توزیع ماسکهای پارچهای به تاکسیرانان تهرانی در هفته جاری
علیرضا قنادان در گفتوگو با میزان به تشریح آخرین تسهیلات ارائه شده به رانندگان تاکسی به خصوص وضعیت رانندگان تاکسیهای اینترنتی پرداخت و گفت: تاکنون چند سری تسهیلات برای رانندگان تاکسی در نظر گرفته شده است، اول یک تسهیلات دو میلیون تومانی بود که ما تاکنون به چهار هزار نفر دادیم و این کار به صورت تدریجی ادامه دارد و برنامههای دیگری را هم در نظر داریم که این برنامه توسعه پیدا کند.
وی ادامه داد: اصلیترین برنامه تسهیلات حمایتی که در این خصوص گذاشته شد، مربوط به تسهیلات ارائه شده از سوی دولت به رانندگان تاکسی در سراسر کشور بود که متولی این امر هم وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بود که رانندگان متقاضی این امر در سایت کارا برای ارائه تسهیلات شش میلیون تومانی ثبت نام کردند و با معرفی به بانکهای منتخب از این مساله استفاده کردند.
قنادان خاطرنشان کرد: ما از طریق وزارت کشور صرفا اسامی تاکسیرانان را چه در تهران و چه در سایر نقاط کشور به آنان اعلام کردیم و افراد هم تا پانزدهم مرداد هم فرصت داشتند که برای ثبتنام این مساله اقدام و از تسهیلاتش استفاده کنند.
وی در تشریح ارائه تسهیلات کرونایی به رانندگان تاکسی اینترنتی خاطرنشان کرد: تعیین کننده جزییات گروههای مشمول دریافت تسهیلات دولت است و قاعدتا باید از متولیان امر سیاستهای مربوطه را پرسید اما در حدودی که ما اطلاع داریم یکی از مولفههایی که در ارائه تسهیلات کرونایی اهمیت داشت این بود که این تسهیلات به کسانی تعلق گیرد که رانندگان تمام وقت محسوب میشوند.
قنادان خاطرنشان کرد: بحث تخصیص تسهیلات برای رانندگان تاکسی اینترنتی قاعدتا باید از طریق شرکتهای خود این شرکتها پیگیری شود چرا که اکنون از نظر ساختاری تنها بحثهای نظارتی آنان در یک قالب مشخص همچون معاینه فنی و موارد این چنینی با شهرداری کنترل میشود و سایر موارد آنان از طریق اتحادیه صنفی خودشان دنبال میشود.
وی در خصوص آخرین وضعیت نرخگذاری کرایه تاکسیهای اینترنتی تصریح کرد: تاکسیهای اینترنتی مجوز خودشان را از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی گرفتهاند و نظارت بر رعایت اصول نرخگذاریشان هم در همان قالب دنبال میشود اما آبان ماه سال گذشته دستورالعمل نظارتی در حوزه نرخ گذاری کرایه تاکسیها ابلاغ شد.
قنادان خاطرنشان کرد: در این دستورالعمل نظارت بر بخشهای حمل و نقلی فعالیت آنان به عهده شهرداریها و بحثهای کسب و کاری آنان بر عهده اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی قرار داده شد. در آن دستورالعمل، نرخگذاری پویا در این شرکتها به رسمیت شناخته شده و آزاد هستند که در زمانهای مختلف متناسب با شرایط ترافیک و عرضه و تقاضا، نرخهای متفاوتی داشته باشند.
وی ادامه داد: البته این کار مشروط به این است که اگر نرخشان از نرخ مصوب تاکسیهای تلفنی شهری که سالانه به تصویب شورای شهر میرسد، بالاتر برود، باید حتما این موضوع را از طریق اپلیکیشن به اطلاع مسافران برسانند تا مسافر خودش در این خصوص تصمیم بگیرد.
قنادان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آخرین دسترسی شرکت تاکسیرانی برای خرید محصولات بهداشتی همچون ماسک، مواد ضدعفونی کننده و شیلد پاسخ داد و گفت: ما شاید استفاده و توزیع ماسک را از ابتدای شیوع کرونا در کشور و تهران شروع کردیم و جزء اولین مجموعههایی بودیم که این مساله در میان مجموعههای خدمات شهری آغاز شد.
وی ادامه داد: نکتهای که باید در اینجا به آن توجه کرد همه اصناف در استفاده از ماسک کوشا هستند و با توجه به فعالیت هشتادهزار تاکسی در تهران، رانندگان هم از این مساله مستنثی نیستند.
قنادان با بیان اینکه تامین روزانه ماسک برای کل ناوگان تاکسیرانی در تهران به لحاظ لجیستیکی مقدور نیست، خاطرنشان کرد: ما برای سلامت رانندگان تاکسی و شهروندان همه را ملزم به استفاده از ماسک کردیم و تلاش کردیم در حد وسعمان با هزینههای شهرداری و کمک برخی دستگاهها تا کنون تعداد زیادی ماسک را به طور رایگان در اختیار رانندگان تاکسی قرار دهیم تا کمکی برای رانندگان تاکسی باشد.
وی ادامه داد: اکنون در پایانههای عمده تاکسیرانی که اغلب ترددها چه به لحاظ رانندگان تاکسی و چه مردم در آن رفت و آمد دارند، غرفههایی برپا شده است که ماسک به نرخ مصوب دولتی عرضه میشود و هم مردم و رانندگان تاکسی میتوانند ماسک را از این مراکز تهیه کنند.
قنادان خاطرنشان کرد: آخرین اقدامی هم که در این خصوص انجام دادیم که فکر میکنم ظرف هفته پیشرو اتفاق بیفتد این است که خودمان به هزینه سازمان تاکسیرانی ماسکهای قابل شستشو و چندبار مصرف را تهیه کردیم و در تلاش هستیم که این را به صورت رایگان به رانندگان تاکسی برسانیم تا بتوانند از آن استفاده کنند.