چند راهکار اساسی برای مهار استرس دانشآموزان در شرایط کرونایی
حمید یوسفی در گفتوگو با میزان راهکارهایی برای مهار استرس دانشآموزان بیان کرد و گفت: والدین و معلمان الگوی رفتاری دانشآموزان هستند و کودکان و نوجوانان به بزرگترها نگاه میکنند و بسیاری از مسائل را از آنها میآموزند از این رو پدرها و مادرها و همچنین آموزگاران باید به ویژه در شرایط کرونایی به ترسهای خود غلبه کنند و نسبت به واکنشهای خود دقت داشته باشند.
وی ضمن اشاره به اینکه بزرگترها نباید شرایط موجود را بحرانی جلوه دهند و باعث ترس کودک شوند، ادامه داد: رفتار آرام و بدون استرس والدین و معلمان سبب آرامش دانشآموزان میشود و لازم است پدر و مادرها و همچنین آموزگاران در خصوص احساسات و ترسهای کودکان و نوجوانان چه در خصوص کرونا و چه در زمینه مسائل آموزشی از آنها سوال کنند.
این روانپزشک کودک و نوجوان بیان کرد: توصیه میشود بزرگترها از کودک بخواهند از ترسهای خود صحبت کند و یا آنها را در قالب نقاشی به تصویر بکشد و پس از آن که با نگرانیهای دانشآموز آشنا شدند، در مورد آنها به فرزند خود توضیح دهند و کودک را مطمئن کنند که معلمان و کادر مدرسه تا حد امکان از او در مقابل ویروس کرونا مراقبت میکنند و این مسئله مشکلی است که تمام دنیا درگیر کرونا است و با آن دست و پنجه نرم میکند، چرا که صحبت کردن و توضیح دادن در خصوص نگرانیهای دانشآموز موجب آرامش و کاهش استرس او میشود.
یوسفی با بیان اینکه کادر مدرسه باید از لحاظ بهداشتی شرایط امن و مطمئنی را برای دانشآموزان فراهم کنند، در خصوص راهکارهای کاهش استرس برای کلاس اولیها افزود: ورود به یک محیط جدید به تنهایی برای کودکان استرس آور است و معمولا والدین در روزهای اول مدرسه کنار دانشآموزان کلاس اولی هستند و از آنها مراقبت میکنند و نکته بسیار مهم در این خصوص این است که پدر و مادرها خیلی سعی نکنند به فرزند خود اطمینان خاطر بدهند، چرا که انجام بیش از اندازه این اقدام موجب نگرانی کودکان میشود و آنها فکر میکنند شاید قرار است اتفاق وحشتناکی رخ دهد که والدین تا این اندازه به آنها اطمینان خاطر میدهند و همچنین کلاس اولیها چون نسبت به سایر دانشآموزان تجربه کمتر و ترس بیشتری دارند به مراقبت نامحسوس اضافهتری احتیاج دارند.