نظر یک عضو شورای شهر درباره ساختمان های ناایمن تهران
همچنان تعداد قابل توجهی ساختمان ناایمن بالقوه مهیا برای حوادثی مثل کلینیک سینا و یا ساختمان پلاسکو در سطح شهر تهران وجود دارد.
خبرگزاری میزان -
در این رابطه حسن رسولی عضو شورای شهر تهران با ابراز اینکه ما همچنان در سطح شهر تهران تعداد قابل توجهی ساختمان ناایمن بالقوه مهیا برای حوادثی مثل کلینیک سینا و یا ساختمان پلاسکو داریم به میزان گفت: دو مسوولیت دراین باره متوجه شهرداری است. یکی شناسایی ساختمانهای ناایمن به ویژه ساختمانهای خاص و ویژه شبیه پلاسکو که به لحاظ میزان فعالیت، رفت و آمد، استقرار جمعیت و محیط کار از تراکم بالایی برخوردار هستند و اعلام نایمن بودن و آسیب پذیر بودن این واحدها به مالکان حقیقی و حقوقی واخطار دادن به آنها جهت رفع نواقص ایمنی و نصب تجهیزات اعلام تهدیدهایی از جنس آتش سوزی و مواردی از این دست.
عضو شورای شهر تهران درباره وظیفه دوم شهرداری گفت: شهرداری باید از طریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اقدامات مربوط به مقابله و اطفا حریق و البته پیشگیری که از همان طریق دادن هشدار صورت میگیرد را پیگیری کند.
وی ادامه داد:، اما اختیار اعمال قوه قهریه در این مسیر طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری ها از شهرداری سلب شده و مستلزم ورود دادستان به عنوان مدعی العموم است. اما اینکه چه باید کرد علاوه بر این دو وظیفهای که به شهرداری محول شده باید این موضوع در مراجع زیربط مثل شورای امنیت کشور، شورای تامین استان و یا مراجع قضایی به بحث گذاشته شود و مستند به قوانین بالادستی برای مقاوم سازی و نصب تجهیزات الزامی متوجه مالکان شود و هم اقدام قانونی درباره مالکانی که استنکاف میکنند صورت گیرد.
رسولی در ادامه با اشاره به اینکه در هر یک از ساختمانهای ناایمن تهران هر آن احتمال میرود که وقوع حریق خسارتهایی اعم از مالی و جانی به بار بیاورد گفت: دامنه این خسارات فقط متوجه مالکان نخواهد بود بلکه کل شهر و شهروندان به ویژه همسایگان نیز از آثار و عواقب این سوانح متضرر میشوند و در امان نیستند؛ بنابراین این حق شهروندان است که برخورد قاطعتر و جدی تری را در جهت افزایش ضریب ایمنی ساختمانهای بزرگ مقیاس سطح شهر مطالبه بکنند.
رسولی همچنین در پاسخ به این پرسش که شورای شهر برای ورود به این مساله و نظارت بر ایمنی سازی ساختمانهای تهران چه برنامههایی را دنبال میکند گفت: ما در شورای شهر دو اقدام را در راستای اقداماتی که از گذشته توسط شوراهای ادوار قبلی صورت گرفته و نیز قوانین بالادستی انجام داده ایم. در وهله اول ردیف ویژهای برای تقویت و تجهیز هرچه بیشتر سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی به لحاظ مادی در نظر گرفتیم. امروز ناوگان آتش نشانی پایتخت از حیث برخوردار بودن از تجهیزاتی مانند نردبانهای بلند مرتبه و یا ماشین آلات اطفا حریق و سایر تجهیزات با سه سال قبل قابل مقایسه نیست.
وی ادامه داد: اقدام دومی که در بخش نظارتی کردیم این بود که شهرداری تهران را موظف کردیم که نسبت به شناسایی تمام ساختمانهای در معرض آسیب براساس شاخصهای استاندارد آتش نشانی که شاخصهای متعارف بین المللی هستند به وظیفه خودش که تشکیل پرونده و اخطار دادن به مالکان هست بپردازد.
- روز گذشته مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از افشای نام ۱۰۰۰ ساختمان ناایمن تهران خبر داد و اعلام کرد شناسایی این نوع ساختمانها همچنان ادامه دارد.
در این رابطه حسن رسولی عضو شورای شهر تهران با ابراز اینکه ما همچنان در سطح شهر تهران تعداد قابل توجهی ساختمان ناایمن بالقوه مهیا برای حوادثی مثل کلینیک سینا و یا ساختمان پلاسکو داریم به میزان گفت: دو مسوولیت دراین باره متوجه شهرداری است. یکی شناسایی ساختمانهای ناایمن به ویژه ساختمانهای خاص و ویژه شبیه پلاسکو که به لحاظ میزان فعالیت، رفت و آمد، استقرار جمعیت و محیط کار از تراکم بالایی برخوردار هستند و اعلام نایمن بودن و آسیب پذیر بودن این واحدها به مالکان حقیقی و حقوقی واخطار دادن به آنها جهت رفع نواقص ایمنی و نصب تجهیزات اعلام تهدیدهایی از جنس آتش سوزی و مواردی از این دست.
عضو شورای شهر تهران درباره وظیفه دوم شهرداری گفت: شهرداری باید از طریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اقدامات مربوط به مقابله و اطفا حریق و البته پیشگیری که از همان طریق دادن هشدار صورت میگیرد را پیگیری کند.
وی ادامه داد:، اما اختیار اعمال قوه قهریه در این مسیر طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری ها از شهرداری سلب شده و مستلزم ورود دادستان به عنوان مدعی العموم است. اما اینکه چه باید کرد علاوه بر این دو وظیفهای که به شهرداری محول شده باید این موضوع در مراجع زیربط مثل شورای امنیت کشور، شورای تامین استان و یا مراجع قضایی به بحث گذاشته شود و مستند به قوانین بالادستی برای مقاوم سازی و نصب تجهیزات الزامی متوجه مالکان شود و هم اقدام قانونی درباره مالکانی که استنکاف میکنند صورت گیرد.
رسولی در ادامه با اشاره به اینکه در هر یک از ساختمانهای ناایمن تهران هر آن احتمال میرود که وقوع حریق خسارتهایی اعم از مالی و جانی به بار بیاورد گفت: دامنه این خسارات فقط متوجه مالکان نخواهد بود بلکه کل شهر و شهروندان به ویژه همسایگان نیز از آثار و عواقب این سوانح متضرر میشوند و در امان نیستند؛ بنابراین این حق شهروندان است که برخورد قاطعتر و جدی تری را در جهت افزایش ضریب ایمنی ساختمانهای بزرگ مقیاس سطح شهر مطالبه بکنند.
رسولی همچنین در پاسخ به این پرسش که شورای شهر برای ورود به این مساله و نظارت بر ایمنی سازی ساختمانهای تهران چه برنامههایی را دنبال میکند گفت: ما در شورای شهر دو اقدام را در راستای اقداماتی که از گذشته توسط شوراهای ادوار قبلی صورت گرفته و نیز قوانین بالادستی انجام داده ایم. در وهله اول ردیف ویژهای برای تقویت و تجهیز هرچه بیشتر سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی به لحاظ مادی در نظر گرفتیم. امروز ناوگان آتش نشانی پایتخت از حیث برخوردار بودن از تجهیزاتی مانند نردبانهای بلند مرتبه و یا ماشین آلات اطفا حریق و سایر تجهیزات با سه سال قبل قابل مقایسه نیست.
وی ادامه داد: اقدام دومی که در بخش نظارتی کردیم این بود که شهرداری تهران را موظف کردیم که نسبت به شناسایی تمام ساختمانهای در معرض آسیب براساس شاخصهای استاندارد آتش نشانی که شاخصهای متعارف بین المللی هستند به وظیفه خودش که تشکیل پرونده و اخطار دادن به مالکان هست بپردازد.
بیشتر بخوانید:
رسولی با بیان اینکه عددی که رییس سازمان آتش نشانی درباره شناسایی ساختمانهای ناایمن تهران اعلام کرده حاصل حساسیت و توجه شورای پنجم نسبت به ایمنی اماکن و تاسیسات و ساختمانهای بزرگ شهر تهران است تاکید کرد مسوولیت اجرایی دیگری دراین خصوص متوجه شهرداری و شورای شهر نیست.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *