موضوع فیلم «عنکبوت» در سینمای کشور تازه و بکر است
- با وجود بازگشایی سینماها از اول تیر ماه سال جاری یکی از مسائل و دغدغههای سینماگران بازگشت مخاطبان به سالنهای سینمایی است، اتفاقی که همچنان اکران آنلاین آثار سینمایی را به گزینه ای محتمل برای اکثر فیلمسازان مبدل کرده است.
وضعیت بازگشایی سینماها به زمان نیاز دارد، زمانی که مشخص می کند که آیا مخاطبان سینما همچنان میل و رغبتی برای حضور در سالنها دارند یا اکثرا ترجیح میدهند تا پایان دوران کرونا از رفتن به سینما دوری کنند.
چندی پیش خبر اکران آنلاین فیلم سینمایی «عنکبوت» ساخته آخر ابراهیم ایرجزاد به گوش میرسید اما این کارگردان سینما اعلام کرد که هیچ برنامه ای برای اکران آنلاین این فیلم ندارد و اعتقاد دارد که این فیلم می تواند یکی از شانسهای چرخه اکران در سال جاری باشد.
ابراهیم ایرج زاد در گفتوگو با ، پیرامون حواشی متفاوت پیرامون آخرین ساخته خود فیلم سینمایی «عنکبوت» گفت: فیلم سینمایی «عنکبوت» اثری اجتماعی با محوریت چالشهای جامعه است، اینکه این فیلم در نهایت نتوانست در بخش مسابقه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد را به نظر من باید از هیات انتخاب و شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم فجر پرسید.
کارگردان فیلم سینمایی عنکبوت درباره بی اعتنایی به دومین فیلم خود در جشنواره فجر پبشین تاکید کرد: به نظر من ظلم بزرگی در حق فیلم سینمایی «عنکبوت» شد، زیرا به دلایلی کاملا شخصی و سلیقهای از بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد. این فیلم میتوانست دیده شود و عادلانه به بحث و نقد گذاشته شود.
وی فاکتور اصلی مضمون «فیلم عنکبوت» را اینگونه توصیف کرد: مهمترین ویژگی فیلم سینمایی «عنکبوت» سوال امروز جامعه بوده و چالش اصلی جامعه امروز را بیان میکند، این فیلم امروزی است و مسئلهای تازه را به چالش میکشد، شاید موضوع فیلم برای بیست سال پیش باشد، اما چون به آن پرداخته نشده در سینمای ایران کاملا تازگی دارد.
به نظر من سینمای امروز باید به دنبال دغدغههای عصر حاضر برود و از طرفی سینماگر باید بتواند به راحتی اینگونه آثار را بسازد، معتقدم که به چالش کشیدن مسائل اجتماعی وظیفه مدیوم سینماست که نباید از آن گرفته شود.