استقبال مردمی از طرح اکران آنلاین آثار سینمایی/فروش موفقیت آمیز «طلا» و «خروج»
- در حالی که تمامی سینماهای جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا در تعطیلی به سر میبرند، بیشتر وقت مردم در خانه و به تماشای آثار تلویزیونی میگذرد، در این بین، اما شبکههای پخش اینترنتی آثار سینمایی و سریالی بهترین دوران خود را سپری میکنند.
پیش از این شبکههای پخش اینترنتی در کشور به پخش آثار روز سینمای جهان و همچنین سریالهای داخلی و خارجی میپرداختند، از سویی بعد از چند ماه از پایان اکران آثار سینمایی این شبکهها محلی برای باز پخش اثر برای جامعه بود، اما بعد از شیوع کرونا همه چیز در قبال شبکههای اینترنتی تغییر کرد.
این تغییر بزرگ از زمانی آغاز شد که ابراهیم حاتمیکیا در تصمیمی جسورانه فیلم سینمایی خروج را پیش از اکران سراسری در سینماهای کشور آماده پخش اینترنتی یا به نام مرسوم «اکران آنلاین» کرد، این نوع از اکران با ترس از قاچاق فیلم در ابتدا مورد نقد برخی قرار گرفت، اما پس از استقبال بسیار خوب از سوی مخاطبان فیلمسازان دیگر نیز به دنبال اکران آنلاین آثارشان افتادند.
خروج توانست در کمتر از ۱۰ روز به فروشی معادل ۲ میلیارد تومان دست پیدا کند، آماری که در عرصه نمایش اینترنتی به نوعی رکوردی تازه محسوب میشد، همین موفقیت باعث شد تا صفی از متقاضیان اکران آنلاین آثار سینمایی شکل گیرد، آثاری همچون هایلایت، هفت و نیم، پسرکشی، خون شد و طلا به سرعت در صف ایستادند.
پس از موفقیت فیلم سینمایی خروج، فیلم «طلا» آخرین ساخته پرویز شهبازی از چهارشنبه هفته گذشته وارد چرخه اکران آنلاین سینماها شد تا بار دیگر این عرصه مورد آزمایش قرار گیرد، خوشبختانه این فیلم هم بعد از فیلم خروج با استقبال خوبی روبرو شد تا جامعه سینما امیدوار به رویدادی تازه در آینده سینمای کشور باشد.
فیلم سینمایی طلا در چرخه آنلاین توانست در دو روز ابتدایی ۵۰ هزار بلیط فروش رفته و ۱۲۵ هزار تماشاگر را به تماشای این فیلم دعوت کند، با ادامه پیدا کردن مسیر اکران آنلاین فیلمهای سینمایی به دلیل شرایط اجتماعی موجود و پیوستن فیلم مستقل «طلا» به این اکران، استقبال از سینمای آنلاین وارد مرحله تازهای شد.
«طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی فیلمی در ژانر اجتماعی است که از چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت به اکران در سینمای آنلاین رسید و با گذشت ۴۸ ساعت از مرز فروش ۵۰ هزار بلیط گذشت.
از طرفی طبق معیارهای سنجش تعداد تماشاگر در شبکه نمایش خانگی یعنی در نظر گرفتن حداقل ۲.۵ تماشاگر به ازای یک بلیط، دسترسی ۸ ساعته به محتوا و امکان تماشای خانوادگی، مجموع تعداد تماشاگران فیلم طلا را میتوان حداقل ۱۲۵ هزار نفر در ۴۸ ساعت ابتدایی برآورد کرد.
حال باید دید بعد از استقبال مردمی از اکران آنلاین دو فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی کیا و «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی، کدامین فیلم به عنوان سومین فیلم چرخه اکران آنلاین سینما خود را معرفی خواهد کرد. نکته قابل تامل، اما ادامه موفقیت این نوع از اکران در صورت بازگشایی سینماها خواهد بود، اقدامی که بدون شک به برنامه ریزی مدون نیازمند است.