اقتصاد آمریکا در سراشیبی؛ بیش از ۲۱ میلیون شغل بر اثر کرونا از بین رفت

16:49 - 29 ارديبهشت 1399
کد خبر: ۶۲۱۸۸۹
آمریکا، بحران زده ترین کشور جهان در شیوع بیماری کرونا با مشکلات عدیده و بی سابقه اقتصادی مواجه شده است.
موج احتمالی بعدی کرونا و سایه وحشت بر سر اقتصاد آمریکا وضعیت اقتصادی آمریکا در پی شیوع بیماری «کرونا» و تعطیلی مشاغل و کسب و کار‌ها در راستای رویکرد‌های مقابله با این بیماری، دچار چالش عمده‌ای شده است.

به گزارش پایگاه‎های «هیل، مارکت واچ و سی ان بی سی»، نزدیک‌ترین زمان ممکن برای بهبود شرایط اقتصادی آمریکا که در پی شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن با چالش عمده‌ای مواجه شده است، نیمه دوم سال جاری تخمین زده می‌شود؛ البته این امر در صورتی محقق می‌شود که موج بعدی بیماری آمریکا را درگیر نکند یا در صورت بروز، واکسن این بیماری کشف شده باشد.

کارگران آمریکایی، اصلی‌ترین قشر آسیب دیده از بحران کرونا هستند؛ تنها در دو ماهه نخست بروز بیماری کرونا، بیش از ۳۶ میلیون نفر ناچار به ترک مشاغل خود به دلیل اعمال محدودیت‌ها و قرنطینه شدند؛ ۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار شغل در آمریکا در پی شیوع بیماری کرونا از بین رفتند.

نرخ بیکاری در آمریکا به بالاترین میزان خود از زمان رکود بزرگ در دهه ۱۹۳۰ رسیده است؛ این نرخ در حال حاضر ۱۴.۷ درصد است و انتظار می‌رود بازهم افزایش پیدا کند؛ ارزیابی‌های انجام شده از رشد احتمالی نرخ بیکاری تا ۲۰ یا ۲۵ درصد خبر می‌دهند.

نگرانی‌ها در مورد رشد نرخ بیکاری در آمریکا زمانی بیشتر می‌شود که کارخانه‌ها و صنایع تولیدی به دلیل کمبود منابع مالی و ناتوانی در استخدام نیروی انسانی به استفاده از ربات‌ها و دستگاه‌های خودکار روی بیاورند.
از این رو کارشناسان اقتصادی می‌گویند «خساراتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، تنها نوک قله یخ شناور در آب است.»

براساس اعلام رییس بانک «فدرال رزرو»، تعطیلی ناشی از شیوع کرونا سبب از بین رفتن ۲۰ تا ۳۰ درصد مشاغل آمریکایی شده است.
 
وی در ادامه گفت «خروج از بحران اقتصادی تا پایان سال ۲۰۲۱ امکانپذیر نخواهد بود و تولید ناخالص داخلی کشور تا ماه ژوئن ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.»

این کشور همچنین با مرجوع شدن بخش عمده‌ای از کالا‌های صادراتی خود نیز مواجه است؛ پیش بینی می‌شود ۶۴ درصد محصولات فروخته شده به احتمال زیاد به آمریکا بازگردانده شوند.

براساس نظرسنجی‌های انجام شده، ۹۵ درصد شرکت‌های آمریکایی انتظار دارند که زنجیره تامین آنها به دلیل شیوع کرونا مختل شود و نیمی از آنها پیش بینی می‌کنند که اهداف درآمدیشان تا ۲۲ درصد کاهش یابد.

برخلاف صنایع داروسازی و فناوری اطلاعات و صنایع دارای تقاضای بالای داخلی مانند صنایع غذایی و کشاورزی، سایر مشاغل در آمریکا در سال پیش رو با بحران جدی مواجه خواهند بود.

کارشناسان در مورد بروز داروینیسم اقتصادی در آمریکا به دلیل بروز شکاف میان مشاغل بزرگ و کوچک هشدار می‌دهند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *