فصل تابستان کرونایی و اوقات فراغتی که دانش آموزان ندارند
فاطمه قاسم زاده در گفتوگو با میزان به بیان راهکارهایی برای تعامل خانوادهها و فرزندانشان در ایام تعطیلی مدارس پرداخت و گفت: از زمستان سال گذشته تمامی کشورهای جهان با اپیدمی بیماری کرونا روبهرو شدهاند که کشور ما هم از این مساله مستنثنی نیست و به تبع آن پیامدهای این بیماری نیز برای همه کشورها وجود دارد.
وی ادامه داد: در خانه ماندن فرزندان در کنار خانوادهها هم در این شرایط اگرچه برای کاهش خطر شیوع کرونا به افراد توصیه شده است، اما باید قبول کنیم که این مساله خشونت بین پدر و مادر و فرزندان را افزایش داده است.
این کارشناس حوزه کودک با اشاره به مشکلات خانوادهها در نگهداری فرزندانشان در ایام تعطیلی مدارس خاطرنشان کرد: حل این مساله تنها از عهده خانوادهها برنمیآید و باید برنامه مدونی تدوین شود تا خانوادهها بدانند چگونه با فرزندان خود رفتار کنند و هم اینکه بتوانند وقت فرزندان در ایام تابستان از دست نرود و آنان بتوانند استعدادهای خود را در موضوعات مختلف افزایش دهند.
وی با اشاره به نقش ارگانهای مختلف در این مساله به خصوص وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش به تنهایی در کنار کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان و شهرداریها باید در این زمینه برنامهریزیهای لازم را انجام دهند تا بتوانند برای خانوادهها و فرزندان در این ایام برنامهریزی کنند.
قاسم زاده با اشاره به فرصت فضای مجازی در این شرایط کرونایی تصریح کرد: بسیاری از موزهها و اماکنی که برای نوجوانان و دانش آموزان موثر است، در فضای مجازی به طور رایگان در دسترس است و انواع بازیهای رشدمحور وجود دارد که در این شرایط میتواند به افراد کمک کند.
وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی تا حدی دست خانوادهها را بسته نگه میدارد، تاکید کرد: بسیاری از خانوادهها در شرایط سختی به سر میبرند و فضای خانه آنان به حدی کم است که امکان رعایت فاصلهگذاری اجتماعی وجود ندارد.
این روانشناسی حوزه کودک و نوجوان تصریح کرد: باید تلاش کنیم که فضای امنی را برای فرزندان به وجود بیاوریم، در بسیاری از مناطق شاهدیم که فضاهای وسیعی وجود دارد که آنان میتوانند این فضا را با رعایت پروتکلهای بهداشتی برای دانش آموزان فراهم کنند.
وی با اشاره به عدم وجود عدالت در میان خانوادهها در دسترسی به امکانات آموزشی، تصریح کرد: برخی خانوادهها از امکانات خوبی برخوردار هستند و فرزندانشان با مشکلات زیادی در این حوزه مواجه نمیشوند، اما بسیاری از خانوادهها هم هستند که از دسترسی به فضای مجازی هم ناتوان هستند وعملا باید برای مساله فکری اساسی انجام شود.