مقام محیط زیست: برای کاهش آلودگی شهرهای بزرگ حداقل ۵ سال زمان نیاز داریم
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تا کاهش آلودگی و یا به صفر رساندن میزان آلودگی در شهرها بخصوص شهرهای بزرگ، بیشتر از ۵ سال طول میکشد.
خبرگزاری میزان -
اشجعی ادامه داد:اما بین همه این تعریفها و استانداردها، ما استانداردهای مرجع داریم که با همه متفاوت هستند. در اصل به صورت یک سبک هستند، به طور مثال استانداردهای اروپا، ژاپن و آمریکا به صورت یک سبک برای بیشتر کشورها به عنوان معیار قرار گرفته اند به صورتی که برای بیشتر کشورها مورد استفاده قرار گرفته اند.
وی افزود: ما برای کاهش آلودگی از استانداردهایی استفاده میکنیم، که بین همه این تعریفها و استانداردهایی که کشورها برای خود تعریف میکنند، کشور ما ایران هم از زمان گذشته تا الان بر اساس استانداردهای کشورهای اروپایی پیش رفته ایم، اصطلاحاتی از قبیل یورو ۲ و یورهای ۴ و ۵ بر مبنای استانداردهای اروپا تعیین و تعریف میشوند.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی توضیح داد: در حال حاضر استانداردهایی را معیار قرار داده ایم که در بحث تولیدات داخلی خودرو از ابتدای سال ۹۹، برای خودروهای غیردیزلی، بنزینی و دوگانهسوز یورو ۵ ساخته میشوند، از ابتدای سال ۹۹، در حال حاضر در اروپا خودروهای ماکسیما یورو ۶ و بر پایهی استانداردهای یورو ۶ خودرو را طراحی میکنند.
همچنین درباره نصب استانداردهای یورو ۴ در خودروهای دیزلی گفت: در خصوص خودروهای دیزلی ما دو استاندارد حداقلی داریم یکی استاندارد یورو ۴ به اضافه نصب فیلتر جاذب ذرات معلق، در واقع در یورو ۴ فیلتیر جاذب ذرات معلق وجود ندارد که در اصل همین فیلترها روی کاهش آلودگی تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: در خصوص خودروهای دیزلی یا باید یورو ۴ با نصب فیلتر جذب باشند و یا اینکه E۷ باشند که یک سطح از یورو ۵ بالاتر است یا هم یورو ۶ باشند که در حال حاضر تولید داخل هم نصب فیلتر جذب را نداریم که تاثیر عمده کاهش آلودگی درخودروهای دیزلی همین فیلترها هستند، در حال حاضر تولیدات داخلی بر اساس همین استاندارد تولید میشود.
بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتوگو با میزان با اشاره به اینکه هرچه استانداردهای خودرویی بیشتر باشد، آلودگی هوا کمتر است، گفت: در اتحادیه اروپا برای خود یک استانداردهایی را تعریف میکند، همچنین، آمریکا برای هم خود استانداردهایی را تعریف کردهاست و کشورهای دیگر همچون ژاپن، هند، چین و ... تعریف خاص خود را از استاندارد میزان آلودگی خودرو دارند.
اشجعی ادامه داد:اما بین همه این تعریفها و استانداردها، ما استانداردهای مرجع داریم که با همه متفاوت هستند. در اصل به صورت یک سبک هستند، به طور مثال استانداردهای اروپا، ژاپن و آمریکا به صورت یک سبک برای بیشتر کشورها به عنوان معیار قرار گرفته اند به صورتی که برای بیشتر کشورها مورد استفاده قرار گرفته اند.
وی افزود: ما برای کاهش آلودگی از استانداردهایی استفاده میکنیم، که بین همه این تعریفها و استانداردهایی که کشورها برای خود تعریف میکنند، کشور ما ایران هم از زمان گذشته تا الان بر اساس استانداردهای کشورهای اروپایی پیش رفته ایم، اصطلاحاتی از قبیل یورو ۲ و یورهای ۴ و ۵ بر مبنای استانداردهای اروپا تعیین و تعریف میشوند.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی توضیح داد: در حال حاضر استانداردهایی را معیار قرار داده ایم که در بحث تولیدات داخلی خودرو از ابتدای سال ۹۹، برای خودروهای غیردیزلی، بنزینی و دوگانهسوز یورو ۵ ساخته میشوند، از ابتدای سال ۹۹، در حال حاضر در اروپا خودروهای ماکسیما یورو ۶ و بر پایهی استانداردهای یورو ۶ خودرو را طراحی میکنند.
همچنین درباره نصب استانداردهای یورو ۴ در خودروهای دیزلی گفت: در خصوص خودروهای دیزلی ما دو استاندارد حداقلی داریم یکی استاندارد یورو ۴ به اضافه نصب فیلتر جاذب ذرات معلق، در واقع در یورو ۴ فیلتیر جاذب ذرات معلق وجود ندارد که در اصل همین فیلترها روی کاهش آلودگی تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: در خصوص خودروهای دیزلی یا باید یورو ۴ با نصب فیلتر جذب باشند و یا اینکه E۷ باشند که یک سطح از یورو ۵ بالاتر است یا هم یورو ۶ باشند که در حال حاضر تولید داخل هم نصب فیلتر جذب را نداریم که تاثیر عمده کاهش آلودگی درخودروهای دیزلی همین فیلترها هستند، در حال حاضر تولیدات داخلی بر اساس همین استاندارد تولید میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *