صفرتاصد ماجرای آلودگی کلان شهرهای کشور در دوران کرونا
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر غلظتهای امسال را به فرمول سال گذشته محاسبه کنید تعداد روزهای دارای شاخص بالای الودگی کمتر بوده است و این نشان میدهد که وضعیت امسال بهتر از سال گذشته بوده است، دلیل آن هم شاید کاهش تردد ناشی از محدودیتهای کروناست.
خبرگزاری میزان -
اشجعی در خصوص علت تفاوتهای آماری توضیح داد: نکتهای که در تفاوت آماری مطرح است، در واقع بدین صورت است که امسال شاخصهای تعیین آلایندگی نسبت به سال گذشته سختگیرتر شده است، امسال هم اگر با همان فرمول سال گذشته میزان آلایندگی را محاسبه میکردیم تغییر زیادی نداشته است.
وی ادامه داد: اگر غلظتهای امسال را به فرمول سال گذشته محاسبه کنید تعداد روزهای دارای شاخص بالای الودگی کمتر بوده است و این نشان میدهد که وضعیت امسال بهتر از سال گذشته بوده است، بحث الودگی هوا به دو عامل بستگی دارد، یکی میزان انتشار آلایندهها و دیگری شرایط جوی هوا که تغییرات آن در دست ما نیست و همچنین بطور دقیق نمیتوان پیش بینی که چه زمانی شرایط جوی هوا تغییر خواهد کرد، ولی انتشار و کنترل میزان آلایندگی در دست ما است.
همچنین توضیح داد: آلایندگی تابستان با آلایندگی زمستان تفاوت دارد، در زمستان عامل آلایندگی، بیشتر ذرات معلق بوده که دلیل اصلی آن خودروهای دیزلی است.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی افزود: در تابستان دلیل اصلی آلایندگی ازن است. البته ذرات معلق در تابستان نیز وجود دارد، اما آلاینده غالب اُزن بوده که ناشی از خودروهای بنزینی است، اقدامات برای کاهش آلودگی هوا طبق مصوبهها و قوانین مشخص است، افزایش تعداد و تردد خودروهای بنزینی در تهران عامل افزایش این آلایندههاست که بهدلیل تغییرات در اجرای طرح ترافیک به دنبال شیوع کرونا اتفاق افتاد.
به گفته اشجعی امسال از نظر انتشار آلایندگی تفاوتی با سال گذشته نخواهیم داشت، زیرا اقدامات لازم انجام نشده است، به طور نمونه، باید فیلتر دوده بر روی اتوبوسها و کامیونها نصب میشد یا خودروهای فرسوده اسقاط میشدند و اقدامات دیگری که در مصوبهها آمده است؛ اما هنوز خبری از تحقق این برنامهها نیست و در نتیجه نمیتوان گفت آلایندگی در زمستان کاهش مییابد.
وی میافزاید: وضعیت جوی در پاییز و زمستان اگر وضعیت بهتر و ناپایداریها بیشتر بود وضعیت آلودگی هوا نسبت به سال گذشته بهتر میشود، اما اگر جو پایداری داشته باشیم که نسبت به سال گذشته وضعیت هوا در تهران پایدارتر است آلودگی هوا نیز نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود.
وی گفت: در کشور به دلایل مختلف، میزان آلایندههای هوا در شهرهای بزرگ بهویژه تهران بالاست و معمولا از اواخر پاییز شاهد پدیده وارونگی هوا هستیم که این موضوع احتمال شیوع بیماریهای تنفسی را افزایش میدهد در صورتی که برنامههای منظمی برای رفع معضل آلودگی هوا اندیشیده نشود، به احتمال فراوان شاهد افزایش چشمگیر موارد کووید – ۱۹ خواهیم بود.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی ادامه داد: احتمال تشدید آلودگیها در پاییز و زمستان است و این در حالیست که امسال با توجه به بروز بحران کرونا، شرایط سختتر شده است و بسیاری از کارشناسان نسبت به احتمال تشدید بحران کرونا در کنار افزایش آلایندهها به ویژه در کلانشهرها هشدار میدهند و این امر لزوم پیشبینی، چارهاندیشی و مدیریت آلودگی هوا را بیش از پیش نشان میدهد.
اشجعی عنوان کرد: سازمان محیط زیست کشور با توجه به شرایط خاص و بحرانی بیماری کرونا و با بررسیهای خود نسبت به اقتصاد کشور و تحریم ها، پیشنهاداتی را در قالب بستهای که در هزینه کمتر و در زمان کوتاهتر و قدرت تاثیر گذاری بیشتری و همچنین قابل اجرا و عمایاتی باشد، اقداماتی از فبیل نوسازی سیستم حمل و نقل اگر هم اجرایی شود حدود چندسالی به طول میکشد.
وی در خصوص پیشنهاد نصب فیلتر جذب در اتوبوسهای شهری، گفت: این پیشنهاد را به ستاد مبارزه با کرونا را داده ایم که در صورت تصویب، انتظار میرود که میزان آلایندگی کمتر باشد، ولی در حال حاضر پیشنهادات ما بطوری است که هزینهها و زمان کمتر و با تاثیر بیشتری را ارائه داده ایم، اقداماتی از قبیل: تردد خودروهای دیزلی هم در شب و هم در روز ممنوع باشد بجز خودروهایی که مواد غذایی و سوخت را حمل میکنند و همچنین مقدماتی را فراهم کردیم تا رفت و آمد گسترده ماشینهایی که از سوخت مازوت استفاده میکنند را کنترل کنیم.
اشجعی افزود: برای کاهش ذرات آلاینده تقاضا کردیم تا نیروگاههایی که در حاشیه کلانشهرها هستند از سوخت مازوت استفاده نکنند و صنایع اطراف تهران باید از سوخت گاز بجای سوخت مازوت استفاده کنند تا الودگی کمتر باشد.
بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتوگو با میزان، گفت: امسال در حال حاضر تعداد روزهای ناسالم و نامطلوب ۵۳ روز اعلام شده است که برای گروههای حساس نامطلوب است و سال گذشته در همین مدت مشابه حدود ۳۵ روزهای ناسالم داشتیم.
اشجعی در خصوص علت تفاوتهای آماری توضیح داد: نکتهای که در تفاوت آماری مطرح است، در واقع بدین صورت است که امسال شاخصهای تعیین آلایندگی نسبت به سال گذشته سختگیرتر شده است، امسال هم اگر با همان فرمول سال گذشته میزان آلایندگی را محاسبه میکردیم تغییر زیادی نداشته است.
وی ادامه داد: اگر غلظتهای امسال را به فرمول سال گذشته محاسبه کنید تعداد روزهای دارای شاخص بالای الودگی کمتر بوده است و این نشان میدهد که وضعیت امسال بهتر از سال گذشته بوده است، بحث الودگی هوا به دو عامل بستگی دارد، یکی میزان انتشار آلایندهها و دیگری شرایط جوی هوا که تغییرات آن در دست ما نیست و همچنین بطور دقیق نمیتوان پیش بینی که چه زمانی شرایط جوی هوا تغییر خواهد کرد، ولی انتشار و کنترل میزان آلایندگی در دست ما است.
همچنین توضیح داد: آلایندگی تابستان با آلایندگی زمستان تفاوت دارد، در زمستان عامل آلایندگی، بیشتر ذرات معلق بوده که دلیل اصلی آن خودروهای دیزلی است.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی افزود: در تابستان دلیل اصلی آلایندگی ازن است. البته ذرات معلق در تابستان نیز وجود دارد، اما آلاینده غالب اُزن بوده که ناشی از خودروهای بنزینی است، اقدامات برای کاهش آلودگی هوا طبق مصوبهها و قوانین مشخص است، افزایش تعداد و تردد خودروهای بنزینی در تهران عامل افزایش این آلایندههاست که بهدلیل تغییرات در اجرای طرح ترافیک به دنبال شیوع کرونا اتفاق افتاد.
به گفته اشجعی امسال از نظر انتشار آلایندگی تفاوتی با سال گذشته نخواهیم داشت، زیرا اقدامات لازم انجام نشده است، به طور نمونه، باید فیلتر دوده بر روی اتوبوسها و کامیونها نصب میشد یا خودروهای فرسوده اسقاط میشدند و اقدامات دیگری که در مصوبهها آمده است؛ اما هنوز خبری از تحقق این برنامهها نیست و در نتیجه نمیتوان گفت آلایندگی در زمستان کاهش مییابد.
وی میافزاید: وضعیت جوی در پاییز و زمستان اگر وضعیت بهتر و ناپایداریها بیشتر بود وضعیت آلودگی هوا نسبت به سال گذشته بهتر میشود، اما اگر جو پایداری داشته باشیم که نسبت به سال گذشته وضعیت هوا در تهران پایدارتر است آلودگی هوا نیز نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود.
وی گفت: در کشور به دلایل مختلف، میزان آلایندههای هوا در شهرهای بزرگ بهویژه تهران بالاست و معمولا از اواخر پاییز شاهد پدیده وارونگی هوا هستیم که این موضوع احتمال شیوع بیماریهای تنفسی را افزایش میدهد در صورتی که برنامههای منظمی برای رفع معضل آلودگی هوا اندیشیده نشود، به احتمال فراوان شاهد افزایش چشمگیر موارد کووید – ۱۹ خواهیم بود.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی ادامه داد: احتمال تشدید آلودگیها در پاییز و زمستان است و این در حالیست که امسال با توجه به بروز بحران کرونا، شرایط سختتر شده است و بسیاری از کارشناسان نسبت به احتمال تشدید بحران کرونا در کنار افزایش آلایندهها به ویژه در کلانشهرها هشدار میدهند و این امر لزوم پیشبینی، چارهاندیشی و مدیریت آلودگی هوا را بیش از پیش نشان میدهد.
اشجعی عنوان کرد: سازمان محیط زیست کشور با توجه به شرایط خاص و بحرانی بیماری کرونا و با بررسیهای خود نسبت به اقتصاد کشور و تحریم ها، پیشنهاداتی را در قالب بستهای که در هزینه کمتر و در زمان کوتاهتر و قدرت تاثیر گذاری بیشتری و همچنین قابل اجرا و عمایاتی باشد، اقداماتی از فبیل نوسازی سیستم حمل و نقل اگر هم اجرایی شود حدود چندسالی به طول میکشد.
وی در خصوص پیشنهاد نصب فیلتر جذب در اتوبوسهای شهری، گفت: این پیشنهاد را به ستاد مبارزه با کرونا را داده ایم که در صورت تصویب، انتظار میرود که میزان آلایندگی کمتر باشد، ولی در حال حاضر پیشنهادات ما بطوری است که هزینهها و زمان کمتر و با تاثیر بیشتری را ارائه داده ایم، اقداماتی از قبیل: تردد خودروهای دیزلی هم در شب و هم در روز ممنوع باشد بجز خودروهایی که مواد غذایی و سوخت را حمل میکنند و همچنین مقدماتی را فراهم کردیم تا رفت و آمد گسترده ماشینهایی که از سوخت مازوت استفاده میکنند را کنترل کنیم.
اشجعی افزود: برای کاهش ذرات آلاینده تقاضا کردیم تا نیروگاههایی که در حاشیه کلانشهرها هستند از سوخت مازوت استفاده نکنند و صنایع اطراف تهران باید از سوخت گاز بجای سوخت مازوت استفاده کنند تا الودگی کمتر باشد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *