کرونا؛ استفاده از ماسک چه مقدار از انتقال ویروس را کاهش می‎دهد؟

15:58 - 06 مرداد 1399
کد خبر: ۶۴۱۳۲۷
تحقیقات علمی نشان می‎دهند تنها و در دسترس‌ترین راه حل موجود برای عدم ابتلا به کرونا، پوشیدن ماسک صورت است.

ماسک صورت؛ بهترین راه موجود برای مقابله با ابتلا به کرونا

در حالی که بیماری «کرونا» در سراسر جهان همچنان می‌تازد و قربانی می‌گیرد، محققان تنها یک راه مطمئن برای مقابله با این بیماری یافته اند؛ «پوشیدن ماسک صورت و رعایت فاصله اجتماعی.»

«تلگراف» در گزارشی به موضوع پوشیدن ماسک صورت برای مقابله با ابتلا به کرونا پرداخته و نوشته است، تاکنون تنها راه موجود برای مقابله با کرونا که به تایید علم رسیده، پوشیدن ماسک صورت است اما این راه حل نیز نگرانی‌هایی را برای کارشناسان بهداشتی ایجاد کرده است.

کارشناسان می‎گویند این احتمال وجود دارد پوشاندن صورت به مردم احساس امنیت کاذب داده و آن‌ها را سمت نادیده گرفتن سایر اقدام‌های بهداشتی سوق دهد.

برخلاف بررسی‌های آزمایشگاهی که تاثیر پوشیدن ماسک در برابر ابتلا به کرونا را اندک ارزیابی می‌کنند، واقعیت‌های موجود نشان دهنده تاثیر قابل توجه ماسک پوشیدن است.

بررسی‌های دانشگاه «آیوا» نشان می‌دهد که پس از اجباری شدن پوشیدن ماسک در ۱۵ ایالت آمریکا و ناحیه «کلمبیا»، سرعت شیوع کرونا کُند شد.

دانشگاه «ویرجینیا» با مطالعه ۱۹۸ کشوری که در آن‌ها پوشیدن ماسک اجباری شده یا پوشیدن آن از نظر فرهنگی طبیعی به نظر می‌رسید، میزان مرگ و میر رشد پایینی داشت.

مرکز تحقیقات پیشگیری «پکن» نیز در اوایل سال جاری اعلام کرد اگر افراد قبل از بروز علائم ماسک بپوشند، شانس ابتلا را تا ۷۹ درصد کاهش می‌دهند.

بررسی یک موسسه انگلیسی نیز نشان می‌دهد، ماسک‌های پارچه‌ای ۵۴ درصد و ماسک‌های کاغذی ۳۹ درصد خطر ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهند.

این بررسی نشان داد نوع و ضخامت ماسک تاثیر مهمی در کارآیی آن دارد و ماسک‌های دو لایه نخی و ابریشمی بهترین عملکرد را داشتند.

یک بررسی دیگر از کارآمدی ۷۵ درصدی ماسک‌های جراحی در مقابله با کرونا حکایت داشت.

ماسک چگونه از افراد در برابر ابتلا به کرونا محافظت می‌کند؟

به عبارت ساده پوشیدن ماسک می‌تواند از انتقال ویروس‌های موجود در قطرات سرفه و عطسه و حتی حرف زدن، به بینی و دهان افراد دیگر جلوگیری کند.

محققان می‌گوید «قطرات آلوده به ویروس می‌توانند ساعت‌ها در هوا معلق بمانند.»

آنها می‌گویند «پوشیدن ماسک در فضا‌های داخلی که در آن فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود، استفاده از ماسک نقش بسزایی در کاهش انتقال ویروس دارد؛ چراکه ۸۰ درصد افراد مبتلا علائمی ندارند.»

یک بررسی موسسه بهداشت ملی آمریکا ثابت کرده که صد‌ها قطره در هنگام گفتن یک عبارت ساده از دهان خارج می‌شوند که پوشاندن دهان با پارچه‌ای مرطوب می‌تواند از انتشار همه آن‌ها جلوگیری کند.

نکته مهم در استفاده از ماسک‌ها چیست؟

ماسک‌ها می‌توانند مانع ورود قطرات آلوده به ویروس به دهن و بینی شوند، اما مانعی در برابر آلوده شدن خود ندارند؛ بنابراین در هنگان تنظیم آن بر روی صورت باید از تمیز بودن دست اطمینان داشت؛ چرا که دست آلوده می‌تواند ماسک را آلوده و سبب ابتلا به کرونا شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *