جبران خسارت‌ سیل در گرو اعتبارملی/کاهش۱۶درصدی‌آب‎دهی‌ چاه‎های‌ همدان

4:00 - 09 مرداد 1394
کد خبر: ۶۳۱۸۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان: مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: جبران خسارت‌های ناشی از سیل اخیر در استان مازندران به اعتبار ملی نیاز دارد.
به گزارش ، افشین جعفرزاده گفت: مدیران مجموعه وزارت نیرو در استان با کمترین بودجه، بیشترین کارایی و پیشرفت فیزیکی در پروژه‌ها را داشتند، اما کار در این حوزه گسترده، اعتبارات ملی نیاز دارد.

وی افزود: تلاش شبانه‌روزی و ایثارگرانه حوزه برق و انرژی در تمام شرایط به‌ویژه مدیریت بحران قابل تقدیر است؛ اما همکاری مدیران استانی در تخصیص بودجه‌ها می‌توانند انرژی مضاعفی به آنها بدهند تا ضروری‌ترین نیاز مردم که آب و برق است، به‌موقع تامین و پایداری شبکه‌ها نیز تضمین شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران نیز در حاشیه این بازدید که مدیران صنعت آب و برق این استان هم حضور داشتند، با بیان اینکه استان مازندران استان بحران‌خیز است، گفت: از سال 86 تاکنون حوادث گوناگون همچون سرمای شدید و یخبندان و قطع گاز در این استان اتفاق افتاده که ده‌ها نفر نیز جان خود را از دست دادند و جایگزینی برق در این شرایط سخت برای استفاده از سیستم گرمایشی و پخت و پز که صددر صد استفاده‌های مردم از برق بوده، بسیار ضروری است.

قاسم شهابی ادامه داد: مواردی همچون طوفان مهرماه 87 که علاوه بر قطع برق مناطق ساحلی استان، 200 روستای طوفان زده نیز با قطع برق مواجه شده بودند، سیل بهشهر و رانش زمین در مناطق مختلف سوادکوه، آمل و همه و همه حکایت از شرایط سخت و بروز حوادث گوناگون طبیعی بوده و خوشبختانه با تلاش شبانه‌روزی و ایثارگرانه پرسنل خدوم و زحمتکش، از تمام آزمون‌ها سربلند بیرون آمده‌ایم.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی برنامه‌ریز خوبی هستند، اظهار داشت: در مجموعه آب و برق مدیران متعهد، دلسوز و مردمی روی کار آمده و خود را از جنس مردم می‌دانند و تمام تلاششان حل مشکلات آنها است، اما منابع ندارند و محدودیت منابع و اعتبارات بزرگترین مشکل و چالش پیش و روی دستگاه‌های اجرایی است و حل این موضوع نیاز به اعتبارات ملی نیاز دارد.

شهابی ادامه داد: در طرح ملی کاهش تلفات و هدر رفت انرژی نیز نیازمند همدلی و همراهی آحاد مردم و مسئولان هستیم، زیرا در حال حاضر هم سرقت لوازم و تجهیزات برقی بیداد می‌کند هم سرقت انرژی که سرمایه کشور است هدر می‌رود.

وی افزود: بارش سیل آسا و جاری شدن سیل در شهرستان های سوادکوه و آمل که سبب تخریب منازل مسکونی و مراکز تجاری، راههای ارتباطی روستایی و شهری و مزارع شد، خسارات فراوانی نیز به تاسیسات توزیع برق مازندران وارد ساخت و 12 اکیپ فنی و عملیاتی به مناطق سیل زده اعزام و توانستند در روز اول حادثه تمام مناطق شهری و روستاها غیر از دو روستای خوش نشین غوزک و اسپوک از بخش لفور سوادکوه و آلاشت به‌دلیل عدم دسترسی راه تمام مناطق شهری و روستایی در روز اول و دوم جاری شدن سیل برقدار شدند و مناطق تغذیه کننده ایستگاه کمپکت کارکرد نیز که بر اثر سیل بی برق شده بودند از طریق فیدر 20 کیلوولت آلاشت برقدار شدند.

مدیر عامل شرکت برق مازندران و گلستان نیز گفت: بار اصلی استان در حالت عادی از 1500 مگاوات تجاوز نمی‌کند، ولی در چند روز گرم سال 3400 مگاوات پیک بار داشتیم.

حسین افضلی گفت: در حال حاضر در شهرستان‌های محمودآباد، نور و آمل با مشکل افت شدید ولتاژ مواجه هستیم.

وی افزود: مشکل اصلی فقط با ساخت نیروگاه برطرف می‌شود و نیروگاه 500 مگاواتی در حال ساخت نوشهر نیز پاسخگوی نیاز استان نخواهد بود و حداقل نیاز فعلی استان ایجاد ظرفیت 700 مگاواتی است.

افضلی از حضور دست‌کم 12 میلیون مسافر در ایام تابستان در مازندران خبر داد و تصریح کرد: زیرساخت‌های موجود پاسخگوی این حجم مسافر نیست.

معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان با بیان اینکه تدبیر مدیریت بار سبب گذر از پیک تابستان می‌شود، گفت: نیاز به تخصیص اعتبارات ملی و استانی است تا بتوانیم زیرساخت اصلی توسعه استان را تقویت کنیم.

صالح معرفت افزود: برای حفظ وضعیت موجود حداقل به 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان اظهار داشت: با توجه به فول‌باری پست‌های 230 و 400 در حوزه برق مازندران و گلستان، سنگینی بار این پست‌ها بر دوش سایر پست‌ها است که در آینده با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

آب‎دهی چاه‎های آب شرب همدان ۱۶ درصد کاهش یافت
معاون نظارت بر بهره‎برداری شرکت آبفای همدان گفت: میزان آب‎دهی چاه‎های آب شرب همدان ۱۶ درصد کاهش یافته است.

حمیدرضا نیکداد در چهارمین نشست تخصصی محیط‌ زیست و گردشگری با عنوان همراهی با طبیعت با موضوع "آب شرب و چالش‌های پیرامون" اظهار داشت: وضعیت آب و هوا در کشور وضعیت متنوعی بوده و از محیط مرطوب تا فرا خشک در کشور وجود دارد که استان همدان به همراه ۱۰ استان دیگر در منطقه نیمه خشک قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ایران یک سوم از بارندگی جهان را به خود اختصاص داده است، افزود: در حال حاضر میانگین بارندگی در جهان ۸۶۰ میلیمتر است که این رقم در ایران به ۲۴۰ میلیمتر رسیده است.

نیکداد با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات کشور این است که ۵۱ درصد از بارندگی کشور در مساحت ۲۴ درصدی کشور رخ می‎دهد، تصریح کرد: متاسفانه وضعیت بارندگی در کشور متعادل نبوده و توزیع زمانی بارندگی عمدتا در فصولی است که زراعی نیست.

وی با بیان اینکه آب‌رسانی به شهر همدان از دو منبع تامین می‏‌شود، عنوان کرد: یکی از منابع سد اکباتان بوده و منبع دیگر تامین‎کننده آب شرب شهر همدان چاه‎هایی هستند که در دورتادور شهر همدان حفر شده است.

وی با اعلام اینکه در سال‎های گذشته آب شرب شهر همدان به طور کامل از چاه‎ها تامین می‎شد، افزود: این در حالی است که امسال ۶۰ درصد آب شرب مشترکان همدانی از سد اکباتان و مابقی از چاه‎ها تامین شده است.

نیکداد میزان مصرف آب در همدان را هزار و ۶۰۰ لیتر در ثانیه اعلام کرد و گفت: متاسفانه به سبب کاهش بارندگی تعداد زیادی از چاه‌ها خشک شده و برخی نیز با کاهش دبی مواجه شده است.

وی با اعلام اینکه از سال گذشته تاکنون میزان آب‌دهی چاه‎های آب شرب همدان ۱۶ درصد کاهش داشته است، افزود: همچنین ذخیره سد اکباتان در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته که این مسائل لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب را بیشتر نشان می‎دهد.

معاون شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تاکید بر اینکه باید منابع باقیمانده آب را به خوبی مدیریت کرد تا دچار مشکل نشویم، عنوان کرد: یکی از اقدام‌ها برای تامین آب در شرایط فعلی افزایش تولید آب است که با حفر چاه‎ جدید امکان پذیر است، ولی باید به این نکته توجه داشت که سطح آب‎های زیرزمینی به سبب کاهش بارندگی افت داشته است.

وی راهکار دیگر برای مدیریت چالش آب را مدیریت مصرف دانست و گفت: بخشی از مدیریت مصرف به شرکت آب و فاضلاب مربوط می‎شود ولی مهم‌ترین نقش را در این زمینه مردم ایفا می‎کنند که امیدواریم در کنار شرکت برای مدیریت تنش آبی حضور داشته باشند.

نیکداد با بیان اینکه یکی از اقدامات صورت گرفته تقلیل فشار آب در شبکه انتقال آب بوده است، گفت: برای توزیع عادلانه آب در مناطق مختلف شهر بدون در اختیار داشتن منابع جدید آب ناچار هستیم از روش هوشمندسازی شبکه استفاده کنیم که از این رو دستگاه‎های فشارشکن هوشمند در سطح شبکه نصب شده است.

وی با تاکید بر اینکه در ساعاتی از شبانه‌روز که مصرف آب کاهش می‌‏یابد فشار شبکه کاسته می‏‌شود، بیان کرد: کاهش فشار آب در شبکه سبب سالم ماندن و افزایش عمر شبکه نیز می‏‌شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *