میرزاده: کمیسیون آموزش مخالف بازگشایی مدارس است
سخنگوی «کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری» مجلس با بیان اینکه بازگشایی مدارس از تاریخ ۲۷ اردیبهشتماه حتی برای رفع اشکال به آمار مبتلایان به بیماری کرونا میافزاید، از مخالفت صریح کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با این تصمیم آموزش و پرورش خبر داد.
خبرگزاری میزان -
- با بر اعلام خانه ملت، سیدحمایت میرزاده درباره بازگشایی مدارس از تاریخ ۲۷ اردیبهشتماه، گفت: کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس طی دو جلسه با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی در اواخر فروردین ماه در وزارت آموزش و پرورش و اردیبهشت ماه در محل کمیسیون آموزش، صراحتا مخالفت خود را با بازگشایی مدارس در ادامه سال تحصیلی اعلام کرد.
نماینده مردم گرمی مغان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات این است که مدارس باید آخرین محل برای بازگشایی و نخستین مرکز برای تعطیلی در چنین بحرانهایی باشد؛ لذا برای جلوگیری از انتقال بیماری کرونا به دانش آموزان، خانواده آنها و معلمان باید از بازگشایی سال تحصیلی در این مدت اندک باقی مانده صرف نظر کرد.
وی اضافه کرد: همچنین در نشستهای ذکر شده بر پرهیز از تمرکز گرایی در تصمیمگیریها تأکید و تصریح شد که آموزش و پرورش میتواند اختیار تصمیمگیری درباره روند سال تحصیلی و امتحانات را به استانها، مناطق و خود مدارس بسپارد و با این تفویض اختیار، بهترین تصمیمات در نقاط مختلف کشور با مسئولیت مدارس اتخاذ شود.
میرزاده تأکید کرد: در خصوص امتحانات نیز توصیه ما این بود که امتحانات نهایی با رعایت پروتکلهای بهداشتی به صورت حضوری و امتحانات داخلی به صورت غیر حضوری و با نگاه به نمرات کلاسی دانش آموز تعیین شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: وزیر و مسئولان آموزش و پرورش بارها گزارش دادهاند که اغلب مطالب درسی پیش از اسفند به دانش آموزان آموزش داده شده و در این مدت نیز انصافا در فضای مجازی تلاشهای گستردهای از جانب معلمان برای آموزش مجازی به دانش آموز صورت گرفته لذا بازگشایی مدارس در چنین وضعیتی ضرورتی ندارد که جان و سلامت جامعه را به خطر بیندازد.
وی با بیان اینکه طرح آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس از ۲۷ اردیبهشتماه جهت رفع اشکال دانش آموزان سلامت معلمان را نیز به خطر میاندازد، گفت: در این طرح عنوان شده دانش آموزان میتوانند به صورت دلخواه برای رفع اشکال در کلاس حاضر شوند؛ در چنین شرایطی معلم باید تا بعد از ظهر در کلاس حاضر باشد تا دانش آموزان یک به یک برای رفع اشکال در کلاس حاضر شوند که این مراجعات مکرر سلامت معلمان را نیز به خطر میاندازد.
این نماینده مردم در مجلس افزود: این طرح در عمل برای معلمان و خانوادهها اذیت کننده خواهد بود؛ چراکه اگر دانش آموزان بخواهند یک به یک برای رفع اشکال در کلاس حاضر شوند و معلم هر بار بخواهد یک مطلب را برای هریک از این دانش آموزان توضیح دهد، درست نیست.
وی یادآورشد: بر کسی پوشیده نیست که بیشترین عمل فیزیکی یک معلم در کلاس درس، صحبت کردن است، همچنین توصیههای پزشکی به نوشیدن مداوم آب به افرادی که در محیطهای پر خطر قرار دارند به طور مکرر از صدا و سیما پخش گردیده است، حال در ماه رمضان و حضور دانش آموزان در مدارس و ایجاد محیطی پر خطر و عدم امکان نوشیدن آب توسط معلمین، وزارت آموزش و پرورش چه تضمینی بابت حفظ سلامتی معلمین خواهد داد؟
میرزاده ادامه داد: افزون بر این، برخی از دانش آموزان که والدین کارمند دارند با سرویس در مدارس حاضر میشوند یا پدر و مادر او را به مدرسه میآورند و به محل کار میروند، لذا دانش آموز باید از ابتدا تا انتها در کلاس درس حاضر باشد که امکان حضور یک به یک در کلاس فراهم نخواهد شد؛ بنابراین این طرح در عمل قطعا شکست خواهد خورد و فقط بر آمار مبتلایان میافزاید.
سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس اضافه کرد: در مقطع کنونی اکثر مدارس نه تنها امکانات لازم برای ضدعفونی ندارند بلکه کمبود نیروی خدماتی هم رنج میبرند و مربی بهداشت هم حتی در مراکز استانها و خیلی از مدارس خاص نیست بنابراین کسانی که به اجبار معلمان و دانش آموزان معصوم را قبل از دانشجویان به مدارس میکشانند باید عواقب تمام تصمیمات نامناسب و غیرکارشناسی خود را برعهده بگیرند.
وی تأکید کرد: حتی این بی سلیقگی به حدی بود که اعضای تصمیم گیرنده صبر نکردند تا ماه مبارک رمضان به اتمام برسد و بعد از آن اقدام به بازگشایی مدارس کنند شاید این اصرار به این دلیل بوده که در آینده اعلام کنند در اردیبهشت ماه اقدام به بازگشایی مدارس کرده اند، حالا مهم نیست که این بازگشایی در روز اول اردیبهشت یا هفته پایانی آن باشد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه قطعا تصمیم گیرندگانی که بر بازگشایی مدارس در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه اصرار میورزند، فضای مدارس را درک نکردهاند؛ گفت: حال این سئوال ایجاد میشود اگر قرار به بازگشایی مدارس بود چرا از اپلیکیشن شاد با چنین هزینه هنگفتی رونمایی شد و هزینههای زیادی به خانوادهها تحمیل شد. حتی این شائبه به ذهن خطور میکند که نکند پشت پرده استفاده اجباری از شبکه شاد، واردات تلفن همراه باشد.
نماینده مردم گرمی مغان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات این است که مدارس باید آخرین محل برای بازگشایی و نخستین مرکز برای تعطیلی در چنین بحرانهایی باشد؛ لذا برای جلوگیری از انتقال بیماری کرونا به دانش آموزان، خانواده آنها و معلمان باید از بازگشایی سال تحصیلی در این مدت اندک باقی مانده صرف نظر کرد.
وی اضافه کرد: همچنین در نشستهای ذکر شده بر پرهیز از تمرکز گرایی در تصمیمگیریها تأکید و تصریح شد که آموزش و پرورش میتواند اختیار تصمیمگیری درباره روند سال تحصیلی و امتحانات را به استانها، مناطق و خود مدارس بسپارد و با این تفویض اختیار، بهترین تصمیمات در نقاط مختلف کشور با مسئولیت مدارس اتخاذ شود.
میرزاده تأکید کرد: در خصوص امتحانات نیز توصیه ما این بود که امتحانات نهایی با رعایت پروتکلهای بهداشتی به صورت حضوری و امتحانات داخلی به صورت غیر حضوری و با نگاه به نمرات کلاسی دانش آموز تعیین شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: وزیر و مسئولان آموزش و پرورش بارها گزارش دادهاند که اغلب مطالب درسی پیش از اسفند به دانش آموزان آموزش داده شده و در این مدت نیز انصافا در فضای مجازی تلاشهای گستردهای از جانب معلمان برای آموزش مجازی به دانش آموز صورت گرفته لذا بازگشایی مدارس در چنین وضعیتی ضرورتی ندارد که جان و سلامت جامعه را به خطر بیندازد.
وی با بیان اینکه طرح آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس از ۲۷ اردیبهشتماه جهت رفع اشکال دانش آموزان سلامت معلمان را نیز به خطر میاندازد، گفت: در این طرح عنوان شده دانش آموزان میتوانند به صورت دلخواه برای رفع اشکال در کلاس حاضر شوند؛ در چنین شرایطی معلم باید تا بعد از ظهر در کلاس حاضر باشد تا دانش آموزان یک به یک برای رفع اشکال در کلاس حاضر شوند که این مراجعات مکرر سلامت معلمان را نیز به خطر میاندازد.
این نماینده مردم در مجلس افزود: این طرح در عمل برای معلمان و خانوادهها اذیت کننده خواهد بود؛ چراکه اگر دانش آموزان بخواهند یک به یک برای رفع اشکال در کلاس حاضر شوند و معلم هر بار بخواهد یک مطلب را برای هریک از این دانش آموزان توضیح دهد، درست نیست.
وی یادآورشد: بر کسی پوشیده نیست که بیشترین عمل فیزیکی یک معلم در کلاس درس، صحبت کردن است، همچنین توصیههای پزشکی به نوشیدن مداوم آب به افرادی که در محیطهای پر خطر قرار دارند به طور مکرر از صدا و سیما پخش گردیده است، حال در ماه رمضان و حضور دانش آموزان در مدارس و ایجاد محیطی پر خطر و عدم امکان نوشیدن آب توسط معلمین، وزارت آموزش و پرورش چه تضمینی بابت حفظ سلامتی معلمین خواهد داد؟
میرزاده ادامه داد: افزون بر این، برخی از دانش آموزان که والدین کارمند دارند با سرویس در مدارس حاضر میشوند یا پدر و مادر او را به مدرسه میآورند و به محل کار میروند، لذا دانش آموز باید از ابتدا تا انتها در کلاس درس حاضر باشد که امکان حضور یک به یک در کلاس فراهم نخواهد شد؛ بنابراین این طرح در عمل قطعا شکست خواهد خورد و فقط بر آمار مبتلایان میافزاید.
سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس اضافه کرد: در مقطع کنونی اکثر مدارس نه تنها امکانات لازم برای ضدعفونی ندارند بلکه کمبود نیروی خدماتی هم رنج میبرند و مربی بهداشت هم حتی در مراکز استانها و خیلی از مدارس خاص نیست بنابراین کسانی که به اجبار معلمان و دانش آموزان معصوم را قبل از دانشجویان به مدارس میکشانند باید عواقب تمام تصمیمات نامناسب و غیرکارشناسی خود را برعهده بگیرند.
وی تأکید کرد: حتی این بی سلیقگی به حدی بود که اعضای تصمیم گیرنده صبر نکردند تا ماه مبارک رمضان به اتمام برسد و بعد از آن اقدام به بازگشایی مدارس کنند شاید این اصرار به این دلیل بوده که در آینده اعلام کنند در اردیبهشت ماه اقدام به بازگشایی مدارس کرده اند، حالا مهم نیست که این بازگشایی در روز اول اردیبهشت یا هفته پایانی آن باشد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه قطعا تصمیم گیرندگانی که بر بازگشایی مدارس در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه اصرار میورزند، فضای مدارس را درک نکردهاند؛ گفت: حال این سئوال ایجاد میشود اگر قرار به بازگشایی مدارس بود چرا از اپلیکیشن شاد با چنین هزینه هنگفتی رونمایی شد و هزینههای زیادی به خانوادهها تحمیل شد. حتی این شائبه به ذهن خطور میکند که نکند پشت پرده استفاده اجباری از شبکه شاد، واردات تلفن همراه باشد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *