صنعت هوانوردی؛ گلوگاهی حیاتی در روزهای کرونایی
-طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، «علیرضا زالی» در نشستی که با هدف بررسی اقدامات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در مقابله با کرونا با حضور اعضای هیات مدیره و مدیران شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در فرودگاه مهرآباد برگزار شد با تاکید بر ضرورت نظارت دقیق بر روند رعایت پروتکلهای بهداشتی در فرودگاهها برای جلوگیری از شیوع کرونا، افزود: در شرایط فعلی صنعت هوانوردی میتواند به عنوان یک گلوگاه حساس عمل کند.
وی با بیان اینکه کشورهای آسیای شرقی علی رغم مجاورت جغرافیایی با چین، نسبت به بسیاری از کشورهای دورتر به نقطه داغ ابتلا تبدیل نشدند، بر نقش پررنگ صنعت هوایی در گسترش بیماریهای واگیر اشاره کرد.
وی با بیان اینکه نوع تعهد سازمانی که به عنوان یک فرهنگ در ماههای کرونایی در شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران شکل گرفته ارزنده است، گفت: این فرهنگ کماکان به عنوان یک خصلت سازمانی برای استمرار پروتکلها و شیوه نامههای اجرایی بهداشتی با همان طراوت روزهای آغازین برای صیانت از سلامت مسافرین باید باقی بماند.
زالی در ادامه یادآور شد: البته شیوه نامههای استاتیک در روزهای بحرانی پاسخگوی نیازها نیست و شیوه نامهها باید به صورت داینامیک و پویا تدوین شوند.
وی با اشاره با ساختار منظم و برنامه پذیر این شرکت، گفت: این شرکت ظرفیت خوبی برای توجه به موازین بهداشتی دارد و تلاش این شرکت در سالهای اخیر برای رسیدن به استاندارهای بین المللی یک نقطه قوت است.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا با اشاره به چندوجهی و چند ساحتی بودن فرآیند سفر مسافران از طریق این شرکت، بر ضرورت آنالیز سهم خطرات بخشهای مختلف از جمله گیتهای کنترلی، ایرلاینها و استقرار در هواپیماها تاکید کرد.
زالی با بیان اینکه بخش عمدهای از توفیق شیوه نامهها به آحاد شهروندی مرتبط است، نسبت به تهیه بستههای آموزشی برای بالا بردن سطح سواد سلامت مسافران توسط ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران اعلام آمادگی کرد.
«سیاوش امیرمکری» رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز در این جلسه تاکید کرد که با وجود کاهش ۸۰ درصد درآمدهای هوانوردی در شرکت، فرودگاهها از تمام ظرفیتهای موجود در استانها برای تامین امکانات و منابع لازم برای پیشگیری و مقابله با بحران کرونا استفاده کردند.
وی ادامه داد: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران دارای دو وظیفه اصلی است که مدیریت و راهبری ۵۳ فرودگاه تحت مالکیت و نیز مدیریت ترافیک هوایی آسمان ایران را شامل میشود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه فرودگاه در عین داشتن زیرساختهای انتقال سریع مسافران، در صورت عدم اتخاذ تمهیدات لازم، ظرفیت انتقال سریع بیماری کرونا را نیز داراست، افزود: نخستین بخشنامههای مرتبط با پیشگیری از ویروس کرونا را پنجم بهمن سال ۱۳۹۸ یعنی قبل از شیوع بیماری در ایران، صادر کردیم و سپس وارد مراحل عملیات اجرایی و انجام اقدامات جدی در راستای دستورالعملها و رعایت پروتکلهای بهداشتی شدیم.
وی تاکید کرد: مدیران فرودگاهها به تنهایی نمیتوانند مانع گسترش ویروس کرونا شوند و باید تمام سازمانها و ارگانهای مرتبط در این زمینه همکاری کنند.
امیرمکری با اشاره به جابه جایی سالانه ۴۵ تا ۵۰ میلیون مسافر در فرودگاههای کشور، گفت: تمام مسافران ورودی و خروجی در بدو ورود به فرودگاهها غربالگری میشوند و از جمله اقدامات پیشگیرانه میتوان به ضدعفونی و گندزدایی سطوح، رعایت فاصله گذاری و نظارت و کنترل اجرای پروتکلهای بهداشتی اشاره کرد.
وی همچنین از اختصاص حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین محصولات شوینده مورد نیاز فرودگاهها با استفاده از ظرفیت استانها با وجود شرایط دشوار کاهش ۸۰ درصدی درآمدهای هوانوردی شرکت خبر داد و افزود: با رعایت جدی پروتکلهای بهداشتی تلاش کردیم که مانع وقفه در خدمت رسانی فرودگاهها شویم.