انتظارها برای ۶۳۰ واگن مترو ۲ سال دیگر ادامه دارد
به گزارش گروه جامعه ، مناقصه بینالمللی تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو تهران با استفاده از منابع مالی فاینانس توسط وزارت کشور در اوایل سال ۱۳۹۶ آغاز شد. کنسرسیوم متشکل از شرکتهای واگن سازی تهران و دو شرکت چینی همکار است. در اواخر اسفندماه ۱۳۹۶ وزارت کشور کنسرسیوم مذکور را برنده مناقصه اعلام کرد.
پس از نزدیک به یک سال، در نهایت قرارداد تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن در تاریخ ۲۳ دی ماه ۱۳۹۷ از طرف وزارت کشور به شرکت واگن سازی تهران و شرکای خارجی ابلاغ شد. کنسرسیوم یاد شده در نظر دارد عمق بومی سازی واگنهای مترو را در این قرارداد به ۵۵ درصد برساند. کارفرمایی و تأمین منابع مالی این پروژه برعهده شهرداری تهران نیست بلکه بهره برداری نهایی با شرکت مترو تهران است.
در همین رابطه؛ علی امام مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) درباره وضعیت جاری پروژه ۶۳۰ دستگاه واگن، توضیح داد: کارفرمای ۶۳۰ دستگاه واگن، وزارت کشور و سازمان شهرداریها و دهداریها است و شهرداری تهران به عنوان بهره بردار نهایی خواهد بود.
او با بیان اینکه از لحاظ قانونی شهرداری تهران جایگاه قانونی برای کارفرمایی پروژه ندارد و تنها اقدام پیگیری برای به سرانجام رسیدن است، افزود: این قرارداد با هزینه دولت منعقد شده و قرار است که شرکت واگن سازی تهران و شرکای چینی ساخت واگنها را برعهده بگیرند.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) درباره یکی از مشکلات مراحل آخر پروژه، بیان کرد: آخرین مشکل پروژه مربوط به بانک عامل بود. وزارت کشور با بانک شهر به عنوان بانک عامل تفاهم کرده بود، اما در ترتیبات قانونی سایناشور، بانک شهر در لیست بانکهای ایرانی معرفی شده به سایناشور قرار نداشت؛ بنابراین وزارت کشور با بانک کشاورزی تفاهم دوبارهای منعقد کرد تا با سایناشور همکاری کند، اما در واقع همچنان بانک شهر، بانک عامل است.
امام در پاسخ به این سوال که متولی گشایش اعتبار اسنادی (LC) کدام بانک است، گفت: سرپرست گشایش اعتبار اسنادی ۶۳۰ دستگاه واگن، بانک کشاورزی است. هماهنگیهای میان بانک شهر و کشاورزی بیش از ۹ ماه به طول انجامید تا درنهایت در اسفندماه ۱۳۹۸ به تفاهم رسیدند. همچنین در ۲۵ فروردین ماه سال جاری بانک مرکزی، بانک کشاورزی را طی یک نامه به سایناشور معرفی کرد.
او با اعلام اینکه ۶۳۰ دستگاه واگن طی سه مرحله وارد شبکه مدار بهره برداری مترو تهران خواهد شد، یادآور شد: در قرارداد پیش بینی شده که سهم داخلی سازی این پروژه به ۵۵ درصد برسد، اما سهم داخلی سازی در مرحله اولی که قطعات از چین به ایران خواهد آمد کمتر از ۵۵ درصد خواهد بود.
امام درباره زمان ورود واگنها به ایران، توضیح داد: براساس شرایط قرارداد و وضعیت موجود، مرحله اول واگنها زودتر از دو سال آینده وارد ایران نخواهد شد؛ بنابراین پیش بینی میشود گروه اول واگنها در سال ۱۴۰۱ وارد کشور شود.
او در پاسخ به اینکه علت دیر رسیدن واگنها چیست، بیان کرد: دیر رسیدن واگنها دو علت دارد. نخست؛ فرآیند بروکراسی در چین بسیار پیچیده و طولانیتر از ایران است. از زمانیکه چین اقدام به بررسی نامه بانک مرکزی کند حداکثر شش ماه طول خواهد کشید. علت دوم مربوط به باز شدن اسناد اعتبار اسنادی است. در قرارداد ذکر شده از زمانیکه اعتبار استادی گشوده شود، قرارداد وارد فاز عملیاتی خواهد شد. طبق قرارداد وزارت کشور با چین، ۲۳ ماه بعد از گشایش اعتبار اسنادی اولین محموله واگنها وارد کشور خواهد شد.