رها شدن دستکش و ماسک با محیط زیست چه می کند؟

11:13 - 01 ارديبهشت 1399
کد خبر: ۶۱۴۱۳۸
دفن زباله‌ های بیمارستانی و پزشکی در میانه شیوع ویروس کرونا موضوعی است که بسیاری از متخصصان درباره توجه کشور‌ها به آن هشدار داده اند.

دفع زباله های بیمارستانی در بحبوحه شیوع ویروس کرونابه گزارش گروه بین الملل ؛ شیوع ویروس کرونا در جهان از اواخر ماه سامبر آغاز شده و اکنون تمامی جهان با آن درگیر هستند.

در حال حاضر ۲ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۴۶۷ نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده و ۱۶۵ هزار و ۷۴ نفر دیگر نیز بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده اند.

شیوع این ویروس مسائل و مشکلات بسیاری را در بسیاری از کشور‌ها ایجاد کرده و مواردی که پیش از این شاید مورد توجه زیادی قرار نمی‌گرفت امروز به یک نگرانی تبدیل شده اند.

یکی از این موضوعات زباله‌ های بیمارستانی و پزشکی است که پرسش های بسیاری را درباره دفن مناسب آنها مطرح شده است.

وبسایت «بالکان گرین انرژی» در گزارشی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد «حتی اگر تاثیر بر اقتصاد را حذف کنیم نیز ویروس کرونا بسیاری از جنبه‌ های زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اکنون زمان آن رسیده تا رویکرد جدیدی درباره برخی از بخش‌های زندگی اتخاذ شود؛ کرونا و بحران‌ های آینده مدیریت دفع مناسب زباله‌ های بیمارستانی و پزشکی را تضمین می‌کند.»

این گزارش می گوید «آخرین اطلاعات نشان می‌ دهد که بسیاری از کشور‌ها راهی طولانی برای بهبود سیستم ایمنی مردم و همچنین محافظت از محیط زیست را پیش رو دارند.»

این پایگاه می افزاید «بلافاصله پس از شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان و گسترش آن از پین به دیگر کشورها، ما شاهد آن بودیم که بسیاری از سواحل در کشور‌ها مملو از دستکش و ماسک شد و بلافاصله در خیابان‌ ها و محیط طبیعی نیز این زباله‌ها را دیدیم؛ خانواده‌ ها تقریبا هیچگونه راهنمایی درباره این که چگونه زباله‌ های این چنینی را دفع کنند دریافت نکردند.»

 

بیشتر بخوانید:

 

این گزارش در بخش دیگری می گوید «بر اساس تحقیقات انجام شده از زمان شیوع ویروس کرونا زباله‌ های بیمارستانی و پزشکی به ۳ برابر افزایش یافته و تمهیدات مناسبی باید در این خصوص اندیشیده شود.

«ای سی آر پلاس» (انجمن شهر‌ها و مناطق برای مدیریت منابع پایدار) در این باره می‌نویسد «پاندمی(همه گیری) کرونا پرسش ها و چالش‌ هایی را درباره مدیریت اقدامات و روند‌های دفع پسماند‌های پزشکی (تدابیر بهداشتی و ایمنی برای کارکنان، نیاز‌های دفن پسماند‌ها و فرآیند‌های عمومی بخش پسماند‌های پزشکی در پی کرونا) ایجاد کرده است.»

این انجمن در حال جمع آوری اطلاعاتی درباره اقدامات و تدابیری که در اروپا برای دفع پسماند‌های بیمارستانی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا اتخاذ شده، است.

اواخر ماه مارس برنامه محیط زیست سازمان ملل هشدار داد که با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و تاثیر روزافزون آن بر سلامت انسان ها، کشور‌ها باید مدیریت پسماند‌های بیمارستانی، خانگی و سایر موارد خطرناک را مورد بررسی و بازبینی قرار دهند.

برنامه محیط زیست سازمان ملل می‌گوید این یک سرویس همگانی ضروری و حیاتی برای به حداقل رساندن تاثیرات ثانویه احتمالی ویروس کرونا بر سلامتی و محیط زیست است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *