«ویلاییها» روایتی از ایثار زنان در دوران ۸ سال دفاع مقدس
- فیلم سینمایی «ویلایی ها» به کارگردانی منیر قیدی اثری در ژانر دفاع مقدس بود که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد، این فیلم توانست با اقبال عمومی مخاطبان روبرو شده و در اکران عموم هم رضایت بالای تماشاگران را کسب کند.
«ویلایی ها» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین استعداد برتر فیلم اولی را برای منیر قیدی به همراه داشته باشد، همچنین «ثریا قاسمی» برای این فیلم سیمرغ بلورین نقش مکمل زن را دریافت کرد.
ویلاییها قصه خانوادههای فرماندهان سپاه و ارتش در سال ۱۳۶۵ است. عزیز زن ۵۰ سالهای است که همراه نوههایش وارد مجموعه ویلاها میشود. الیاس نیز راننده بسیجی است که هر وقت وارد مجموعه میشود همه نگران این میشوند که شاید خبر شهادت یکی از فرماندهان را بدهد. پس از مدتی سیما که عروس عزیز است از تهران میآید تا بچههای خود را به خارج از کشور ببرد.
طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، ثریا قاسمی، آناهیتا افشار، علی شادمان و صابر ابر از جمله بازیگرانی هستند که در ویلاییها به ایفای نقش پرداخته اند.
ویلاییها فیلمی در ژانر دفاع مقدس محسوب میشود. البته با گذشت زمان و حضور کارگردانهای صاحب سبک و جوان ژانر دفاع مقدس ابعاد تازهای از خود را بروز داد.
پرداختن به مشکلات اسرا، تاثیرات جنگ بر کودکان، مشکلات و فداکاریهای زنان در هشت سال دفاع مقدس، خانواده شهدا و مادران شهدای گمنام و منتظر از جمله مضامین متفاوتی بود که بعد از انتشار خاطرات شهدا و بازماندگانشان در سینمای ایران به چشم خورد.
از جمله آثار موفق در این ژانر را میتوان، شیار ۱۴۳، به نام پدر، آزانس شیشهای، نفس و بوی پیراهن یوسف اشاره کرد.
فیلم سینمایی ویلاییها با تمرکز بر مشکلات زنان رزمندگان حاضر در جبهه، به فداکاری و انتظار آنان در روزهای دفاع مقدس میپردازد. نام این فیلم براساس انتخاب لوکیشن بسیار مناسب برای چنین اثری گذاشته شده و ویلاییها را عنوان یکی از متفاوتترین آثار دفاع مقدس نامگذاری میکند.
فیلمنامه این اثر، روایتگر دورانی ملتهب از ۸ سال دفاع مقدس بوده و مخاطب را تماماً درگیر فضای آن روزها میکند. حضور جمعی از زنان پشت سنگرهای نبرد، در انتظار خبری کوتاه از همسرانشان لحظاتی دراماتیک را به فیلم بخشیده و گهگاه به تراژدی منتهی میشود.
دیالوگ نویسی این اثر زیرکانه بوده و نبود نقطه عطف چندان قوی را پوشش داده است. دیالوگهایی که بیشک با توجه تحقیق و بررسیهای فیلمنامهنویس اتفاق افتاده است.
نقطه بزرگ و مثبت ویلاییها را بدون شک باید در بازی بازیگران آن دانست. به جز بازی فوقالعاده ثریا قاسمی، بازیگران دیگر کاملاً در خدمت فیلمنامه و دقیق بازی میکنند. هرچند بازی پریناز ایزدیار چندان متفاوت از سایر آثارش نیست، اما طنار طباطبایی اتفاقی کاملاً ملموس را ارائه میدهد.
ثریا قاسمی در دوران کهنسالی، اما درس بازیگری میآموزد و در میان تمامی بازیگران این فیلم چند سر و گردن بالاتر ایستاده است. این بازیگر برجسته سینمای ایران در ویلاییها علاوه بر بازی باورپذیر و تاثر برانگیز توانسته رابطه خوبی با سایر بازیگران ایجاد کرده و به تک تک آنها برای بهتر دیده شدن کمک کند.
از جهت کارگردانی فیلم ویلاییها ریسک بزگری است. ریسک از آن جهت که انتخاب لوکیشنی محدود دست کارگردان را بسته گذاشته و با جلوگیری از تنوع شاید کارگردان را در ورطه تکرار بیاندازد، اما قیدی توانسته با انتخاب درست و جایگیری دوربین در محلهای مورد نظرش فیلمنامه را در محیطی محدود با التهابی درخور پیش ببرد.
ویلاییها نماینده این روزهای سینمای دفاع مقدس در میان فیلمهای روی پرده سینما و در رقابت با فیلمهای کمدی جایگاه بسیار مناسب چهارمین فیلم را در اختیار داشته و با توجه به تعداد محدود سینما با استقبال مخاطبان روبرو شده است.