«شوتبال»؛ مسابقه‌ای مثل زندگی

12:29 - 31 تير 1399
کد خبر: ۶۳۹۵۵۲
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
مدت ها بود که جای مسابقات میدانی و مهیج در تلویزیون خالی بود؛ مسابقاتی که هم تحرک داشته و پرهیجان باشند و هم فرهنگ سازی کنند، این درحالی است که آغاز فصل تابستان و اوقات فراغت طولانی مدت گروه های سنی جوان و نوجوان، نمایش این نوع برنامه ها را ایجاب می کند.

- طبق اعلام روابط عمومی معاونت سیما؛ «شوتبال» عنوان مسابقه ای با محوریت هوش هیجانی و مشارکت قهرمانان ورزشی و نخبگان علمی و روایت سرگذشت متفاوت و پندآموز آن ها، ارمغان جدید سیما برای پر کردن این جای خالی و پاسخ به نیاز این روزهای مخاطب، از شبکه نسیم پخش می شود. فصل اول این مسابقه، سال قبل پخش شده بود، اما فصل جدید آن با تغییراتی به پخش رسیده است و ضمن افزایش تنوع و نوآوری، رویکرد محتوایی و فرهنگی هم یافته است.

فصل دوم مسابقه «شوتبال»، برخلاف نام و ظاهر ساده و سرگرم کننده اش، مسابقه ا ی ای با جزئیات و محتوایی منحصر به فرد است. حتی تولید آن هم پیچیدگی هایی خاصی دارد. به ویژه در شرایط شیوع کرونا، این پیچیدگی بیشتر شده است. چون مسابقاتی که محور اصلی آن ها تحرک و هیجان است، با حضور پرشور تماشاگران و تشویق و هیاهوی آن ها معنا و فضا پیدا می کند. خوشبختانه و به رغم خطرات موجود اما با تمهیدات به کار رفته، این مسابقه با حضور این تماشاچی ها همراه شده است. اغلب مسابقات بر اطلاعات عمومی یا قدرت جسمانی تکیه دارند، اما «شوتبال» مسابقه ای است که هوش هیجانی شرکت کنندگانش را محک می زند.

اولین اتفاق ویژه ای که در فصل جدید مسابقه «شوتبال» رخ داده است، شرکت بانوان در این مسابقه است. این نخستین مسابقه میدانی بانوان در تلویزیون است. یعنی یک قسمت، با حضور شرکت کنندگان خانم و یک قسمت هم با حضور شرکت کنندگان آقا تولید و پخش می شود. «شوتبال» با این تمهید، زنان کشورمان را به ورزش تشویق و ترغیب می کند. برخی از مسابقه دهندگان زن نیز خطاب به بانوانی که این مسابقه را می بینند، می گویند که هیچ محدودیتی برای تحرک جسمی و ورزش بانوان وجود ندارد و خود آن ها نیز توانسته اند در رشته های ورزشی مختلف، به قهرمانی یا موفقیت هایی برسند.

اتفاق جدید دیگری که در فصل جدید «شوتبال» به چشم می خورد، استفاده از ظرفیت قهرمانان و شخصیت های خاص و موفق است؛ هم ورزشکاران نامی و دارای عناوین قهرمانی می آیند و هم نخبگان دانشگاهی و علمی و هم افرادی که در زندگی خودشان توفیقات بزرگی را به دست آورده اند و می توانند الگوی جوانان و نوجوانان باشند. از دانشجویان و رتبه های برتر دانشگاه های شریف و امیر کبیر گرفته تا برنده مدال طلای المپیک و ... یکی از جاذبه های ویژه «شوتبال» این است که میدان رقابتی سالم و مهیج را با حضور چنین چهره های پرفروغی فراهم کرده است.

«شوتبال» در همان قسمت اول از فصل جدیدش، نشان داد که در پی اهداف فرهنگی و اجتماعی هم هست. همچنان که در آن قسمت، گروهی از رها شدگان از بند اعتیاد نیز در این مسابقه حضور یافتند. حضور آن ها وقتی جذاب تر شد که گروه رقیبشان، تحصیل کردگان یک مدرسه تیزهوشان بودند. رقابتی که نشان داد، هوش هیجانی همه افراد، اگر میدان و فضای بروز پیدا کند، شکوفا تر می گردد.

اتفاق ویژه دیگر در فصل دوم مسابقه «شوتبال» این است که زندگی محور است؛ این مسابقه درواقع، راوی دو رقابت موازی است؛ هم زندگی دشوار و پرتلاش شخصیت های خاص حضور یافته در مسابقه را روایت می کند و هم مبارزه آن ها برای موفقیت در این مسابقه را به تصویر می کشد. طوری که هر گروه و هر فردی که در رقابت «شوتبال» حضور پیدا می کند، دارای یک قصه زندگی است و مخاطب می تواند با دیدن این مسابقه و در طول مسابقه، با یک تجربه جدید در عبور از سختی ها و رسیدن به موفقیت آشنا گردد و به درک تازه تری از زندگی برسد. باز هم افراد موفقی که پا به این میدان می گذارند، طیف متنوعی را در بر می گیرند؛ از افرادی که در علم و تحصیل موفق شده اند، تا قهرمانان ورزشی و حتی افرادی که در زندگی شخصی خودشان، پیروز شده اند؛ مثل جوان خلافکاری که متحول شده یا معتاد سابقی که نه تنها از بند اعتیاد رها شده که امروز یک فرد مثبت است و زندگی شکوفا و موفقیت آمیزی دارد و ...

به همین دلیل هم در «شوتبال» سرگرمی و هیجان، یک ظرفیت هستند، نه هدف. هدف اصلی از تولید و پخش این مسابقه، فرهنگ سازی و الگوسازی در زندگی و موفقیت است. افراد شرکت کننده در این مسابقه در کنار هم یک جامعه کوچک را تشکیل می دهند، اجتماعی که در آن هر فردی، مثل زندگی روزمره، در یک رقابت قرار دارد که فرصت دست یابی به موفقیت را دارد اما به شرط اینکه همه تلاش خود را به کار ببرد.

گفتنی است، این فصل از مسابقه تلویزیونی «شوتبال» تا آغاز ماه محرم، هر شب روی آنتن شبکه نسیم سیما می رود. پس از پایان ایام عزاداری محرم و صفر، فصل بعدی مسابقه «شوتبال» در 60 قسمت تولید و پخش خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *