فروش کتاب با قیمت بالا در کتابفروشیها بدون اطلاع نویسنده!
اکبر صحرایی در گفتوگو با پیرامون نحوه نادرست برخود و همکاری ناشران با نویسندگان گفت: این روزها ناشران همواره سخن از افزایش قیمت کاغذ و کمبود مخاطب دارند بدین ترتیب حق تالیفی که برای نویسنده در نظر میگیرند بسیار ناچیز و محدود است.
وی در همین راستا ادامه داد: من برای خریدن چند کتاب به چند کتابفروشی سرزدم استقبال مردم از خرید کتاب برایم جالب بود درعین حال متوجه شدم بیشترین ضررها عموما متوجه نویسنده است از سوی دیگر موانعی که بر سر راه تولید و تدوین کتاب قرار گرفته نویسنده را بیش از هربخش دیگری با خود درگیر کرده است.
صحرایی به چاپهای متعدد کتابش در یک انتشاراتی اشاره کرد و افزود: چندی قبل برای خریدن یکی از کتاب هایم به کتابفروشی رفتم و با کمال تعجب متوجه شدم قیمت و یا اتیکتی که پشت جلد کتاب خورده با قیمت اصلی کتاب بسیار تفاوت دارد و قیمت کتاب بسیار بالاتری از قیمتی است که در قرارداد قید شده، این در حالی است که نویسندگان عموماً بر اساس قیمت کتاب که در پشت جلد آن درج شده و تنها بر اساس قرارداد ۱۰ تا ۱۲ درصد از سود فروش کتاب چاپ شده است، بهره میبرد.
نویسنده کتاب «خمپاره خواب آلود» ضمن اعتراض به برخورد برخی ناشران تاکید کرد: متاسفانه قراردادهای جدیدی که از سوی ناشران با نویسندگان نوشته میشود بندهای جدیدی را شامل شده در این بندها قید شده است که معیار تعیین قرارداد قیمت کتاب و تیراژ کتاب نیست بلکه ملاک میزان فروش در بازار خواهد بود، از نظر من این یک نوع اجحاف در حق نویسنده است و من به این بند از قراردادی که ناشران پیش پای نویسنده قرار میدهند معترض هستم.
وی پیرامون وضعیت نویسندگان نوقلم در این شرایط بیان کرد: نویسندگانی که کهنه کار هستند تا حدودی توانسته اند خود را با شرایط وقف دهند و به اصطلاح گلیم خود را از آب بیرون بکشند، اما نویسندگان نوقلم که قرار است در این راه قدم بردارند قطعاً از مسیری که در پیش گرفته اند دل زده خواهند شد و در این شرایط ادبیات کشور ما نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، زیرا نویسندگان نوقلم هستند که با کسب تجربیات ارزشمند به ذخایر ارزنده ادبی کشور تبدیل خواهند شد.
صحرایی پیرامون عدم وجود حامی برای نویسندگان تاکید کرد: متاسفانه صنف نویسندگان نه حامی دارند و نه بخش، ارگان، انجمن و یا نهادی که مطالبات به حق آنان را پیگیری کند و برای به دست آوردن حداقل حقوقشان تلاش کند.
وی نبود وجود استراتژی و شاخصی که حرفه نویسندگی را حمایت کند را آسیبی بزرگ برای حوزه ادبیات دانست و تاکید کرد: متاسفانه هیچ استراتژی و یا قوانینی که در چارچوب حرفه نویسندگی به احقاق حقوق بپردازد وجود ندارد همین امر باعث شده که ناشران از وضعیت موجود استفاده کنند و با دستاویز قرار دادن بهانههایی همانند کمبود سرانه مطالعه و عدم خرید کتاب از سوی مردم هرگونه بند و تبصرهای را در قراردادهای خود با نویسندگان بگنجانند.
نویسنده کتاب «زخم صورت» به زیر پا گذاشتن حقوق اولیه نویسندگان اشاره و تاکید کرد: متاسفانه دیده میشود برخی ناشران حقوق اولیه نویسندگان را زیر پا میگذارند و قراردادها را به گونهای تنظیم میکنند تا منافع بیشتری را نصیب خودشان کنند از سوی دیگر بدون اجازه یا مشورت با نویسنده اقدام به چاپهای بعدی کتاب کرده و این امر از نگاه نویسنده دور میماند اگر نهادی و یا ارگانی وجود داشت که قاطعانه به پیگیری حقوق نویسندگان اقدام میکرد قطعاً شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم.
صحرایی با نگاهی به سایر بخشهای فرهنگی کشور تاکید کرد: تسهیلات در حوزههای چاپ، نشر، سینما و بسیاری از بخشهای دیگر مد نظر قرار گرفته شده این امر به مدد اتحادیهها و اصناف شکل گرفته و پیگیری میشود، اما متأسفانه قشر نویسنده هیچ حامی ندارد هر کسی با ذائقه خود و با توجه به افکار و اعتقادات خود وارد کارزار و ارتباط با نویسندگان میشود.
وی با اشاره به لزوم توجه به تدوین شاخصهای کاربردی در حوزه نویسندگی تاکید کرد: یکی از مهمترین و ضروریترین اموری که باید به آن پرداخته شود در نظر گرفتن یک اتحادیه و یا صنفی با عنوان نویسندگی است تا علیرغم چارچوبهای اصلی درخواستها مطالبات قشر فرهیخته نویسنده را پیگیری کند ما نیاز داریم تا قوانینی تصویب شود که بتواند از مولفان پشتیبانی کند در حوزه بحث بیمه و دفاع از حقوق مادی و معنوی نیز نیازمند پیگیریهای فراوانی هستیم.