شبکه نمایش خانگی؛ رشد کیفیت و جلب نظر مخاطب یا افت و به آب بستن آثار؟
- شبکه نمایش خانگی طی ماههای اخیر با استقبال بسیار فراوانی از سوی مخاطبان مواجه شده چراکه سریالهای متنوع و با کیفیتی در این شبکه تولید و به مخاطبان ارائه شده است و بیشتر مخاطبان با خرید اشتراک شبکههای اینترنتی به تماشای سریالهای تولید شده و فیلمهای در حال اکران در این شبکه مینشینند، اما در این میان آنچه از توقع مخاطبان پر و پا قرص شبکه نمایش خانگی خارج است پخش برخی سریالها آن هم از کارگردانان نسبتا مطرح سینما و تلویزیون است که به اصطلاح معروف برخی از این آثار به آب بسته شده و ارزشی برای مخاطب قائل نشدهاند.
در شرایط خوبی که شبکه نمایش خانگی این روزها دارد، ادامه این روند مثبت توسط برخی از کارگردانان شاید باعث شود مخاطبان این آثار رفته رفته شبکه نمایش خانگی را به نوعی محلی برای فریب خود بدانند و این شبکه را که به تازگی توانسته اعتماد از دست رفته سالهای ابتدایی فعالیت خود را به تازگی و با قوت به دست بیاورد، به سادگی از دست بدهد.
اخیرا پخش برخی از سریالهای شبکه نمایش خانگی موجب انتقاد بسیاری از مخاطبان شده تا جایی که در مصاحبه جنجالی یکی از کارگردانان آثار در حال پخش با منتقد برجسته سینما، تمامی انتقادها بی پرده به وی منتقل شد اما جواب درست و درمانی از سوی کارگردان مذکور داده نشد و وی تنها به این نکته بسنده کرد که اگر سریالها خسته کننده و به اصطلاح کند شدهاند دلیلش این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پخش سریالهای شبکه نمایش خانگی به زمان کمتر از چهل و پنج دقیقه در هر قسمت مجوز نمایش نمیدهد و عوامل مجبور به کش و قوص دادن این سریالها هستند.
اما سوال اینجاست ادعای مطرح شده از طرف کارگردانان در یک سو و از سوی دیگر قوانینی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نظر زمانی بر روی سریالها اعمال میکند، به کدام نیاز مخاطب پاسخ درستی داده است؟، کجای خواسته مخاطب با این بحث و گفتوگوها برآورده میشود آن هم زمانی که مخاطب برای تماشای این آثار پول پرداخت میکند و به یک باره حس میکند که رودست خورده است.
اما در ادامه نقد و بررسی خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون وضعیت برخی از آثار شبکه نمایش خانگی، توسط یک منتقد سینما را خواهید خواند:
***شبکه نمایش خانگی به بازار مکاره تبدیل شده است
جبار آذین در گفتوگو با ، پیرامون نقدهای وارد شده بر تولیدات شبکه نمایش خانگی طی ماههای اخیر گفت: اساسا شبکه نمایش خانگی در رقابت با مدیوم های دیگر پخش شکل گرفت به گونهای که برخی از دوستان با ایجاد این شبکه و جذب قشر عظیمی از هنرمندان مطرح رونق ویژه ای به این مدیوم بخشیدند، این شبکه توانست با تولیدات پرتعداد سلیقه های مختلفی را هم به خود معطوف کند.
وی در همین راستا ادامه داد: رسوخ سرمایه، سودآوری و جذب سلبریتی ها به شبکه نمایش خانگی، باعث شد تا این مدیوم به جای توجه به فرهنگ تماما به تجارت و سوددهی فراوان متمایل شود. شبکه نمایش خانگی پس از تمرکز بر تجارت تبدیل به یک بازار مکاره شد که تنها و تنها پولسازی برایش در درجه اعتبار قرار داشت و فکرش و ذکرش پر کردن جیب سرمایه گذاران بود.
این منتقد سینما مضمون برخی از آثار شبکه نمایش خانگی را برداشتی تمام قد از فرهنگ غربی دانست و اذعان کرد: متاسفانه برخی از تولیدکنندگان شبکه نمایش خانگی به جای اعتبار دادن به فرهنگ ایرانی اسلامی تماما به کپی برداری از آثار و فرهنگ غرب متمرکز شدهاند. از همین رو امروزه در برخی از سریالهای شبکه نمایش خانگی شاهد کپی برداری از سریالهای دست چندم ترکیهای هستیم، آثاری که تماما غرق در ماجراهای غیر عادی شده و هیچ کمکی به فرهنگ کشور نمیکند.
وی در همین راستا اذعان کرد: شبکه نمایش خانگی می توانست با توجه به اقبال عمومی مردم به خوبی در فرهنگسازی در جامعه بینجامد، متاسفانه بر عکس این جریان روند فعلی تولیدات شبکه نمایش خانگی به هیچ وجه روند خوبی نیست، شبکه نمایش خانگی در حال حاضر به یک شبکه مبتذل و سطحی مبدل شده است.
***ورود اسپانسرهای ناسالم شبکه نمایش خانگی را نابوده کرده است
آذین با اشاره حضور اسپانسرهای متنوع در شبکه خانگی تاکید کرد: یکی از مهمترین آفت های شبکه نمایش خانگی حضور اسپانسرهایی است که از طریق مجاری ناسالم وارد عرصه های هنری شده اند، این اسپانسرها هزینه تولید آثار را بالا برده اند، این اسپانسرها با ورودشان به شبکه نمایش خانگی باعث ایجاد لابی بازی، باندبازی و شبکه های ناسالم انتخاب بازیگر شدهاند. متاسفانه حضور این سرمایه ها باعث شده تا درآمد آثار پیش از پخش تامین شود، پدیدهای که باعث شده تا آثار بدون اهمیت دادن به کیفیت و رضایت مخاطب راهی پخش شوند.
وی در همین رابطه تصریح کرد: در آمدهای میلیاردی در هنگام تولید یک اثر باعث می شود تا تولیدکنندگان هیچ دغدغهای نسبت به کیفیت آن و یا تاثیرگذاری در جامعه خود نداشته باشند. تا وقتی که هزینه یک اثر از پخش و یا اکران آن بدست نیاید ما همچنان شاهد تولید آثار بی کیفیت و سطحی خواهیم بود، در این وهله که باید شاهد حضور مدیران فرهنگی برای بهبود وضعیت باشیم شاهد آن هستیم که آنها هم در این سودآوری سهیم می شوند.
***اما افت کیفیت در برخی از آثار شبکه نمایش خانگی در حالی رخ میدهد که این مدیوم با حضور حداکثری سینماگران، بازیگران چهره و تهیه کنندگان مطرح روبرو است، ناگفته نماند طی چند ماه اخیر سریالهای موفقی هم بودهاند که با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شدهاند، اما باید دید این تلاشها تنها برای تولید چند مجموعه خوب صرفا جهت جلب نظر اولیه مخاطب است؟، یعنی به مرور زمان این روند تغییر کرده و بدون وجود تولید آثار با کیفیت صاحبان آثار تنها به فکر فروش خود باشند نه انتظار مخاطب.
در این میان یک نکته تاکیدی وجود دارد آن هم اینکه تولیدکنندگان شبکه نمایش خانگی باید خوب بدانند که مخاطب امروز آنقدر آگاه است که اثر خوب را از بد تشخیص داده و در صورت عدم ارائه آثار با کیفیت به یک باره این شبکه و آثارش را کنار بگذارد، این میتواند زنگ خطری بزرگ برای عوامل و صاحبان آثار شبکه نمایش خانگی باشد.