باید از زمینگیر شدن ناوگان حمل و نقل عمومی جلوگیری شود
حسن رسولی گفت: انتظار این است که در شرایط کنونی که شاهد گسترش شیوع بیماری کرونا هستیم و درحالی که در تهران همه امکانات به ویژه حمل و نقل عمومی ما در خدمت ستاد ملی مقابله با کرونا بوده تمهیداتی فراهم شود تا حداقل دریافت بخشی از مطالبات از دولت مورد عنایت قرار بگیرد تا بتوانیم از زمین گیر شدن ناوگان حمل و نقل عمومی جلوگیری کنیم.
سیدحسن رسولی عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره پیشنهادی که علی امام مدیرعامل شرکت مترو به مدیران بانک رفاه درخصوص تعیینتکلیف آزادسازی نیمی از مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ داده به میزان گفت: همه کارهای مربوط به اوراق مشارکت انجام شده که بانک رفاه کارگران هم بانک عاملش محسوب میشود. مبلغ این وام ۱۵۰۰ میلیارد تومان است که ۵۰ درصد آن به دلیل آن تکلیف قانونی که دولت در این رابطه دارد تضامین و بازپرداخت اصل و سودش برعهده دولت است که مبلغ ۷۵۰ میلیارد تومان را شامل میشود و بازپرداخت ۵۰ درصد دیگر هم برعهده خود شهرداری تهران است که این هم همین مبلغ ۷۵۰ میلیارد تومان را شامل میشود. آن بخش اول که مسوولیت بازپرداخت تضامین، اصل و سودش بر عهده دولت گذاشته شده بدون اینکه نیازی به وثایق شهرداری باشد بر اساس قوانین توسط بانک عامل امکان آزادسازی اش فراهم است. اما برای بخش دوم بانک رفاه ایرادی گرفته که عبارت است از ادعاهایی درباره اینکه وثایق ملکی پیشنهاد شده توسط شهرداری تهران اسنادشان دارای اشکالاتی است.
وی افزود: برای برآورده کردن مطالبات سازمان تامین اجتماعی که با خواست و میل وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی به همراه شهرداری تهران مشترکا مبادرت به انتشار اوراق مشارکت کرده بودند تا برنامه توسعه ناوگان حمل و نقل شهری تهران به پیش برده شود اقدامات در حال انجام است. درحال حاضر از طریق آقای شریعتمداری دنبال این هستیم تا با توجه به اینکه وثایق ملکی مربوطه تقدیم ارکان بانک رفاه شده به خاطر حسابهای فیمابین شهرداری و تامین اجتماعی در تلاش هستیم تا این ۷۵۰ میلیارد تومان به گرو گرفته نشود چرا که در صورت پافشاری و عدم هماهنگی مسوولان بانک رفاه و تمام شدن مهلت قانونی این مبلغ بر میگردد به بانک مرکزی و نه بانک رفاه بهره مند میشود و نه شهرداری. البته من فکر میکنم موضوع درحال حل شدن است.
وی افزود: برای برآورده کردن مطالبات سازمان تامین اجتماعی که با خواست و میل وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی به همراه شهرداری تهران مشترکا مبادرت به انتشار اوراق مشارکت کرده بودند تا برنامه توسعه ناوگان حمل و نقل شهری تهران به پیش برده شود اقدامات در حال انجام است. درحال حاضر از طریق آقای شریعتمداری دنبال این هستیم تا با توجه به اینکه وثایق ملکی مربوطه تقدیم ارکان بانک رفاه شده به خاطر حسابهای فیمابین شهرداری و تامین اجتماعی در تلاش هستیم تا این ۷۵۰ میلیارد تومان به گرو گرفته نشود چرا که در صورت پافشاری و عدم هماهنگی مسوولان بانک رفاه و تمام شدن مهلت قانونی این مبلغ بر میگردد به بانک مرکزی و نه بانک رفاه بهره مند میشود و نه شهرداری. البته من فکر میکنم موضوع درحال حل شدن است.
بیشتر بخوانید:
منابع اوراق مشارکت مترو پایتخت، در گِرو بانک است
عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره تاثیری که محدودیتهای دوهفتهای بر سیستم حمل و نقل عمومی تهران گذاشته گفت: حمل نقل عمومی به طور طبیعی تحت تاثیر وضعیت افرادی که کسب و کار و فعالیتشان به گونهای است که باید در شرایط محدودیتها هم به کارشان ادامه دهند باید روند خدمت رسانی اش تداوم پیدا کند. البته به لحاظ تامین هزینه سفرهای شهری مشکلات و نارساییهای برای ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت به وجود آمده است. وجود این محدودیتها و تعطیلی دوهفتهای هم حتما بر روی وضع حمل و نقل عمومی موثر است و این تاثیرپذیری به لحاظ مالی بالطبع باعث کاهش درآمد سیستم حمل و نقل عمومی ما شده است. از سوی دیگر عدم پرداخت حق السهم یارانه مربوط به اتوبوسرانی و مترو از طرف دولت و نیز عدم امکان تامین بودجه سیستم حمل و نقل عمومی از محل منابع دیگر شرایطی را به وجود آورده تا مدیریت سیستم حمل و نقل عمومی ما به خواب عمیقی برود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره تاثیری که محدودیتهای دوهفتهای بر سیستم حمل و نقل عمومی تهران گذاشته گفت: حمل نقل عمومی به طور طبیعی تحت تاثیر وضعیت افرادی که کسب و کار و فعالیتشان به گونهای است که باید در شرایط محدودیتها هم به کارشان ادامه دهند باید روند خدمت رسانی اش تداوم پیدا کند. البته به لحاظ تامین هزینه سفرهای شهری مشکلات و نارساییهای برای ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت به وجود آمده است. وجود این محدودیتها و تعطیلی دوهفتهای هم حتما بر روی وضع حمل و نقل عمومی موثر است و این تاثیرپذیری به لحاظ مالی بالطبع باعث کاهش درآمد سیستم حمل و نقل عمومی ما شده است. از سوی دیگر عدم پرداخت حق السهم یارانه مربوط به اتوبوسرانی و مترو از طرف دولت و نیز عدم امکان تامین بودجه سیستم حمل و نقل عمومی از محل منابع دیگر شرایطی را به وجود آورده تا مدیریت سیستم حمل و نقل عمومی ما به خواب عمیقی برود.
وی ادامه داد: انتظار این است که در شرایط کنونی که شاهد گسترش شیوع بیماری کرونا هستیم و درحالی که در تهران همه امکانات به ویژه حمل و نقل عمومی ما در خدمت ستاد ملی مقابله با کرونا بوده تمهیداتی فراهم شود تا حداقل دریافت بخشی از مطالبات از دولت مورد عنایت قرار بگیرد تا بتوانیم از زمین گیر شدن ناوگان حمل و نقل عمومی جلوگیری کنیم و شاهد رسیدن به شرایطی که خدای ناکرده امکان عرضه خدمات عمومی به مردم از بین برود نباشیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *