مدل اقتصاد جهان در دوره کرونا؛ شغل‎هایی که بیشترین آسیب را دیدند

4:00 - 28 تير 1399
کد خبر: ۶۳۷۷۵۵
شیوع ویروس کرونا تبعات گسترده‌ای را برای اقتصاد جهان در پی داشته که باعث بیکار شدن میلیون‌ها نفر و گسترش فقر شده است.

- شیوع ویروس کرونا از ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ آغاز شده و به سرعت تمامی کشور‌های جهان را فرا گرفت؛ کرونا اکنون بسیاری از جنبه‌های زندگی و از جمله بخش اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده و آن را با بحران مواجه کرده است.

کشور‌های مختلف در جهان برای مهار ویروس کرونا تدابیر مختلفی مانند تعطیلی مشاغل در بخش‌های گوناگون را در دستور کار خود قرار دادند و اکنون تبعات این محدودیت‌ها در حال نمایان شدن هستند؛ تبعاتی که شاید تا ماه‌ها و حتی سال‌ها باقی بمانند.

پایگاه «دیلی میل» گزارش داد که همه گیری کرونا و تدابیر اتخاذ شده برای مهار آن خسارتی معادل ۳.۸ تریلیون دلار را برای اقتصاد جهان در پی داشته است.

نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهند که تاکنون ۱۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا بیکار شده اند.

بر اساس این گزارش، محققان دانشگاه سیدنی مدل جامعی از اقتصاد جهان را ترسیم کرده اند که نشان می‌دهد بخش گردشگری و صنعت حمل و نقل، بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده است.

خسارت بخش گردشگری و صنعت حمل و نقل به ویژه در آمریکا، اروپا و آسیا مشهودتر است.

در حقیقت شیوع ویروس کرونا به یک «واگیرداری خسارت اقتصادی» در جهان منجر شده و اخلال گسترده در بخش‌های تجارت،گردشگری، انرژی و بخش‌های مالی را در پی داشته است.

ابتدا به نظر می‌رسید که با ادامه قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی، خسارت اقتصادی جهانی نیز افزایش خواهد داشت، اما رفع زودهنگام این محدودیت‌ها می‌تواند خسارتی شدید‌تر و ماندگارتر را در پی داشته باشد.

بر اساس تحقیقاتی که دانشگاه سیدنی انجام داده، به عنوان مثال اقتصاد انگلیس، شدیدترین رکود را در ۳۰۰ سال اخیر از سال ۱۷۰۹ تاکنون تجربه کرده است و یا آمار افراد بیکار در آمریکا که از سال ۲۰۱۰ روندی کاهشی داشته در ماه آوریل سال جاری به بیشترین میزان خود از دهه ۱۹۳۰ رسیده است.

اما افزایش نرخ بیکاری بر اثر کرونا در تمامی جهان محسوس بوده به گونه‌ای که تاکنون ۱۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان شغل خود را از دست داده اند.

اقتصاد جهانی، بیشترین آسیب را در تاریخ متحمل شده و ۴.۲ درصد کاهش یافته است.

نتایج تحقیقات دانشگاه سیدنی نشان می‌دهد که از مجموع کاهش درآمد جهانی در اثر کرونا، حدود ۵۳۶ میلیارد دلار (۲۱ درصد) به دلیل کاهش تجارت‌های جهانی بوده است.

در همین حال نشریه «وال استریت ژورنال» نیز در گزارشی می‌نویسد که اطلاعات منتشر شده به ویژه از اروپا و آسیا نشان می‌دهد که بازیابی اقتصادی در جهان مدت زمانی بسیار طولانی‌تر از آنچه پیش بینی شده بود نیاز خواهد داشت.

«وال استریت ژورنال» دلیل این امر را مدت زمان طولانی تری می‌داند که کشور‌ها برای بازیابی مشاغل و دستمزد‌های از بین رفته، به آن نیاز دارند.

اکثر برآورد‌های انجام شده حاکی از آن است که تبعات کرونا بر اقتصاد جهان دست کم ماه‌ها و یا شاید سال‌ها ادامه داشته باشد.

در حال حاضر بیش از ۱۴ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند و بیش از ۵۹۵ هزار نفر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *