هاشمی: ۳ هزار میلیارد اوراق مشارکت سال ۹۹ هر چه سریعتر تخصیص یابد
- بنا به اعلام پایگاه اطلاعرسانی شهرداری تهران، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در دویست وسی امین جلسه شورای شهر امروز (سه شنبه ۲۱ مرداد) گفت: در آستانه سی امین سالگرد پیروزی ایران در جنگ تحمیلی قرار داریم، در ۲۳ مرداد سال ۱۳۶۹، صدام حسین رییس جمهور بعث عراق، با نگارش آخرین نامه رسمی خود به رییس جمهور کشورمان آیت الله هاشمی رفسنجانی، تمامی خواستههای ایران، از جمله آزاد سازی همه اراضی اشغالی، آزاد سازی بدون قید و شرط همه اسرا و بازگشت به قرارداد الجزایر را پذیرفت و برای نخستین بار در حدود ۳۰۰ سال اخیر، ایران بدون واگذاری یک وجب از خاک خود، جنگی را به صلح تبدیل کرد.
او ادامه داد: اکثر کشورهای جهان، سالروز خاتمه جنگ را گرامی میدارند، اما در ایران، روز خاتمه جنگ و آغاز صلحی پایدار که تا امروز هم از آن بهره میبریم و با پیروزی ایران در هشت سال دفاع مقدس نیز همراه بوده است، در هیاهوی مسایل سیاسی و روزمره به فراموشی سپرده شده که از بخش فرهنگی مدیریت شهری میخواهم، با توجه به تاثیر مثبت یادآوری این رخداد در غرور ملی و سرمایه اجتماعی نسبت به این موضوع توجه ویژهای داشته باشند، واز خانوادههای شهدا، ایثارگران و سربازان عرصه دیپلماسی که توانستند دستاورد بزرگ و ماندگاری را برای ایران به یادگار بگذارند، تقدیر شود.
هاشمی بیان کرد: همچنین با توجه به نزدیک شدن پاییز و افزایش تقاضای سفر و پیک بعدی کرونا، لزوم تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی را به دولت یادآور میشویم، در بودجه سال ۱۳۹۹ کشور، مبلغ سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تامین ناوگان حمل ونقل عمومی تهران پیش بینی شده که امیدواریم با همکاری سازمان شهرداریها و سازمان برنامه وبودجه هرچه سریعتر فرایند تخصیص این اعتبار انجام شود که بتوانیم نسبت به تامین اتوبوس و واگن مترو برای کاهش ازدحام شهروندان تهران و رعایت فاصله اجتماعی، اقدامات لازم را انجام دهیم.
هاشمی گفت: در رابطه با پروژه قطار ملی نیز ضمن تقدیر از تلاشهای انجام شده توجه داشته باشیم که مترو از آغاز در مسیر خودکفایی بوده است، نیمی از مترو احداث تونل و ایستگاههاست که در آن کاملا خودکفا هستیم و در نیم دیگر هم بخشی از تجهیزات ثابت و واگن را در داخل تولید میکرده ایم، حرکت در مسیر خودکفایی بسیار درست است، اما نباید در آن دچار افراط شویم و به سمت ساخت داخل کردن قطعاتی برویم که نه امکان پذیر است ونه صرفه اقتصادی دارد.
منشا بخشی از واردات در مترو، تصمیمات دولتی است که تامین مالی را از طریق شرکتهای دولتی انجام میدهند و اگر منابع مالی در اختیار شرکتهای داخلی قرار گیرد، ساخت داخل افزایش مییابد.