمت خرید خدمت رود چرا که تولید خدمت در دستگاههای دولتی حدود سه برابر بیشتر نسبت به بخش خصوصی هزینهبر است. سفر مسافر در تهران در سال ۸۷ حدود ۲۵۰ تومان هزینه میبرد، اما اگر این سفر با سیستم دولتی در اتوبوسرانی انجام میگرفت حدود ۱۲۰۰ تومان به هزینه نیاز داشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزارشات برخط کوتاه، از خطا در زمان اجرا جلوگیری کرده و موجب کار بهتر میشود، تصریح کرد: هرچند ممکن است ارائه گزارشات برخط برای تمامی دستگاهها ممکن نباشد، اما میتوان گزارشات شرکتهایی که بیشترین بودجه را دریافت میکنند را اینگونه تدوین کرد به طور مثال هرچند ۳۸۰ شرکت دولتی موجود است، اما ۸۳ درصد بودجه این شرکتها به ۳۰ شرکت تخصیص مییابد بنابراین میتوان در مرحله اول ۳۰ شرکت مذکور را تعیین تکلیف و بررسی کرد.
وی با بیان اینکه گزارشهای برخط و سنواتی باید حرفهای و مستقل تنظیم شود، اضافه کرد: هرگونه نگاه سیاسی، حزبی و مچگیری امر غیراخلاقی و غیرشرعی است.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه گزارش تفریغ بودجه باید در اختیار دانشگاهیان، نخبگان، نمایندگان مجلس و مردم قرار گیرد که این امر یکی از مصادیق شفافسازی است، ادامه داد: باید آسیبشناسی بودجه سال ۹۸ در اختیار رسانهها و نمایندگان قرار گیرد، با تحقق این مهم از آنجا که اشکالات موجود در بودجه ۹۸ در اختیار نمایندگان کمیسیون تلفیق قرار میگیرد میتواند به آنها در بررسی بودجه سال آینده کمک کند.
قالیباف با اشاره به مشکلات معیشتی مردم تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از مردم جزو افراد حقوق بگیر از صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشگری نیستند و تنها تراکنش مالی آنها پرداخت یارانه است بنابراین این افراد با تورم کنونی با مشکلات بسیاری سر و کار دارند که باید برای آنها فکری اساسی شود.
وی تاکید کرد: ما به عنوان مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات باید این اقشار را ببینیم و تلاش کنیم عدالت درباره این اقشار اجرا شود؛ لذا باید به این مسئله اولویت داد و بدانیم که این امکان در کشور وجود دارد به این شرط که به درستی و با مدیریت صحیح تصمیم گیری کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه هیئت عمومی دیوان محاسبات از گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ رونمایی کرد.
رئیس مجلس همچنین در بخش ابتدایی سخنان خود گفت: حضرت امام خمینی (ره) فقه را از کنج حجرهها و حوزهها به قلب مومنان و مسلمانان جاری کردند و انقلاب اسلامی ثمره فقه اسلامی، فرهنگ اهل بیت و مبانی قرآن کریم بود. به همین دلیل مورد قبول جامعه قرار گرفت و انقلاب اسلامی پیروز شد.
رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه با پیروزی انقلاب، اسلام در مسند قدرت قرار گرفت، اضافه کرد: سنگر سیاسی و قدرت از دست مستبدان و نظام استکباری گرفته شد.
قالیباف با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی همه ظرفیتهای موجود را در دیوان سالاری که هیچ نسبتی با ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی نداشت گذاشتیم، ادامه داد: البته باید به این نکته نیز توجه کرد که دشمن در ماههای ابتدایی پیروزی انقلاب از طریق گروههای مختلف درصدد براندازی انقلاب اسلامی بود و سرانجام با جنگ تحمیلی سبب شد دیوان سالاری در کشور شکل بگیرد که هیچ نسبتی با آرمانهای انقلاب اسلامی و امام خمینی نداشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دهه نخست انقلاب با تمام توان درگیر ایستادگی در مقابل تهاجمات بودیم و فرصت اصلاح دیوان سالاری را نداشتیم، تصریح کرد: البته با کنار رفتن بنی صدر، ساختاری مبتنی بر مردم و آرمانهای انقلاب اسلامی و معاد باوری در جبههها شکل گرفت و باعث شد جنگ تحمیلی را با تکیه بر ارزشهای دینی پشت سر گذاشتیم.
وی با بیان اینکه در دهه اخیر کشور درگیر تحریم و جنگ اقتصادی تمام عیار است، ادامه داد: دشمن نتوانست در جنگ نظامی نتیجه دلخواه خود را به دست آورد، زیرا فرهنگ جهاد شهادت، معادگرایی و روحیه انقلابی در فضای عمومی کشور حاکم بود.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان افزود: شهید سلیمانی نماد و تبلور سیستم دفاع مقدس است که یک تنه انقلاب اسلامی را تا مدیترانه پیش برد و امنیت کشور را تضمین کرد به گونهای که کشور ما در حال حاضر در حوزه امنیت به آرامش رسیده است.
قالیباف با بیان اینکه توجه به تدوین سند مالی بودجه در جنگ اقتصادی یکی از موضوعات مهم است، ادامه داد: ساختار اقتصادی کنونی ما کاملا متکی به نفت بوده و یک ساختار کاملا رانتی و دولتی است و به جای صادرات، رویکرد واردات دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که در شرایطی که ساختار اقتصادی به جای تکیه بر تولید بر دلالی و سوداگری متکی است چگونه میتواند به جنگ اقتصادی رود، تصریح کرد: این فرضیه امکان پذیر نبوده و یک شوخی بزرگ است.
قالیباف با بیان اینکه سند بودجه کشور به عنوان سند مالی مهم آغازگر تغییر در دیوان سالاری و ساختار اقتصادی است، اضافه کرد: از دهه ۵۰ تا به امروز چه تغییری در این سند ایجاد شده است؟ باید گفت در این دههها در بودجه هیچ اصلاحی در راستای تطبیق با آرمانها صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه سوءمدیریت اساسیترین موضوع در بودجه است، ادامه داد: بودجه و چالشهای آن محدود به سال ۱۴۰۰ و این دولت نیست و حرف من نیز درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ و دولت کنونی نیست بلکه رویکرد من آسیب شناسی این فرایند از ابتدای انقلاب تاکنون و طی دهههای گذشته است.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه در جنگ نظامی موفق بودیم، اما به دلیل چالش در جنگ اقتصادی مردم با مشکلات بسیاری روبه رو هستند، افزود: مقام معظم رهبری در سالهای اخیر چندین بار از دولت درخواست کردند تا اقدامات لازم برای اصلاح سند بودجه را انجام دهند.
وی درباره ضرورت اصلاح ساختار بودجه توضیح داد: در یک نگاه کلان و عمومی، منظور از سیاست مالی جیب دولت و سیاست پولی به معنای جیب مردم است. زمانی که حرف از جیب دولت میزنیم یعنی دولتها بودجه را با کسری تدوین میکنند به این معنا که علاوه بر کسری در تراز عملیاتی، درآمدهای پایدار و مصارف نیز با یکدیگر همخوانی ندارد.
قالیباف با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب میفرمایند کسری بودجه ام الخبائث است، ادامه داد: کسری در سیاست مالی به کسری در سیاست پولی یعنی جیب مردم از طریق ناترازی بانک ها، افزایش پایه پولی، افزایش نقدینگی و ... تبدیل میشود در نتیجه جیب مردم خالی خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از آن جایی که به بازار کار توجهی نشد دلالی افزایش یافت، تصریح کرد: در جنگ اقتصادی کنونی سهم تحریم در مشکلات نسبت به سوءمدیریت کمتر است.
قالیباف با بیان اینکه زمانی که به سمت تولید نرویم بازار کار تعطیل میشود، اضافه کرد: حدود ۹ هزار هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شد، اما این نقدینگی به سمت تولید نرفت و از بازار سرمایه به سمت بازار کالا هدایت شد به گونهای که پراید ۲۵ میلیونی به ۱۲۰ میلیون تومان رسید.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه مشکلات کنونی در کشور قابل حل است مشروط بر اینکه همه در کنار هم بایستیم، گفت: نظارت مهمتر از قانونگذاری است چرا که با این اقدام احکام ناقص و بلااستفاده مشخص میشود.
قالیباف با بیان اینکه مجلس یازدهم در راستای اصلاح ساختار بودجه گام نخست را محکم برمیدارد، تصریح کرد: اصلاح ساختار بودجه را نمیتوان یکساله انجام داد، اما مجلس یازدهم این کار را از امسال آغاز میکند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید با شجاعت کسری بودجه را اعلام کنیم، ادامه داد: هرچند دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ را نسبت به سالهای گذشته یک ماه زودتر تدوین کرد که به خاطراین اقدام از دیوان تشکر میکنم، البته این سوال ایجاد میشود که چرا نظارت بر خط نیست؟
وی تاکید کرد: البته منظور از نظارت برخط محدود کردن دستگاههای اجرایی و مدیران نیست، اما گزارشهای تفریغ بودجه باید به نحوی باشد که بتوان جلوی آسیبها را در کوتاهترین زمان ممکن گرفت و اشکالات را اصلاح کرد.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه باید از مدیر قوی و امین حمایت شود، ادامه داد: باید از تصمیمات این مدیران دفاع کرده و دستگاههای نظارتی از این افراد پشتیبانی کند.
قالیباف با بیان اینکه هرگز یک گام از اصلاح ساختار بودجه عقب نشینی نمیکنیم، اضافه کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده اند در رفع تحریم و خنثی کردن تحریم اساس با خنثی کردن تحریم است و این امر نیز با اصلاح سند بودجه آغاز خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید حرفهای خوب را عملی کنیم، ادامه داد: دیوان محاسبات باید ۴ رویکرد شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی وکارآمدسازی را در دستورکار خود قرار دهد این فلسفهها خطی نبوده و در هم تنیده هستند.
قالیباف با بیان اینکه باید با توجه به عملکرد دستگاهها از موازیکاری و همپوشانی جلوگیری شود، افزود: دولت باید به دنبال کوچکسازی و جلوگیری از تمرکزگرایی باشد به گونهای که به جای تولید خدمت به سمت خرید خدمت رود چرا که تولید خدمت در دستگاههای دولتی حدود سه برابر بیشتر نسبت به بخش خصوصی هزینهبر است. سفر مسافر در تهران در سال ۸۷ حدود ۲۵۰ تومان هزینه میبرد، اما اگر این سفر با سیستم دولتی در اتوبوسرانی انجام میگرفت حدود ۱۲۰۰ تومان به هزینه نیاز داشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزارشات برخط کوتاه، از خطا در زمان اجرا جلوگیری کرده و موجب کار بهتر میشود، تصریح کرد: هرچند ممکن است ارائه گزارشات برخط برای تمامی دستگاهها ممکن نباشد، اما میتوان گزارشات شرکتهایی که بیشترین بودجه را دریافت میکنند را اینگونه تدوین کرد به طور مثال هرچند ۳۸۰ شرکت دولتی موجود است، اما ۸۳ درصد بودجه این شرکتها به ۳۰ شرکت تخصیص مییابد بنابراین میتوان در مرحله اول ۳۰ شرکت مذکور را تعیین تکلیف و بررسی کرد.
وی با بیان اینکه گزارشهای برخط و سنواتی باید حرفهای و مستقل تنظیم شود، اضافه کرد: هرگونه نگاه سیاسی، حزبی و مچگیری امر غیراخلاقی و غیرشرعی است.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه گزارش تفریغ بودجه باید در اختیار دانشگاهیان، نخبگان، نمایندگان مجلس و مردم قرار گیرد که این امر یکی از مصادیق شفافسازی است، ادامه داد: باید آسیبشناسی بودجه سال ۹۸ در اختیار رسانهها و نمایندگان قرار گیرد، با تحقق این مهم از آنجا که اشکالات موجود در بودجه ۹۸ در اختیار نمایندگان کمیسیون تلفیق قرار میگیرد میتواند به آنها در بررسی بودجه سال آینده کمک کند.
قالیباف با اشاره به مشکلات معیشتی مردم تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از مردم جزو افراد حقوق بگیر از صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشگری نیستند و تنها تراکنش مالی آنها پرداخت یارانه است بنابراین این افراد با تورم کنونی با مشکلات بسیاری سر و کار دارند که باید برای آنها فکری اساسی شود.
وی تاکید کرد: ما به عنوان مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات باید این اقشار را ببینیم و تلاش کنیم عدالت درباره این اقشار اجرا شود؛ لذا باید به این مسئله اولویت داد و بدانیم که این امکان در کشور وجود دارد به این شرط که به درستی و با مدیریت صحیح تصمیم گیری کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه هیئت عمومی دیوان محاسبات از گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ رونمایی کرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *