آموزش پیشگیری اولیه از اعتیاد در سطح مدارس کشور
کارشناس امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: همکاری بین آموزشوپرورش و ستاد مبارزه با موادمخدر با محوریت درسنامه پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، در مدارس اجرا میشود.
خبرگزاری میزان -
وی ادامه داد: این برنامه از سالهای گذشته با نام توانمندسازی همزمان دانشآموزان، والدین و کارکنان اجرا میشود و هدف از آن آموزش مهارتهای خودمراقبتی با تأکید بر مهارتهایی، چون تفکر انتقادی و حل مسئله، تصمیمگیری، کنترل هیجان، جراتمندی برای نه گفتن، شناخت رفتارهای پرخطر (برای دانشآموزان)، سبکهای فرزندپروری، شناخت رفتارهای پرخطر (برای والدین) و مهارتهای ارتباط مؤثر با دانشآموزان و شناخت رفتارهای پرخطر (برای کارکنان مدارس) میباشد.
کارشناس امور فرهنگی و پیشگیری ستاد تصریح کرد: این برنامه، در قالب همکاری فیمابین آموزشوپرورش و ستاد مبارزه با موادمخدر برای سه دوره تحصیلی و با محوریت درسنامه پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر طراحی و تدوین شده است که در مدارس اجرا میشود.
حمیدیفر در ادامه به شرح سرفصلهای آموزشی درسنامههای پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر پرداخت و گفت: دانش آموزان در این درسنامه، طی سه جلسه مهارتهای پایه اجتماعی، شناخت رفتارهای پرخطر و مهارتهای خودمراقبتی را فرا میگیرند.
وی با بیان اینکه والدین در راهنمای درسنامه ویژه خود، طی سه جلسه مباحثی همچون شناخت اعتیاد و رفتارهای پرخطر در بین کودکان و نوجوانان (آشنایی با مصادیق، علائم و شیوههای مداخله)، مهارتهای فرزندپروری و مهارتهای مورد نیاز کودکان و نوجوانان برای خودمراقبتی را کسب میکنند، افزود: کارکنان نیز در این درسنامه، طی چهار جلسه با مباحثی همچون شناخت اعتیاد و رفتارهای پرخطر در بین کودکان و نوجوانان (آشنایی با مصادیق، علائم و شیوههای مداخله)، مهارتهای ارتباط مؤثر با دانشآموزان، فنون مدیریت کلاس با رویکرد پیشگیری، مهارتهای مورد نیاز کودکان و نوجوانان برای خودمراقبتی، مهارتهای مشاورهای و مداخله مختصر کلاسی در بهداشت روان، رفتارهای پرخطر و آسیبهای اجتماعی آشنا میشوند.
کارشناس امور فرهنگی و پیشگیری ستاد در ادامه شمار افراد تحت پوشش این برنامه را در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸، بیش از ۹ میلیون نفر خواند و تصریح کرد: در ۱۲ هزار و ۶۴۵ مدرسه دوره ابتدایی که سال گذشته این برنامه اجرا شد، ۳ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۱۴۴ نفر از دانش آموزان، والدین و کارکنان تحت پوشش قرار گرفتند.
حمیدیفر ادامه داد: همچنین در سال تحصیلی گذشته، در ۱۷ هزار و ۹۷۱ مدرسه مقطع دوره اول متوسطه، سه میلیون و ۶۸۱ هزار و ۹۱۴ نفر از دانشآموزان، والدین و کارکنان و در ۱۲ هزار و ۷۵۹ مدرسه مقطع دوم متوسطه، دو میلیون و ۴۳۴ هزار و ۹۴۵ نفر از دانش آموزان، والدین و کارکنان تحت پوشش برنامه توانمندسازی قرار گرفتند.
حمیدی فر در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نیز، برنامه توانمندسازی دانشآموزان، والدین و کارکنان، براساس هماهنگیها و برنامهریزیهای انجام شده، با وجود شرایط ناشی از بیماری کرونا، ادامه خواهد یافت و حداقل در ۴۰ درصد از مدارس کشور، اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: آموزشها از طریق شبکه «شاد» آموزشوپرورش و بهصورت تکمیلی در وضعیت نیمهحضوری مدارس ارائه میشود و برای کمک به تقویت و تعمیق آموزشها، از محصولات کمک آموزشی نیز استفاده خواهد شد.
حمیدیفر ادامه داد: علاوه بر برنامه توانمندسازی، تلاش داریم طرح یاریگران زندگی را در شبکه آموزشی شاد اجرا کنیم، تاکنون نیز هماهنگیهای فنی در این زمینه انجام شده و جهت درج پیامهای پیشگیری و مهارتهای زندگی ویژه دانشآموزان در قالب این طرح، با هماهنگیهای درونسازمانی و برونسازمانی ما بین ستاد مبارزه با موادمخدر و آموزشوپرورش، یک ربات ویژه در شبکه شاد برای دانش آموزان طراحی شده است که از ماه آینده بهصورت کلان برای عموم دانش آموزان قابل نمایش خواهد بود.
وی بیان کرد: همچنین در شبکه شاد، یک باکس ویژهای در نظر گرفته شده و در آن، مقدمات اولیه راجع به راهاندازی آن ربات در قالب طرح یاریگران زندگی به همراه کانالهای تعریف شده با محوریت پیشگیری از اعتیاد ذکر شده است. این باکس مربوط به زیر شاخه معاونت امور فرهنگی و پرورشی وزارت آموزشوپرورش میباشد که اکنون نیز در شبکه شاد قابل رؤیت است.
هادی حمیدیفر در گفتوگو با میزان گفت: وزارت آموزشوپرورش و ستاد مبارزه با موادمخدر، در چارچوب همکاریهای سالانه، برنامههای مختلفی را اجرا میکنند که یکی از مهمترین این برنامهها، آموزش پیشگیری اولیه از اعتیاد در سطح مدارس کشور میباشد.
وی ادامه داد: این برنامه از سالهای گذشته با نام توانمندسازی همزمان دانشآموزان، والدین و کارکنان اجرا میشود و هدف از آن آموزش مهارتهای خودمراقبتی با تأکید بر مهارتهایی، چون تفکر انتقادی و حل مسئله، تصمیمگیری، کنترل هیجان، جراتمندی برای نه گفتن، شناخت رفتارهای پرخطر (برای دانشآموزان)، سبکهای فرزندپروری، شناخت رفتارهای پرخطر (برای والدین) و مهارتهای ارتباط مؤثر با دانشآموزان و شناخت رفتارهای پرخطر (برای کارکنان مدارس) میباشد.
کارشناس امور فرهنگی و پیشگیری ستاد تصریح کرد: این برنامه، در قالب همکاری فیمابین آموزشوپرورش و ستاد مبارزه با موادمخدر برای سه دوره تحصیلی و با محوریت درسنامه پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر طراحی و تدوین شده است که در مدارس اجرا میشود.
حمیدیفر در ادامه به شرح سرفصلهای آموزشی درسنامههای پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر پرداخت و گفت: دانش آموزان در این درسنامه، طی سه جلسه مهارتهای پایه اجتماعی، شناخت رفتارهای پرخطر و مهارتهای خودمراقبتی را فرا میگیرند.
وی با بیان اینکه والدین در راهنمای درسنامه ویژه خود، طی سه جلسه مباحثی همچون شناخت اعتیاد و رفتارهای پرخطر در بین کودکان و نوجوانان (آشنایی با مصادیق، علائم و شیوههای مداخله)، مهارتهای فرزندپروری و مهارتهای مورد نیاز کودکان و نوجوانان برای خودمراقبتی را کسب میکنند، افزود: کارکنان نیز در این درسنامه، طی چهار جلسه با مباحثی همچون شناخت اعتیاد و رفتارهای پرخطر در بین کودکان و نوجوانان (آشنایی با مصادیق، علائم و شیوههای مداخله)، مهارتهای ارتباط مؤثر با دانشآموزان، فنون مدیریت کلاس با رویکرد پیشگیری، مهارتهای مورد نیاز کودکان و نوجوانان برای خودمراقبتی، مهارتهای مشاورهای و مداخله مختصر کلاسی در بهداشت روان، رفتارهای پرخطر و آسیبهای اجتماعی آشنا میشوند.
کارشناس امور فرهنگی و پیشگیری ستاد در ادامه شمار افراد تحت پوشش این برنامه را در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸، بیش از ۹ میلیون نفر خواند و تصریح کرد: در ۱۲ هزار و ۶۴۵ مدرسه دوره ابتدایی که سال گذشته این برنامه اجرا شد، ۳ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۱۴۴ نفر از دانش آموزان، والدین و کارکنان تحت پوشش قرار گرفتند.
حمیدیفر ادامه داد: همچنین در سال تحصیلی گذشته، در ۱۷ هزار و ۹۷۱ مدرسه مقطع دوره اول متوسطه، سه میلیون و ۶۸۱ هزار و ۹۱۴ نفر از دانشآموزان، والدین و کارکنان و در ۱۲ هزار و ۷۵۹ مدرسه مقطع دوم متوسطه، دو میلیون و ۴۳۴ هزار و ۹۴۵ نفر از دانش آموزان، والدین و کارکنان تحت پوشش برنامه توانمندسازی قرار گرفتند.
حمیدی فر در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نیز، برنامه توانمندسازی دانشآموزان، والدین و کارکنان، براساس هماهنگیها و برنامهریزیهای انجام شده، با وجود شرایط ناشی از بیماری کرونا، ادامه خواهد یافت و حداقل در ۴۰ درصد از مدارس کشور، اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: آموزشها از طریق شبکه «شاد» آموزشوپرورش و بهصورت تکمیلی در وضعیت نیمهحضوری مدارس ارائه میشود و برای کمک به تقویت و تعمیق آموزشها، از محصولات کمک آموزشی نیز استفاده خواهد شد.
حمیدیفر ادامه داد: علاوه بر برنامه توانمندسازی، تلاش داریم طرح یاریگران زندگی را در شبکه آموزشی شاد اجرا کنیم، تاکنون نیز هماهنگیهای فنی در این زمینه انجام شده و جهت درج پیامهای پیشگیری و مهارتهای زندگی ویژه دانشآموزان در قالب این طرح، با هماهنگیهای درونسازمانی و برونسازمانی ما بین ستاد مبارزه با موادمخدر و آموزشوپرورش، یک ربات ویژه در شبکه شاد برای دانش آموزان طراحی شده است که از ماه آینده بهصورت کلان برای عموم دانش آموزان قابل نمایش خواهد بود.
وی بیان کرد: همچنین در شبکه شاد، یک باکس ویژهای در نظر گرفته شده و در آن، مقدمات اولیه راجع به راهاندازی آن ربات در قالب طرح یاریگران زندگی به همراه کانالهای تعریف شده با محوریت پیشگیری از اعتیاد ذکر شده است. این باکس مربوط به زیر شاخه معاونت امور فرهنگی و پرورشی وزارت آموزشوپرورش میباشد که اکنون نیز در شبکه شاد قابل رؤیت است.
بیشتر خوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *