تاکید مدیر حوزههای علمیه بر توسعه و تقویت طرح مدارس امین
- طبق گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی، امروز در دیدار امانی تهرانی، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش که در دفتر مدیر حوزههای علمیه در قم برگزار شد با بیان این که در زمینه تعلیم و تربیت کار کمی درحوزه و دانشگاه شده و لازم است موضوع تعلیم و تربیت در حوزه و حتی دانشگاه ارتقاء و تقویت پیدا کند، گفت: اگر در جایی در مورد تعلیم و تربیت کاری شده در نهادهای مانند حوزه و دانشگاه بوده، باید بدانیم مهمترین سرمایه هر نهادی توجه به بحث تعلیم و تربیت است، این سرمایه را باید در موارد مختلف فقهی، اجتهادی فلسفی مورد کنکاش و بررسی دقیق علمی قرار داد و حتی میبایست درمتن فقه، پایگاه اجتهادی برای تعلیم و تربیت طراحی میشد.
مدیر حوزههای علمیه افزود: در دورانی که در زمینه تعلیم و تربیت تحقیق و پژوهش میکردم سعی کردم طرحهای کلان در مورد فقه تعلیم و تربیت به صورت درس خارج ارائه دهم و کارهایی هم در مورد فلسفه تربیت اسلامی به صورت اجتهادی دقیق حوزوی و سیر تربیتی پیامبر اسلام و اهل بیت (ع) انجام و در اختیار علاقهمندان به این مباحث قرار گیرد.
عضو شورای عالی حوزه با بیان این که مدارس شهید مطهری و صدرا به قوت سابق نیستند، گفت: بعد از شکل گیری ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش و بر اساس کار مطالعاتی جامعی که صورت گرفته، سعی شد برنامه ۵ ساله برای انجام بهتر فعالیتها نوشته، تصویب و با توجه به همین الگو، طرح آمایش در حوزه هم به سرانجام مطلوب برسد که در آن کارکردهای زیادی براساس تفاهم نامه مشترک گنجانده شده است.
امام جمعه قم اظهار داشت: آن ۴۰ محور در ارتباط با مسائل آموزشی، پژوهشی، ترویجی، تبلیغی و... است که با استفاده از تجارب کارشناسان بدست آمده است.
آیت الله اعرافی با اشاره به راه اندازی مدارس امین، گفت: طرح امین دارای رویکرد امینی است و از میان۱۰۰ هزار مدرسه تنها در ۲ الی ۳ هزار مدرسه این طرح اجرا میشود و امید است که مبلغان این طرح هم توسعه و تعمیق پیدا کرده و مورد حمایت قرار گیرند.
مدیر حوزههای علمیه بیان داشت: در هر صورت مدیریت حوزههای علمیه آماده هر نوع همکاری در بحث توسعه مدارس امین، قوت بخشیدن به مدارس علوم و معارف اسلامی و حضور مبلغان قوی و توانمند در آموزش و پرورش است.
در ابتدای این دیدار امانی تهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، ضمن همکاری با حوزههای علمیه بر تقویت و توسعه مدارس علوم معارف اسلامی تأکید و این مدارس را پشتوانه محکمی برای آینده حوزههای علمیه دانست.
وی کیفی سنجی و تقویت مدارس علوم و معارف اسلامی برای تربیت بهتر نوجوانان و جوانان و ایجاد زمینه مناسب برای جذب این دانش آموزان در حوزه را ضروری دانست و اظهارداشت: اگر نگاه به مدارس علوم غیر از این باشد، هیچ فایدهای نخواهد داشت و بهتر این است که توسعه هم پیدا نکند.