رشد تنش‌های دیپلماتیک در میانه بحران کرونا؛ کرونا بر آتش زیر خاکستر روابط بین المللی دمید

22:00 - 28 فروردين 1399
کد خبر: ۶۱۲۸۷۹
بحران شیوع کرونا در سراسر جهان سبب شد تا تنش‌های از پیش موجود در روابط بین الملل تشدید شده و تنش‌هایی جدید متولد شوند.
رشد تنش‌های دیپلماتیک در میانه بحران کرونا؛ کرونا بر آتش زیر خاکستر روابط بین المللی دمیدبه گزارش گروه بین الملل ؛ تنش‌های دیپلماتیک در پی شیوع بحران «کرونا» در روابط بین الملل به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و طیف وسیعی از کشور‌ها را در برگرفته است.

بیماری کرونا که تاکنون در سراسر جهان بیش از ۲ میلیون نفر را مبتلا کرده و بیش از ۱۲۰ هزار نفر را به کام مرگ فرستاده، بر سیستم‌های سیاسی کشور‌های مختلف از طریق ابتلا و مرگ سیاستمداران، تعلیق انتخابات، قرنطینه و ... تاثیر گذاشته و روابط میان کشور‌ها را به دلایلی مانند اتهام زنی، کمک‌های پزشکی برای تامین تجهیزات و ... دچار چالش کرده است؛ چالش‌ها و تنش‌هایی که تاثیری منفی بر روند مقابله و مبارزه با کرونا خواهند داشت.

در زیر به شماری از مهم‌ترین تنش‌های دیپلماتیک بروز و ظهور یافته در میانه بحران کرونا که عمدتا ریشه در زمینه‌ای تاریخی داشته و با اختلاف نظر در شیوه مقابله با کرونا و مشکلات ناشی از تامین تجهیزات پزشکی تشدید شدند، اشاره می‌شود:

- تنش‌های دیپلماتیک چین با سایر کشورها: شناسایی نخستین مورد ابتلا به کرونا در استان «هوبئی» چین سبب شد انگشت اتهام کشور‌های مختلف به سمت این کشور نشانه رفته و پکن را مسئول این بحران جهانی بدانند.
 
آمریکا، برزیل و شماری از کشور‌ها در حالی چین را مسئول بحران کرونا می‌دانند که این کشور از زمان شیوع کرونا اقدام به ارسال کمک‌های پزشکی و بهداشتی به ۸۲ کشور، سازمان بهداشت جهانی و اتحادیه آفریقا کرده است؛ ضمن این که تجربیات خود در مواجهه و مقابله با این بیماری را نیز در اختیار دیگر کشور‌ها قرار داده است.

- اتحادیه اروپا: اتحادیه بحران زده اروپا که از چند سال پیش و در پی خروج انگلیس از این اتحادیه با زمزمه‌های جدایی طلبانه‌ای مواجه شده بود، در پی بحران کرونا که به شکلی مرگبار کشور‌های مختلف این اتحادیه را هدف قرار داد، با انتقادات کشور‌های عضو در مورد ناکامی در مقابله با بحران، عدم حمایت از کشور‌های بحران زده و ناتوانی برای مقابله با پیامد‌های بحران کرونا مواجه شده است؛ شدت این انتقادات و اعتراض‌ها به حدی بوده که گمانه تجزیه این بلوک سیاسی- اقتصادی بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک شده است.
 
شدیدترین انتقادات از سوی ایتالیا و اسپانیا به عنوان بحران زده‌ترین کشور‌های اروپایی که دارای بالاترین میزان تلفات و مبتلا هستند، مطرح شده است.
 

بحران در این اتحادیه زمانی تشدید شد که کشور‌های مختلف در مواجهه با شیوع کرونا اقدام به بستن مرز‌های خود کرده و صادرات تجهیزات پزشکی و درمانی را محدود کردند. این اقدام به زعم منتقدان مفهوم اتحادیه و یکپارچگی کشور‌های عضو را زیر سوال می‌برد.

- ژاپن: روابط ژاپن و کره جنوبی در پی بحران کرونا بیش از پیش تار شد.
 
سئول اقدام توکیو در بستن مبادی کره جنوبی را غیر منطقی خواند و این اقدام را دارای انگیزه‌های سیاسی توصیف کرد.

- آمریکا: کابینه ترامپ که در پی مواجهه با کرونا با انتقادات زیادی مبنی بر ناکارآمدی دولت مواجه شد، تنش‌های متعددی را در عرصه خارجی شاهد بوده است.
 
تنش‌های دیپلماتیک با چین، کانادا، فرانسه و آلمان از جمله مواردی هستند که بر سر تجهیزات پزشکی به وجود آمدند.

اما عمده‌ترین چالش دیپلماتیک آمریکا در میانه کرونا را باید با چین دانست. واشنگتن که تلاش دارد چین را به سهل انگاری و عدم مسئولیت در مورد شیوع کرونا متهم کرده و مقصر جلوه دهد، در مواجهه با افزایش شمار تلفات و کمبود تجهیزات، رو به چین آورد. اما تاخیر در دریافت سفارش ها به دلیل مشکلات جهانی ناشی از کرونا بر وخامت روابط دو کشور افزود.

البته تنش‌های دیپلماتیک واشنگتن را نباید محدود به تنش با کشور‌ها دانست. این کشور در رابطه با سازمان بهداشت جهانی نیز دچار مشکل شده و اعلام کرد بودجه این سازمان را به دلیل سوءعملکرد و پنهانکاری قطع می‌کند.
 
آمریکا به دلیل اصرار بر تداوم تحریم ها در میانه بحران کرونا نیز با کشورها و سازمان های مختلف نیز دچار چالش شده است. 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *