بازگشت دراکولا به تئاتر شهر/بحران تئاتر در جهان همچنان ادامه دارد
- تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی پس از چهار ماه تعطیلی بار دیگر شاهد روی صحنه رفتن آثار هنرمندان است، این هنر یکم تیر ماه با روی صحنه رفتن چهار اثر نمایشی به صورت رسمی بازگشایی شد.
تاکنون هشت نمایش «یازده جریحه روح»، «است»، «آگوست در اوسیج کانتی»، «ابر شلوارپوش»، «پسر»، «کابوسهای مرد مشکوک»، «پنهان خانه پنج در» و «و همیشه پاییز» برای اجرای صحنهای پس از آغاز فعالیت سالنهای تئاتر اعلام حضور کرده اند، که از این میان چراغ صحنه با اجرای چهار نمایش در اولین روز فعالیت رسمی سالنهای تئاتر کشور روشن میشود.
خالق شرلوک هلمز میهمان رادیو نمایش شد
بهناز بستان دوست مجری کارشناس برنامه رادیویی «هزار توی داستان» درباره جزئیات برنامه این هفته بیان کرد: روز جمعه ششم تیرماه، به بررسی زندگی و آثارِ خالقِ شخصیتی داستانی می پردازیم که از خود نویسنده پر آوازه تر است. آرتور کنن دویل خالق شخصیت باهوش و زیرک شرلک هلمز.
وی ادامه داد : شاید ما آشنایی با کنن دیل نداشته باشیم ولی قطعا با شرلوک هلمز آشناییم. شرلوک هلمزی که با گذشت بیشتر یک قرن از تولدش هنوز شخصیتی پر کشش و دوست داشتنی است. در این برنامه داستان مسئله هویت را از این نویسنده می شنویم و در بخش کارشناسی همراه با آقای ایوب آقاخانی ضمن بررسی این داستان، به طور کلی، ژانر ادبیات کارآگاهی را کندوکاو خواهیم کرد.
«هزار توی داستان» به تهیه کنندگی ژاله محمدعلی، کارشناسی و اجرای بهناز بستان دوست و گویندگی رضا عمرانی، جمعهها ساعت ۲۱ الی ۲۲ از رادیو نمایش پخش میشود.
تمدید ارسال آثار بخش صحنهای جشنوارۀ تئاتر مقاومت تا ۱۵ تیرماه
مدیر بخش صحنهای هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت از تمدید مهلت ارسال اثر تا نیمۀ تیرماه خبر داد.
به گزارش روابط عمومی هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت، امیرحسین شفیعی با بیان این خبر گفت: ما در طول حیاتِ تئاتر موسوم به دفاع مقدس و مقاومت، در سراسر کشور بارها شاهد آثاری بودهایم که بازتولید شدهاند و شاید امروزه دیگر کارکرد روزهای اولیۀ خود را چه در بیان و فرم اجرایی اثر و چه در مضمون و محتوا نداشته باشند؛ لذا ما برای برطرف کردن این کاستی در هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت، به دنبال بالابردن کیفیت آثار هستیم و برای نیل به این هدف در فراخوان تأکید ویژهای بر اورجینال بودن و تازه بودن آثار و نمایشنامههای ارسالی داشتیم.
شفیعی افزود: ما در جشنوارۀ امسال به دنبال بالا بردن کمّی تعداد آثار رسیده به دبیرخانۀ جشنواره نیستیم و برای دستاندرکاران و سیاستگذاران جشنواره، کیفیت آثار بسیار مهم و ضروری است.
وی در مورد تمدید ارسال آثار گفت: بدین منظور و با توجه به اهمیت موضوع و درخواستهای مکرر هنرمندان و فعالان حوزۀ تئاتر مقاومت، مهلت ارسال آثار تا پانزدهم تیرماه تمدید شد تا دوستان و علاقهمندان بیشتری بتوانند آثار نیمه تمام و جدید خود را در سامانۀ جشنواره ثبت کنند.
مدیر تماشاخانۀ سرو در خاتمه گفت: ما در آستانۀ چهلمین سالگرد هشت سال حماسۀ ماندگار دفاع مقدس هستیم و این روزها شاهدیم که مقاومت و پایداری به عرصههای دیگر نیز تعمیم یافته و از نظر مضمونی و محتوایی گسترش پیدا کرده است؛ بنابراین امروزه در تئاتر مقاومت و همچنین در جشنوارۀ هفدهم مقاومت نه تنها بحث دفاع مقدس، بلکه حوزۀ فعالیتهای مدافعان سلامت، مدافعان حرم، شهدای فناوری هستهای و علمی، شهدای حوزۀ محیطبانی و محیط زیست، مدافعان حوزۀ مرزبانی و امنیت و دفاع از کیان جغرافیایی ایران عزیز و ... نیز دارای جایگاه و موضوعیت است.
هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.
برای نجات تئاتر انگلستان به کمک دولت نیاز است
جودی دنچ بازیگر مشهور تئاتر، تلویزیون و سینما اطمینان ندارد که بتواند شاهد بازگشایی سالنهای تئاتر انگلستان پس از شیوع بیماری کووید-۱۹ در جهان باشد.
جودی دنچ در مصاحبه با شبکه تلویزیونی چهار ذکر کرد که اطمینان ندارد صنعت تئاتر بتواند بدون کمک دولت انگلستان دوباره احیا شود و نجات پیدا کند. چنانچه برنامههای زنده مانند تئاتر از اولویت خارج شده است، اما کسب و کارهای دیگر آرام آرام بازگشایی میشوند.
باوجودی که رستورانها، کافهها و سالنهای سینما از روز چهارم ژوئیه در انگلستان بازگشایی خواهند شد، اما برطبق نظر دولت انگلستان سالنهای تئاتر کماکان تا اطلاع ثانوی باید تعطیل بمانند.
مشکلات اقتصادی گریبان تعدادی از سالنهای قدیمی مانند «اولد ویک» را گرفته است.
جودی دنچ میگوید: «حس نومیدکنندهای است... آیا سالنها دوباره بازگشایی خواهند شد؟ نمیدانم. قطعا عمر من کفاف نخواهد داد که بازگشایی سالنهای نمایش را ببینم.»
جودی دنچ در ادامه تصریح میکند: «من نمیگویم که باید تئاتر را نسبت به دیگر کسب و کارها اولویت قرار داد، اما این تعطیلی تاثیر بسیار جدی بر همه ما گذاشته است.»
جودی دنچ بازیگری را با تئاتر و سالن «اولد ویک» در سال ۱۹۵۷ آغاز کرد. درچند سال بعد او در نمایشهای متعددی از آثار شکسپیر روی صحنه رفت. او همچنین در سینما نیز فعالیت خود را در مقام بازیگر شروع کرد. ظرف بیست سال بعدی جودی دنچ را یکی از تاثیرگذارترین بازیگران تئاتر انگلستان برمیشمردند. او جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل را برای فیلم «شکسپیرعاشق» ساخته جان مدن در سال ۱۹۹۸ دریافت کرد.
جود دنچ عقیده دارد اگر سالنهای تئاتر هماکنون تعطیل و تاریک باشد. نمیدانم قرار است چه زمانی برگردیم. نمیتوانم پیشبینی کنم که تئاتر احیا شود.
بازگشت دراکولا به تیاتر شهر
اجرای نمایش «یه گاز کوچولو» به کارگردانی فقیهه سلطانی در سالن سایه از سر گرفته می شود.
این روزها که دغدغه همه و همه جا کرونا است تیاتر مظلوم واقع شده است، بعد از شش ماه تعطیلی تیاتر، گروه نمایش «یه گاز کوچولو» تمرین های خودش را بعد از دادن تست کرونا آغاز نمود.
نویسندگی نمایش به عهده فرزانه سهیلى و طراح، بازنویس و کارگردان نمایش فقیهه سلطانی است. بازیگران این اثر (به ترتیب حروف الفبا) عبارتند از: گیلدا حمیدی، شهروز دل افکار، افشین غیاثی، مهسا مهجور، نورا هاشمی
«یه گاز کوچولو» کاری از گروه مروارید سیاه از دهم تیر ساعت ۱۹:۳۰ در مجموعه تئاتر شهر - سالن سایه اجرای خود را آعاز می کند.
بازگشایی سالنهای تئاتر کانون پرورش فکری از ۱۱ تیرماه
مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از آغاز اجرای نمایش در مرکز تولید تئاتر کانون خبر داد.
امیر مشهدیعباس مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: فعالیت سالنهای بوستان و گلستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از روز ۱۱ تیر ۱۳۹۹ آغاز میشود.
وی درباره شرایط تازه اجرا در این مرکز گفت: برای آغاز دوباره فعالیت تئاتر این مرکز، دستورالعمل و پروتکلهای بهداشتی در سه بخش ویژه پرسنل، تماشاگران و گروهها در محوطه سالن انتظار این مرکز نصب شده و تلاش خواهیم کرد تا همه موازین بهداشتی به درستی رعایت شود.
مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون با بر شمردن مفاد این پروتکل افزود: در ابتدای ورود به سالن انتظار از تمامی میهمانان با دستگاه تبسنج، تست گرفته خواهد شد و از ورود مراجعانی که تب بالای ۳۸ درجه داشته باشند، خودداری میشود.
وی در ادامه یادآور شد: برای رفاه حال کودکان و والدین در تمامی بخشهای عمومی اعم از سالن انتظار، سالن نمایش و سرویسهای بهداشتی، مواد ضدعفونی تعبیه شده و همچنین در بخش ورودی و خروجی سالنها برای جلوگیری از ازدحام، علائم فاصلهگذاری روی زمین نصب شده که تماشاگران بر اساس این علائم به سالن وارد یا خارج شوند.
مشهدیعباس از لزوم رعایت استفاده از ماسک، شیلد و دستکش از سوی پرسنل این مرکز خبر داد و گفت: تمام تلاش خود را بهکار بستیم تا کودکان در محیطی امن و ایمن به تماشای نمایشها بنشینند. برای این منظور ماسکهای کودک نیز در ابتدای ورودی سالنها به کودکان هدیه میشود.
وی از تقلیل ظرفیتهای سالنهای گلستان و بوستان و تهویه مناسب سالنها خبر داد و افزود: با توجه به موازین بهداشتی و برای رعایت فاصلهگذاری اجتماعی، ظرفیت سالنهای نمایش در این مرکز به نصف تقلیل داده و صندلیها تک نفره، دو نفره و سه نفره ویژه خانوادهها در نظر گرفته شده است.
مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون در پایان ضمن اشاره به حمایتهای کانون از گروههای آماده اجرا با توجه به تعطیلیهای چند ماه اخیر بر اثر شیوع بیماری کرونا، درباره انتخاب نمایشها برای اجرا در شرایط کنونی بیان کرد: گروههایی انتخاب شده که تک پرسوناژ هستند و عوامل کمتری دارند. همچنین در این مدت، از نمایشهایی دعوت خواهیم کرد که زمان اجرای کمتری نسبت به دیگر اجراها دارند تا تماشاگران بهویژه کودکان در مدت زمان کوتاهتری در محیط بسته سالنها حضور داشته باشند.
مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پارک لاله تهران واقع شده است.
روایت قصه تلخ مهاجران در «آکواریوم»/ ضررهای مالی را به جان خریدیم
تقی علی آبادی کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایش «آکواریوم» گفت: این اثر نمایشی به عنوان آغازگر فعالیتهای تماشاخانه شانو از ۴ تیرماه ساعت ۲۱ به صحنه رفت. نمایش قصهای اجتماعی دارد و مساله مهاجرت را در فضایی سوررئال و مبتنی بر حرکات فرم مورد توجه قرار داده است.
وی درباره داستان نمایش توضیح داد: در این نمایش شاهد روایت مهاجرانی هستیم که هرکدام به دلایل مختلف مثل وضعیت نامناسب مالی، نارضایتی از شرایط جامعه و مسایل دیگر از کشور خود مهاجرت کردهاند تا به سرزمین موعودشان برسند که این دنیای ایده آل برای هرکس متفاوت است. این افراد در جریان مهاجرت خود با قاچاقبران انسانی روبرو میشوند که پولشان را میخورند و آنها را وسط دریا رها میکنند. در نهایت یک ماهی گیر جنازه آنها را مییابد و...
علی آبادی درباره دلایل اجرای نمایش در این برهه زمانی بیان کرد: نمایش «آکواریوم» جزو اجراهای اسفند سال گذشته بود که به دلیل بحران کرونا اجرا نرفت. در حال حاضر نیز من این حق انتخاب را داشتم که زمان دیگری نمایشم را به صحنه ببرم یا حتی از اجرا منصرف شوم و هزینه سالن را پس بگیرم اما به این نتیجه رسیدم در شرایطی که وضعیت مساعدتر شده و همه فعالیتها و مشاغل از سر گرفته شدهاند چرا تنها هنرمندان باید خانه نشین باشند از همین رو تصمیم گرفتم در این دوران برای اجرای نمایش اقدام کنم.
وی در پایان صحبتهایش متذکر شد: درست است که امکان دارد در این شرایط دچار ضرر مالی شوم اما ضررها را به جان میخرم تا شاید انگیزهای برای دیگر هنرمندان شود و دیگران هم ترجیح دهند با توجه به مشکلات موجود چراغ تئاتر را مجدداً روشن کنند.
تأثیر مستقیم چخوف بر نیما و شاملو
در ابتدای دومین نشست از برنامه «یک هفته با چخوف» در شهر کتاب، سیدحسین طباطبایی، وابسته فرهنگی پیشین کشورمان در روسیه، اظهار کرد: امروز، درباره ویژگی و شأن چخوف در تئاتر و نمایشنامهنویسی صحبت میکنیم. هرچند چخوف بیشتر به سبب داستانهای کوتاه خود در جهان شناخته شده است، اولین ذوقآزمایی ادبی او در حوزه نمایشنامهنویسی بود. چخوف در ۱۵-۱۶ سالگی نمایشنامههایی نوشت که متأسفانه امروز فقط یکی از آنها (نوشته ۱۸۷۸) باقی مانده است. نکته جالب این است که پایان خلاقیت ادبی چخوف هم با نمایشنامه است و او شاهکار «باغ آلبالو» را یک سال پیش از مرگ خود مینویسد. اکبر زنجانپور، از بازیگران و کارگردانان مشهور تئاتر و سینمای ایران، اجرای تمامی نمایشنامههای کوتاه و بلند چخوف را در کارنامه خود دارد و بهگفته خودش در ۵۰ سال حیات تئاتری خود با چخوف زندگی کرده است.
در ادامه اکبر زنجانپور درباره علاقه و سابقه آشنایی خود با چخوف گفت: سال اول دانشکده تئاتر بودم که اسم چخوف را شنیدم. زمانیکه بهمن فرسی «چوب زیر بغل» را اجرا میکرد و من نقش اول آن را بازی میکردم، شاهین سرکیسیان بارها و بارها سر تمرین از چخوف حرف میزد. حتی بهنوعی به من میگفت، اگر میخواهی در تئاتر ماندگار شوی باید سراغ «مرغ دریایی» چخوف بروی. من آن زمان نمیدانستم منظورش چیست، ولی حرف او را پذیرفتم. بارها با ولع «مرغ دریایی» را خواندم و چیزی دستگیرم نشد. بعد از آن دیگر آثار چخوف را، از نمایشنامه تا داستان کوتاه، خواندم و تا سال ۶۶ از اونیل و میلر و ایبسن کار کردم. ولی سراغ چخوف نرفتم، چون واقعاً میترسیدم. مثل این میماند که به شما بگویند درباره حافظ حرف بزنید. همه مردم همهرقم با حافظ ارتباط دارند، حتی با فال حافظ میگیرند. ولی نمیتوانند راجع به نفس ادبی او صحبت کنند. این کار برخی افراد ادبشناس و آشنا به ادبیات و زبان است. چراکه حافظ ابعاد عجیبوغریبی دارد. به بیانی دیگر، حافظ سهل ممتنع است. چخوف هم همینطور است. در ابتدا به نظر میرسد که اجرای نمایشنامههای او راحت است و حتی میشود آنها را در لالهزار اجرا کرد. اما اینطور نیست. وقتی متن «ایوانف» را برای تصویب بردم، میگفتند چرا اینقدر چخوف چخوف میکنی؟ همه حرف او این است که باغی دارد از بین میرود. در جواب گفتم که این حرف را از سر نفهمیدن چخوف میزنید. خلاصه، درگیری ما ادامه داشت تا بالاخره اجازه اجرا را گرفتم.
او در ادامه بیان کرد: چخوف خود زندگی است. او از زندگی جداشدنی نیست. پرسوناژهای چخوف خودشان حرف میزنند. این چخوف نیست که دیالوگ در دهان آنها میگذارد. او اینقدر اینها را زنده برمیگزیند و زنده بر صحنه میآورد که صدای پرسوناژها شنیده میشود. چخوف مانیفست یا شعار در دهان پرسوناژ نمیگذارد. اینها از جنس مردماند و شعار نویسنده نمیدهند. برای همین، در نهایت منِ خواننده/بیننده را وادار میکند با حواسِ جمع به پرسوناژها نگاه کنم، چرا که بیدقت نگریستن به آنها میتواند مرا به بیراهه ببرد. او ساده و بیرحم است. نمیتوان با متنهایش شوخی کرد و پرسوناژ او را در کاری جدی یا شوخی به شعار دادن مجبور کرد. اگر جایی کسی چنین کاری بکند، اجرایش به زمین میخورد، چراکه همه چیز چخوف واقعی و فهمیدنی است.
زنجانپور ادامه داد: شاهین سرکیسیان یکی از اولین کسانی است که با نمایشنامه «مرغ دریایی» چخوف را در ایران مطرح میکند و به شاگردان خود یاد میدهد که الکی داد نزنند. پیش از او، همه حالت دکلماسیون داشتند. شاهین این خودشیفتگی را از بازیگر جدا کرد و از او خواست عین آدمهای دیگر حرف بزند. کاری که به نظر من بزرگترین خدمت سرکیسیان به هنر ملی ایران بود.