«جواد عزتی» نخستین بازیگر ۲ میلیاردی سینما در سال ۹۹
- سینما پس از نزدیک به پنج ماه تعطیلی با اکران دو شش فیلم از ابتدای تیر ماه سال جاری آغاز به کار کرد اما تنها دو فیلم در این میان توانستند در چرخه اکران فروش نسبتا موفقی داشته باشند، فیلم سینمایی «خوب بد جلف» و «شنای پروانه» نمایندگان موفق سینمای پساکرونا محسوب می شوند.
فیلم سینمایی «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت اما در این میان یکه تازی میکند، در حالی که «خوب بد جلف:ارتش سری» با موضوعیت کمدی همچنان در حسرت فروش یک میلیاردی است، فیلم سینمایی «شنای پروانه» به تازگی مرز دو میلیارد تومان فروش را پشت سر گذاشته است.
شنای پروانه از جمله آثار اکران نوروزی سال ۹۹ بود، شاید این فیلم در کنار «خوب بد جلف» میتوانستند این روزها جشن ۱۰ میلیاردی شدن خود را برگزار کنند، اما با وضعیت موجود هم عبور «شنای پروانه» از مرز دو میلیارد تومان فروش هم موفقیتی خوب به حساب میآید.
این فیلم که از جمله آثار موفق دوره پیشین جشنواره فیلم فجر محسوب میشود در گیشه هم موفقیتش را تکرار کرده است، البته بسیاری از کارشناسان معتقدند که شاید اکران آنلاین شنای پروانه فروش بیشتری را نصیب این اثر می کرد اما قاچق زودهنگام اکثریت آثار چرخه اکران آنلاین سازندگان این فیلم را از این تصمیم منصرف کرد.
فیلم سینمایی «شنای پروانه» نخستین فیلم سینمایی «محمد کارت» به عنوان یکی از پرافتخارترین آثار جشنواره فیلم فجر به عنوان نخستین فیلم چرخه اکران سینمای ایران در سال از یکم تیر ماه ۹۹ اکران خود را آغاز خواهد کرد، این فیلم در بخش سیمرغ مردمی برگزیده بهترین فیلم از سوی جشنواره شد. این فیلم با نامزدی در ۱۲ رشته رکوردار نامزدی سیمرغ در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بود.
فیلمهای مستند سینمایی و کوتاه داستانی، چون «خونمردگی»، «بختک»، «معلق» «آوانتاژ»، «بچهخور» از جمله آثاری هستند که کارت در کارنامه کاری خود می بیند.
جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانتهآ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینینیا، ایمان صفا، مهلقا باقری، نادر شهسواری و با معرفی آبان عسکری به ایفای نقش میپردازند.
از جمله نکات جالب توجه این فیلم میتوان به همکاری محمد کارت با کارگردانان فیلم سینمایی «جاندار» اشاره کرد، فیلمنامه «شنای پروانه» با مضمونی اجتماعی توسط محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری نوشته شده است، در خلاصه داستان آن آمده است: «در جنوب شهر، شنای پروانه طوفان به پا میکند».
شنای پروانه به عنوان نخستین تجربه کارگردانی محمد کارت اثری قابل دفاع از جهات مختلف است، اثری که شاید نمی توان آن را فیلمی فوق العاده خواند اما در میان آثار این دوره از جشنواره فیلم فجر خوش درخشیده و به اذعان بسیاری از اهالی رسانه یکی از بهترین های این دوره بوده است.
عنصر اصلی و مهم شنای پروانه که بدون شک این فیلم را در دسته آثار خوب قرار می دهد را باید فیلمنامه دانست، فیلمنامه این اثر با شروعی بسیار خوب ایجاد شده و از همان ابتدا تعلیق را در مخاطب ایجاد می کند، هر چند این فیلمنامه در بخش هایی دچار تکرار می شود اما تا پایان روند روایی خود را پیش می گیرد.
فیلمنامه دارای یک هزارتوی خاص است، معمایی که هر لحظه بخشی از آن توسط شخصیت اصلی باز می شود اما در پایان مخاطب را به کلی کیش و مات می کند، روایت معمایی از یک قتل و پس از آن دلیل اقدامی که منجر به قتل شده به خوبی توسط فیلمنامه بسط و گسترش یافته و نقاط عطف را در محل هایی درست عرضه می کند.
کارگردانی شنای پروانه عامل دیگری برای موفقیت این اثر است، کارت با سابقه خوب خود در آثار کوتاه به سراغ ساخت اثری رفته که شاید در گام اول بلندپروازی خاصی بوده است، انتخاب لوکشین، باز گرفتن از بازیگران و ایجاد اتمسفری درست از جمله بارزه های مثبت این فیلم به حساب می آید.
در کنار این عوامل اما بازی خوب بازیگران این فیلم را نباید نادیده گرفت، شنای پروانه اکثریت موفقیت خود را در کنار عوامل فنی و تولید به بازیگران خود مدیون است، جواد عزتی بار دیگر در قامتی متفاوت به ایفای نقش پرداخته است، نقشی که مخاطب را با خود همراه کرده و تا پایان با خود می کشد.